V Systémech Logistiky 159 (leden–únor) jsme publikovali článek o distribuční logistice. V tomto příspěvku přinášíme názory oslovených odborníků na problematiku EDI v distribuční logistice.
Pavel Merfait, business director
ESA
Elektronická výměna dat je naprosto nezbytným předpokladem pro distribuci jakékoliv retailového, ale i jiného zboží. Zejména u rychloobrátkových položek (FMCG) jsou datové interface nastaveny automaticky a nejen, že šetří čas vše zainteresovaných pracovníků, ale také celý koloběh informací činí přesným. V podstatě celý koloběh informací se nese datovou podobou – z továrny, kde se zboží vyrábí (tam se uchovává datová zpráva, ze kterých komponent je zboží vyrobeno) přes objednávku odběratele, sklad, případně co-packingové aktivity, k dopravě až po zpětné informace o doručení vlastníkovi zboží. EDI přenosy jsou v podstatě u větších společností dnes již naprostým standardem. Největším zájmem v tomto segmentu logistiky jsou aktuálně doplňkové služby, které dají majitelům zboží vyšší komfort a možnost rychleji vyúčtovat. Trendem jsou tak například služby, které online z místa vykládky zasílají informace o dodávce a stavu jejího vyřízení.
Josef Stříteský, manažer dopravy společnosti
FM Logistic
Dnes již existuje pouze minimum zákazníků, pro které bychom zajišťovali distribuci bez elektronické výměny dat. EDI zprávy s objednávkami jsou standardem, který zajišťuje vyšší efektivitu a menší riziko lidské chyby. Nutností je dnes T&T reporting. Stejně tak jako umožnit zákazníkovi přístup k naskenovaným dokumentům prokazujícím doručení zboží odběrateli. Mít rychle a kompletní dodací listy je pro hodně zákazníků životně důležité vzhledem k návaznosti na jejich fakturaci na koncové odběratele. Samozřejmě škála reportovaných informací je obrovská.
Karel Kváč, obchodní ředitel
DSV
Elektronické dokumenty jsou jedním z pilířů toho, abychom dokázali na konci roku expedovat a doručovat zásilky včas. EDI propojení na straně podání je základem, elektronické potvrzení při doručení začíná být standardem. V sekci on-line reportování je největší zájem o report nedodaných zásilek s důvodem nedodání. Pro statistické účely pak různé KPI reporty.
Lenka Čargová, manažerka kvality a marketingu
GTL
Pro zrychlení plateb a zlepšení cash flow mají zákazníci zájem především o rychlou fakturaci, s tím souvisí i zasílání dodacích listů a faktur elektronicky. V tomto ohledu již s novým software plánujeme přípravy pro online přístup.
Text: Stanislav D. Břeň
Ilustrační foto: Pixabay