Tuzemský segment e-commerce letos v předvánočním období opět překonal všechny předchozí výsledky. Prodeje dárků po internetu přesáhly v celkovém souhrnu 31,5 miliardy korun, což znamená meziroční růst o více než 20 %. Úspěšný byl již letošní listopad, v prosinci zaujal velký nárůst objednávek během posledního adventního víkendu.
Druhý rok v řadě dosáhl internetový prodej v ČR růstu o více než pětinu. Při očekávaných celoročních obratech 97 miliard korun za on-line prodej zboží tak e-commerce dosáhne na podíl 9,2 % celého českého maloobchodu. „Dosáhli jsme opět růstu v celkovém poměru o jeden procentní bod. Význam on-line prodeje zboží, ale i služeb stále strmě roste,“ hodnotí výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.
V průběhu posledních tří měsíců roku 2016, které lze považovat za předvánoční, přesáhly obraty prodejů zboží 31,5 miliard korun. To je tedy více než dvacetiprocentní nárůst oproti loňským Vánocům. „Zajímavý dopad letos má fakt, že Štědrý den připadá na sobotu. Zákazníci tak měli větší časový prostor pro nakupování dárků. Například během posledního adventního víkendu dosáhly e-shopy dvojnásobných obratů oproti roku 2015,“ říká Jan Vetyška a pokračuje: „Velmi úspěšný z hlediska prodeje byl už listopad. V jeho průběhu došlo také k razantnímu nárůstu. Vrcholu vánočních prodejů dosáhla česká e-commerce v týdnu od 12. prosince, během kterého se hodnoty e-obratů v jednotlivých dnech pohybovaly ve výši přesahující 800 milionů korun.“
Největší zájem mezi zákazníky byl tradičně o hračky, elektroniku, ale také oblečení, kosmetické produkty či knihy. Nejčastěji pak spotřebitelé za nákup on-line utratili v rozmezí 2000 až 5000 korun. „V e-shopech se samozřejmě dá sehnat prakticky jakékoli zboží. Je tedy přirozené, že jsou objednávky zákazníků čím dále rozmanitější,“ doplňuje Vetyška. Internetové obchody tedy prožily další úspěšné období, na které prakticky ihned navážou povánoční výprodeje.
Ilustrační foto: Alza.cz