V Systémech Logistiky 158 jste si mohli přečíst rozhovor s Ondřejem Zíkou, ředitelem Logistického centra Jirny společnosti Globus. V následujícím pokračování přibližuje fungování skladu, a zejména práci se zaměstnanci.
Kolik lidí pracuje ve skladu v Jirnech na směně?
I s administrativou je to asi 100–120 lidí. Ve špičkách jich pracuje na ploše více. Poměr kmenových a agenturních zaměstnanců je přibližně půl na půl.
V jakém systému probíhá pickování?
Jako jedni z prvních na trhu pickujeme od roku 2005 s technologií pick by voice. Zaměstnanci mají sluchátka a přístroj za pasem, který přes přístupový bod komunikuje s wi-fi. Dostávají pokyny, do jaké uličky mají zajet, u kterého manipulačního místa zastavit, kolik kartonů vyskladnit. Systémové manipulační místo párují se zbožím verbálně prostřednictvím posledního dvojčíslí čárového kódu.
Jak vypadá pracovní den – dejme tomu – retrakáře?
Retrakář musí v logistickém centru obsloužit několik činností – zaskladnění palety na příjmu, vyskladnění rezervní palety na manipulační místo, vyskladnění celopalety na výdejovou zónu a doplnění manipulačního místa. Retrakář dostává během směny veškeré informace ze systému.
Můžete poodhalit něco z vašeho know-how práce s lidmi?
Globus má podle mého názoru v retailu pověst spolehlivého zaměstnavatele, což mohu potvrdit i ze své pozice. Neřešíme zásadní problémy u kmenového personálu; požadavek na doplnění personálu vzniká u pozic jako vyskladňování zboží a obsluha VZV. Využíváme služeb personálních agentur, a s tím počítáme i do budoucna. Chceme ale i nadále být co možná nejlepším zaměstnavatelem tak, abychom uměli přilákat ty nejlepší zaměstnance.
Zvažujete získávání zahraničních pracovníků vlastními silami, nebo budete nadále spolupracovat s agenturami?
Pokud naši stálí zaměstnanci zajistí naši potřebu, nevzniká důvod oslovovat personální agentury kvůli výpomoci. Špičky jsou u nás tak různorodé, že je komplikované plánovat provoz s dodržováním všech legislativních požadavků, jako například přestávek ve směnách. A směny musíme plánovat dopředu, tudíž do budoucna předpokládám trvající spolupráci s personálními agenturami. Možná se změní poměry mezi kmenovými a agenturními zaměstnanci, ale aktuálně je situace kritická a chybí jak ti kmenoví, tak i pracovníci agentur.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Martin Mašín