
V exkluzivním interview s Magdalenou Szulc, která zastává pozici business unit director pro střední Evropu ve společnosti SEGRO, jsme hovořili kromě jiného o desetiletém působení firmy v České republice, získaném ocenění Nejlepší logistický park roku 2016, obecnějších trendech v developmentu i rozdílech mezi českým a polským trhem.
Můžete společnost SEGRO představit detailněji?
SEGRO je majitelem, investorem a developerem moderních skladových i výrobních prostor – vlastní nebo spravuje nemovitosti o rozloze více než 6 milionů metrů čtverečních v hodnotě zhruba 7,4 miliardy britských liber. Společnost je registrována na londýnské burze a poskytuje služby klientům z různých oborů podnikání v deseti evropských zemích – konkrétně ve Velké Británii, Nizozemsku, Německu, Rakousku, Francii, Itálii, Španělsku, Polsku, Maďarsku a také České republice. Na tuzemský trh jsme vstoupili v roce 2006.
Vaše společnost vlastní logistický park v Hostivici u Prahy. Jak se v současnosti tento park vyvíjí?
SEGRO Logistics Park Prague v Hostivici se stále dynamicky rozvíjí. Zatím zde vzniklo deset budov, přičemž většina z nich je již obsazena zákazníky. Na základě nedávno podepsaných kontraktů jsou dvě budovy, každá o velikosti zhruba 3500 metrů čtverečních, právě ve výstavbě. Pozemek o celkové rozloze 80 hektarů může nabídnout celkem 250 tisíc metrů čtverečních skladovacích prostor, což znamená, že v současnosti pronajímanou plochu lze ještě zdvojnásobit. Plánujeme v parku postavit dohromady 17 budov, realizace se ale bude samozřejmě odvíjet dle potřeb klientů. Zaměřujeme se na to, aby naši klienti měli možnost růstu a expanze v rámci parku a nemuseli své aktivity stěhovat někam jinam.
Do jaké míry je pro společnost SEGRO důležitý zisk ocenění Nejlepší logistický park roku 2016 v České republice? V čem podle Vás spočívá konkurenční výhoda SEGRO Logistics Park Prague?
Na to, že jsme získali ocenění Nejlepší logistický park roku 2016 v České republice, jsme hrdí, protože je projevem spokojenosti našich klientů, kteří nám je udělili. Společnost SEGRO není „čistým“ developerem, který postaví budovu a následně ji prodá, ale dlouhodobým investorem, tj. i správcem pronajímaných prostor – svým klientům pomáhá jak při řešení každodenních záležitostí, tak i větších obchodních případů. Proto jsou kvalitní, korektní vztahy s klienty pro naši společnost naprosto zásadní. Podle mého názoru se SEGRO Logistics Park Prague v Hostivici vyznačuje kvalitně postavenými budovami a důležitou roli hraje také servis, který SEGRO svým klientům poskytuje. Ovšem hlavní výhodou parku, i podle ohlasů zvenčí, je jeho lokalita – naši zákazníci se nacházejí v blízkosti pražského centra i letiště a zároveň mají pohodlný přístup k dálniční síti, která spojuje celou Evropu.
Má SEGRO v plánu vybudovat v ČR další logistické parky?
Naší strategií je plná koncentrace na pražský trh, nechceme se rozptylovat orientací na více projektů na území ČR. A to byl i hlavní důvod, proč společnost SEGRO prodala logistický park v Ostravě, i když se jednalo o strategickou lokalitu, o čemž svědčí i úspěšná a rychlá transakce.
Jaké jsou hlavní trendy v oblasti logistických a průmyslových nemovitostí? Pozorujete v současnosti rostoucí požadavky ze strany klientů?
Trh s logistickými a průmyslovými nemovitostmi je v ČR velmi aktivní, poptávka je v posledních měsících konstantně vysoká. Klienti vyžadují individuální přístup, který je nutné zaujmout obzvlášť vzhledem k oblasti jejich podnikání – např. sklad pro klienta z FMCG segmentu musí obsahovat prostor s kontrolovanou teplotou, pro kurýrní a logistické firmy zase cross-dockové terminály apod. Navíc by měl pronajímaný prostor splňovat ekologické požadavky a také brát v úvahu potřeby vyplývající třeba z firemní kultury klienta.
Převládá v dnešní době spekulativní výstavba, nebo BTS projekty šité zákazníkovi „na míru“?
Společnost SEGRO upřednostňuje výstavbu BTS projektů, protože úprava již postavených prostor dle specifických požadavků klienta nemusí být jednoduchá. Ale např. jedna ze zmíněných nových budov v SEGRO Logistics Park Prague v Hostivici, kterou si pronajme kurýrní firma GO! Express & Logistics (konkrétně 1300 z 3500 metrů čtverečních), je zčásti stavěna i na spekulativní bázi. Snažíme se tedy udržovat určitou rovnováhu mezi těmito dvěma přístupy.
Jaké jsou rozdíly mezi trhem v Polsku a České republice?
Hlavní rozdíl plyne z toho, že Polsko je ve srovnání s Českou republikou větší země. Polský trh je podstatně nezávislejší na ekonomice západoevropských států. I v době globální krize byl relativně stabilní mj. díky domácí poptávce, což láká velké investory, kteří následně zvyšují zaměstnanost v zemi. Na druhé straně byznys v ČR je silně ovlivněn ekonomickou situací v Německu. Jinak bych řekla, že trh v okolí obou metropolí je velmi podobný co se týče rozvoje průmyslu, přítomnosti kurýrních, logistických firem atd. V Praze je to jen všechno v menším měřítku.