Od roku 2000, kdy e-shopy začaly zaznamenávat bouřlivý rozmach, jsme si online maloobchodní prodej stihli oblíbit – hlavně díky možnosti nakupování z pohodlí domova a nižším cenám zboží, než na jaké jsme zvyklí z kamenných obchodů. Dnes se dá přes internet sehnat takřka cokoliv, dodání zásilky druhý pracovní den nebo dokonce v ten samý den po objednání není nic neobvyklého.
Česká obchodní inspekce nedávno zveřejnila výsledky kontrol internetových obchodů provedených v 1. čtvrtletí 2016, podle kterých došlo v 83 % případů k porušení obecně závazných právních předpisů. Seznam přestupků, za něž bylo pravomocně uděleno 293 pokut v celkové hodnotě 1.592.000 korun, vede použití nekalých obchodních praktik, např. neposkytnutí zákonem stanovených informací, případně sdělení neúplných či jinak zavádějících údajů o prodávajícím, podmínkách uzavření smlouvy nebo způsobu uplatnění reklamace.
I když hledáček byl zaměřen převážně na ty „problémové“ internetové obchody, protože inspekce proběhly často na podnět spotřebitelů – kteří žádali v daném období o radu celkem 1555krát – počet zjištěných přestupků není zrovna nízký. Zřejmě stále platí, že při online nakupování je dobré spoléhat se na e-shopy zákazníky ověřené.