
Redakce Systémů Logistiky navštívila na konci března závod Fenwick-Linde, který se nachází nedaleko městečka Châtellerault v regionu Poitou-Charentes v západní Francii. Vyrábí zde stohovací vysokozdvižné vozíky s nosností 1–2 tuny, nízkozdvižné vychystávací vozíky s nosností 2–2,4 tuny, vysokozdvižné vychystávací vozíky s nosností 0,7–1 tuna, paletové nízkozdvižné vozíky o nosnosti 0,5–3 tuny (včetně CitiTruck) a tahače. Továrna zaměstnává 580 pracovníků a výrobní kapacita dosahuje 60.000 vozíků ročně. Společnost Linde AG koupila největšího francouzského výrobce manipulační techniky Fenwick před třiceti lety. Fenwick-Linde má ve Francii síť 69 poboček a dealerů.
Počet zákaznických řešení narůstá
Redakce se seznámila s charakterem výroby a také intralogistickými procesy. Jistou zdejší „abnormalitu“ představují takzvaná zákaznická řešení. Jde o nejrůznější úpravy katalogových produktů. Termín abnormalita v uvozovkách je velmi patřičný, protože takových řešení připravují v rámci celého koncernu Linde Material Handling (Linde MH) téměř třetinu (v roce 2004 jich bylo méně než pětina). „V naší produkci byl vždy určitý podíl vozíků s úpravami na míru zákazníkům, a to i přesto, že má Linde MH bohaté portfolio produktů čítající 85 výrobních řad a okolo 6000 volitelných položek. I přes tuto rozmanitost není možné splnit všechny individuální požadavky zákazníků v sériové výrobě,” říká Ralf Dingeldein, viceprezident Linde MH pro New Trucks, a dodává: „Novinkou je však stále častější řešení přímo na míru zákazníkům kvůli dalším požadovaným úsporám na nákladech, kterých pak dosahují zejména díky zlepšení materiálových toků.”
V Linde MH očekávají, že do budoucna takzvaná „customs options“ budou získávat na oblibě. Důvodem je možnost přizpůsobit řešení manipulace materiálu na míru danému provozu, což je v mnoha případech k nezaplacení. Jindy se obchodníci a konstruktéři snaží naopak neobvyklé řešení vymluvit, protože by bylo skutečně k nezaplacení a zbytečně by prodražilo výsledné řešení. Lapidárně to lze ilustrovat tak, že můžete přestavět systémový vozík, aby se společně s nižším a zesíleným sloupem vešel do vrat. Ale zároveň zjistíte, že s poloviční investicí lze zvýšit překlad v tovární hale a získat lepší světlost za nižší cenu.
Některá individualizovaná řešení narážejí na nepochopení obsluhy. Linde MH nabízí třeba individualizované řešení čelního vysokozdvižného vozíku, který charakterizuje podstatně lepší výhled. Ten je zajištěn tím, že bylo ubráno opláštění a horní část kabiny byla opatřena bezpečnostním sklem. Zamýšlené nasazení je při manipulaci na letišti. Problém spočívá v tom, že obsluha pocitově hodnotí vozík jako méně bezpečný, stejně tak jí vadí například větší diskomfort v případě nepřízně počasí. Přitom objektivně je bezpečnost obou vozíků zajištěna zcela stejně (pancéřové sklo namísto standardní kovové mřížky navíc uchrání operátora od nepříjemných souvislostí padajícího plata jogurtů). Každé zákaznické řešení tedy musí být výsledkem konzultací dodavatele, odběratele i obsluhy, která má cenné zkušenosti z každodenního užívání.
Pokud se zákaznické řešení osvědčí, najde si dané řešení cestu i k jiným zákazníkům, respektive do sériové výroby. Příkladem je stohovací vysokozdvižný vozík s protizávažím Linde L06 AC AP. Tento vysokozdvižný vozík vybavený stupačkou pro řidiče může zdvihat břemeno o hmotnosti až 600 kg a byl speciálně vyvinut pro světového výrobce nábytku. Tento nábytkářský gigant přestal používat klasické dřevěné palety a zvolil řešení z lepenky, které je o 10 centimetrů nižší. Tím odpadla možnost používat vozík se standardní výškou vidlic. Proto firma začala používat zmiňovaný vozík, který je vybaven ISO vidlicemi a může manipulovat například s europaletou napříč. Navíc díky kratšímu rozvoru a naklopitelnému stožáru má stroj délku přibližně 2,4 metru včetně sklopné stupačky.
Nové generace osvědčených modelů
Z hlediska sériové výroby Linde MH uvedlo na trh novou generaci stohovacích vysokozdvižných vozíků L14–L20 o nosnosti 1,4–2 tuny. Vozíky jsou navrženy ve variantách pro pěší obsluhu, pro spolujízdu se stupačkou a se zdvihem vyšším než 5,3 metru. Nové stroje jsou ve standardu vybaveny vážicím systémem, upraveným krytem baterie pro ideální výhled řidiče, více variantami zdvihového sloupu jsou také volitelně dostupné s až o 40 % vyšší rychlostí zdvihu. Zajímavou novinku představuje odpružená sklopná stupačka, která je spolu s bočnicemi a řídicí rukojetí tvoří ucelenou jednotku upevněnou silentbloky k šasi. Toto řešení by mělo přispět k eliminaci vibrací, které se přenášejí na řidiče vozíků.
Nová generace vysokozdvižných vozíků Linde H14–H20 EVO je k dispozici s funkčními vylepšeními. Například nové sedačky nebo loketní opěrka přinesou vyšší úroveň komfortu pro obsluhu a volitelné nastavení jednoho ze tří jízdních režimů přispívá ke snížení spotřeby energie. Bezpečný průjezd zatáčkami má zajistit Linde Curve Assist. Donedávna se stabilita čelních vysokozdvižných vozíků testovala podle normy ISO 22915, kdy se test prováděl se stojícím vozidlem na naklápěcí plošině. Nově se ověřuje i dynamická stabilita (EN 16203:2014). V takzvaném L-testu se nezatížený vozík se spuštěnými vidlicemi pohybuje na určené trase rychlostí odpovídající 90 % maximální. Po najetí do manévrovacího prostoru musí řidič zatočit rychle a stabilně do pravoúhlé zatáčky. Během tohoto manévru nesmí vozík překročit hranice dráhy, které jsou definovány v souladu s rozměry vozíku.
AGV jako příležitost pro manipulaci s nízkou přidanou hodnotou
I když v drtivé většině skladů se stále setkáváme s vozíky ovládanými lidskou obsluhou, výrobci navrhují automatizovaná řešení. Výjimkou není ani firma Linde MH, která nedávno podepsala dohodu se společností BALYO, jež se zaměřuje na automatická řešení. Linde MH dokonce do firmy vstoupilo prostřednictvím 10% podílu. Výsledkem je hybrid techniky Linde MH a technologie pro automatizaci BALYO. Výhoda pro zákazníka spočívá v tom, že může řešení BALYO použít na svůj stávající vozík Linde a při využití současné technické infrastruktury. I když to není zdaleka tak jednoduché, dalo by se říci, že stačí řídicí jednotka, několik senzorů a takzvaný Combox, který rádiově komunikuje s jednotlivými vozíky ve skladu a zároveň je napojen na aplikační rozhraní, jež používá obsluha skladu.
Principiálně se využívá geonavigace pomocí laseru (2D lidar – radar s laserem) a referenční interní mapy s jednotlivými trasami pro manipulaci. Vozík je osazen zařízením pro radiový přenos, bezpečnostní 3D kamerou, takzvaným MoveBOXem s HMI obrazovkou, zmiňovaným 2D lidarem a bezpečnostním tlačítkem stop. Jak vypadá pohyb vozíků po skladu, se můžete podívat ve videu pod článkem. V rámci demonstrace bylo možné se přesvědčit, že zařízení pracuje v duálním módu, tedy plní automaticky generované úkoly v rámci své pracovní smyčky, a to do doby, než některý z manipulantů převezme kontrolu.
I když AGV (automated guided vehicles) mají jistě svou budoucnost, podstatné je sledovat rentabilitu. Podle zástupců firmy BALYO, se kterými redakce Systémů Logistiky hovořila, se návratnost pohybuje kolem dvou let. Základním východiskem jsou platy skladníků ve Francii. V České republice takové řešení také nachází opodstatnění, ale při standardní práci ve skladu je třeba počítat s návratností přibližně čtyřnásobně delší. Jako plus se může jevit skutečnost, že není třeba budovat celou novou infrastrukturu a vozový park. BALYO vše implementuje na stávající řešení. Tím se podle jeho zástupců ušetří až 40 procent nákladů oproti „plnokrevným“ AGV. Linde MH chce mít do budoucna jeden robotizovaný model pro každou funkci.
Linde MH představilo v této souvislosti robotický stohovací vysokozdvižný vozík Linde L-MATIC L HP a robotický tahač Linde P-MATIC, které se doporučují zejména pro firmy, jež poskytují manipulační procesy s nízkou přidanou hodnotou, pro opakující se manipulace na delší vzdálenosti a probíhající alespoň ve dvou směnách.
connect: aneb Dohled nad flotilou
Společnost Linde MH také začala nově prodávat systém connect:, který poskytuje flotilovým manažerům data o řidičích a vozících a jejich provozu. Hardwarové a softwarové součásti systému byly testovány u osmi zákazníků, a to celkem na 800 vozících. Jedním z těchto pilotních zákazníků je závod Danish Crown v německém Essenu/Oldenburgu. Společnost používá hlavně skladovou techniku, ale kromě toho také čelní vysokozdvižné vozíky a retraky. Hlavním cílem byla minimalizace poškození vlivem zkratového jednání, dále získávání informací o použití vozíků a řízení flotily a jejích řidičů. „Kontrola přístupu vedla k mnohem odpovědnějšímu používání vozíků a řízení flotily a řidičů,“ říká Helmut Egglseder, Head of Production ze závodu Danish Crown v Essenu/Oldenburgu a dodává: „Řešení fleet managementu od Linde MH pro nás znamenalo obrovské zlepšení. Dříve jsme se snažili řídit naši flotilu na papíře, ale ne zcela to fungovalo, zejména kvůli tomu, že pracujeme ve třech směnách, 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.“
Systém connect: v současnosti zahrnuje čtyři funkční skupiny. Access zajišťuje kontrolu přístupu pomocí RFID čipu nebo PIN kódu, jedná se o základ pro plánované využití flotily. Skupina Data zaznamenává motohodiny, detekuje nárazy a zajišťuje přenos chybových kódů – jedná se o moduly, které pomáhají optimalizovat provoz a údržbu a slouží jako prevence poškození vozíků. Modul pro analýzu využití vozíků v čase, který sleduje zvedání, spouštění a přejezdy a také rychlost a další parametry, je součástí funkční skupiny Analysis. Skupina Tracking v současnosti zatím zahrnuje vnitřní a venkovní moduly. Čidlo detekuje, jestli je vozík používán v hale nebo ve venkovním prostředí. To umožňuje automatické snížení rychlosti jako prevenci nehod.
Video z výrobního závodu najdete zde: http://youtu.be/JnAJO-rtHGY
Text článku: Stanislav D. Břeň
Foto a video: Petr Neckař