Článek připravil PETR NECKAŘ
Návěsy pro přepravu kapalných látek jsou vyráběny zpravidla na míru – dle individuálních požadavků zákazníků. Potravinářský cisternový návěs se používá na přepravu potravinářských kapalných látek, s výjimkou mléka a vody. Na přepravy mléka a vody jsou využívány speciály.
Mezi hlavní požadavky zákazníků při výběru konkrétního typu návěsu patří minimální pohotovostní hmotnost, optimální cena, velmi často hraje roli také rychlá dodací lhůta. Sepsaná objednávka na nový návěs musí vždy zahrnovat veškerá zadání na standardní i nadstandardní vybavení, následuje výroba, která trvá řádově tři až šest měsíců – může se u jednotlivých výrobců lišit, záleží především na aktuální obsazenosti dané výrobní linky. Součástí výroby jsou tlakové zkoušky, vše je průběžně kontrolováno. Samotná nádrž cisterny může být rozdělena na několik komor. Cisterny jsou buď jednokomorové s obvykle dvěma vlnolamy, nebo vícekomorové – většinou tříkomorové. Přepážky mezi komorami jsou z nerezu.
Při výrobě je největší problém vyrobit právě ne plášť cisterny, ale přepážky mezi komorami, které jsou vypouklé a musí být stoprocentně těsné. Ve vícekomorových cisternách lze přepravovat různé produkty, pokud se nevylučují z hlediska požadavků na teplotu přepravované látky. Při výběru je jedním z faktorů požadavek na izolaci tanku – standardní šíře izolace je 100 mm. Co se týče materiálu, izolaci obvykle tvoří minerální vata, nebo kombinace vaty a polyuretanové pěny. Větší šířka izolace u potravin zpravidla nemá význam, ale jsou výjimky. Důležitým hlediskem, které je nutné při výběru zohlednit, je kapacita nádrže. Při výběru by měl uživatel brát v potaz měrnou hmotnost přepravované látky. Jelikož potravinářské kapaliny jsou obvykle vodní roztoky, je obvyklý objem 30000 – 32000 litrů.
V případě cisteren určených pro převoz potravin můžeme nalézt řadu speciálních řešení, která mají umožnit nakládku či vykládku zboží. Moc jich není a dopravci se jim brání, neboť komplikují vykládku a snižují užitečné zatížení. Cisterny se většinou plní horními plnícími víky. Vypouštění probíhá gravitací, které obvykle napomáhá přetlakování cisterny vzduchem (cca 1 bar). To většinou stačí na vyprázdnění cisterny. Další volbou jsou speciální čerpadla, ale to je spíše výjimka.
Cisterny se vybavují ohřevem tanku a výpustných ventilů
Do cisteren je možné namontovat i čisticí systém. Jde o nerezové trubkové vedení, kdy uvnitř cisterny jsou rozstřikovací hlavice. Toto řešení je pro dopravce vcelku nevýhodné. Co ušetří na nákladech za návštěvu speciální mycí linky, to se mu nevrátí používáním vlastního čisticího systému, neboť ten opět něco váží – a to stále, což snižuje užitečné zatížení. Navíc bývá problém s čištěním vlastního vnitřního zařízení a sám si řidič nevystaví certifikát o autorizovaném vyčištění, což je často vyžadováno.
Co se týče plnicích otvorů, každá komora, nebo sekce mezi vlnolamy vyžaduje jeden plnicí otvor. U jednokomorových cisteren hlavně z důvodu čištění. Mezi nejčastější příslušenství dodávaných cisteren obvykle patří vhodný hasicí přístroj, také běžná výbava jako ke každému návěsu. Chybět by neměla ani kalibrovaná měřicí tyč. Standardní výbavou je vzduchová rampa. Je to vzduchové vedení s manometry a pojistnými ventily, které se obvykle napojí na kompresor poháněný motorem tahače. Využívá se k vytlačení produktů o vyšší hustotě. Cisternové návěsy pro potravinářství se nejčastěji montují obvykle na třínápravové agregáty se vzduchovým pérováním a kotoučovými brzdami.
A které přepravované produkty z oboru potravinářství podléhají režimu ADR? Jedná se zpravidla o kapaliny s určitým podílem alkoholu. Potom cisterna podléhá předpisu ADR, což se projeví ve větší tloušťce použitého materiálu kotle, jiných výpustních ventilech, musí být také trojí jištění vypouštění. Elektroinstalace již bývá standardně stejná. V tomto případě nesmí chybět ani povinná výbava ADR.
Cisterny se vybavují ohřevem tanku a výpustných ventilů. Je to obvyklý standart – na vnějším plášti tanku jsou přivařeny vyhřívací kanály, které používají zpravidla vyhřívání horkou parou pro usnadnění vyprázdnění produktů o vyšší hustotě, nebo nezávislým teplovodním topením. Pára je vhodná skoro na vše, co snese i vyšší teploty. Co je nesnese – například čokoláda, vyžaduje nezávislé topení na udržení standardní vyšší, ale ne vysoké teploty. Tyto cisterny se obvykle nedoplňují o měřicí zařízení pro napouštění a vypouštění. Většinou se cisterna jen váží. Speciální měřicí zařízení cisternu prodraží, navíc je mnohdy schopno měřit jen velmi omezený sortiment převážených produktů, dále nastávají problémy s čištěním.
Cisternové návěsy lze za určitých podmínek nahradit systémem kontejnerových boxů s vestavěným tankem v konstrukci. Jde o kontejnerovou cisternu, kdy rám tvoří kontejner, ve kterém je usazena cisterna. Výhodou tohoto řešení je, že náklad lze sundat, položit ho na plochu, na loď, na vlak. V chemickém průmyslu je toto řešení v rámci vzdálenějších přeprav do zámoří využíváno, v potravinářství spíše výjimečně. Zákazníci dopravcům platí za tunu odvezeného materiálu, klasické cisterny jsou tedy pro kratší přepravy ekonomicky výhodnějším řešením. Rozhodnutí o ideálním typu způsobu přeprav vždy záleží na individuálních potřebách zákazníků.
Zákazníci také v řadě případů zvažují, zda koupit cisternu novou nebo ojetou. Zhruba do roku 2008 dopravci kupovali především nové cisterny, s nástupem následné krize se však situace změnila, vzrostl zájem o ojeté cisterny. Teď zákazníci nové cisterny opět kupují více, stále je řada těch, kteří se však zajímají, zda na trhu nejsou kvalitní cisterny například čtyři až pět let staré, které jsou za podstatněji příznivější ceny než cisterny nové.
Názor odborníka:
Pro kapalné potravinářské látky nerezové cisterny s kruhovým průřezem
Na trhu jsou různé typy tanků a příslušného zařízení odpovídající přepravované komoditě. Pro přepravu kapalných potravinářských látek se používají nerezové cisterny, které mají kruhový průřez s izolací. Samotný tank je nádrž z nerezové oceli, díky níž nemůže dojít ke kontaminaci přepravované látky nežádoucími látkami. Mezi hlavní zadání zákazníků na individuální úpravy patří požadavky na objem cisterny, rovněž volí, zda má být cisterna v provedení ADR nebo standard. Zákazníci také definují, jestli mají být vypouštěcí ventily ovládány pneumaticky nebo mechanicky. Důležitým aspektem jsou i nosiče hadic, kdy zákazníci určují jejich počet. Rovněž by měli vědět, zda chtějí variantu s propojovacím kolektorem výpustí, různými odkládacími skříněmi a izolací výpustí.
Petr Zolman, jednatel, LAG.CZ.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 131/4 2014.