Článek připravil PETR NECKAŘ
Trh s balíkovými přepravami je v České republice velmi rozvinutý. Porovnání s ostatními evropskými zeměmi je složité, protože každá země je trochu jiná a má svá specifika, nicméně obecně platí, že u nás panuje velká konkurence, což pro zákazníka znamená příznivé ceny a vysokou kvalitu poskytovaných služeb. Ta je doplněna i moderními technologiemi v oblasti IT, kdy je komunikace s příjemcem zásilky zvláště v oblasti B2C je často na vyšší úrovni než v západoevropských zemích.
Zákazníci by měli při výběru poskytovatele balíkové služby zohledňovat řadu faktorů. Měli by se kromě ceny a obecné kvality zaměřit také na přístup poskytovatele k řešení případných problémů. Proaktivní komunikace je heslem dneška jak směrem k příjemci zásilky, tak i k odesílateli. S tím je samozřejmě spojeno i technologické vybavení poskytovatele služby.
Pokud má klient hodnotné zboží, určitě je důležitý i fakt, jak je bezpečný celý přepravní tok. Firmy působící coby poskytovatelé přepravních služeb investovaly nemalé částky nejen do komunikačních technologií, ale i do zajištění bezpečnosti celé přepravy. Pobočky bývají leckdy vybaveny profesionálním kamerovým systémem, který funguje nejen jako prevence, ale i jako účinný nástroj pro zjištění případných nedostatků při manipulaci se zásilkou.
Mezi nejčastější standardní služby patří doručení balíku následující pracovní den v rámci celé České republiky. Doručení na Slovensko trvá 24–48 hodin.
Trend: možnost online sledování zásilek
Výrazným trendem posledních let je jistě možnost sledování zásilek. Vývoj i v této oblasti je rychlý. Dnes jsou všechny údaje o zásilce (a to i z trasy řidiče) 100% online (může se lišit u různých poskytovatelů). Dříve se informace do systému dostaly až po příjezdu řidiče zpět na pobočku. Dnes jsou informace o zásilce nejen online dostupné, ale díky skeneru řidiče s GPS modulem (je-li tato služba doručovací společností zajišťována) je možné zjistit aktuální polohu každého doručujícího řidiče. Informaci o zásilce díky tomu každý může sledovat nejen přes web, ale i na smartphonu. Pokud si nechce zákazník sledovat zásilku sám, bývají firmy schopny zasílat reporting e-mailem nebo prostřednictvím SMS zprávy, a to jak reporting ke konkrétní zásilce, tak i celkový reporting.
Každá zásilka má na sobě čárový kód, který se při každé manipulaci nebo změně „stavu“ skenuje, to znamená, že od vyzvednutí u odesílatele až po doručení příjemci je balík mnohokrát skenován s různým statusem (informací). Odesílatel i příjemce tak má možnost v každý moment vidět, kde se jeho balík nachází a co se s ním momentálně děje. Vidět jsou veškeré informace, tedy i ty, které znamenají, že došlo z nějakého důvodu k překážce při doručení (příjemce nepřítomen, špatná adresa a podobně).
Základní předpoklad: kvalita a rychlost
Základním předpokladem pro to, aby mohla balíková služba na trhu úspěšně působit, je kvalita a rychlost doručení. Standardem je v rámci České republiky doručení do čtyřiadvaceti hodin, ovšem ve skutečnosti se nejedná o plných čtyřiadvacet hodin, ale mnohdy o dobu kratší. Často se pohybuje spíše na úrovni například kolem dvanácti hodin. Svozy zásilek u velkých klientů (podle poskytovatele služby a dohodnutých podmínek) probíhají ve večerních hodinách a doručení často ihned ráno či dopoledne. Co se týká rychlosti doručení, není mezi hlavními hráči na českém balíkovém trhu prakticky žádný rozdíl.
Nejčastější doplňkovou službou k doručení balíkové zásilky je služba „dobírka“. Dobrou zprávou je, že časy doručení do jiných zemí Evropy se ihned po vstupu České republiky do Evropské unie v roce 2004 výrazně zkrátily. Odpadlo totiž celní odbavení. Jednoznačně nejsilnější exportní destinací je stále Slovensko.
Problém: špatně zabalené zásilky
Při doručování zásilek může v praxi nastat řada problémů, každopádně vše se dá řešit, pokud se správně, a hlavně rychle komunikuje s odesílatelem nebo příjemcem (špatná adresa – často udaná fakturační adresa místo skutečného sídla firmy, u B2C chybějící kontakty atd.). Samozřejmě velkou roli hraje i místní infrastruktura (omezení na dálnici nebo například pravidelné dopravní zácpy v Praze). S tím vším si ale musí umět přepravní společnosti poradit.
Častým problémem také bývají špatně zabalené zásilky. Obchodníci bývají vyškoleni, aby mohli odesílateli poradit. V nabídce můžeme najít i výrobu obalů (kartonáž na míru, dřevěné palety a bedny), kdy může být dokonce zajištěna spolupráce s certifikovaným poradcem na obalové materiály.
Specifické je doručování nadrozměrných zásilek. Asi žádná balíková služba v České republice se jim zcela nevyhne. Patrně nejzásadnějším problémem je nemožnost třídit nadrozměrné balíky na automatické třídicí lince. Manipulace s takovými balíky je samozřejmě složitější.
Segment B2C je dynamicky rostoucí oblast
V současné době je segment B2C na českém trhu obecně nejdynamičtěji rostoucí oblastí. Za poslední roky je zaznamenáván výrazný růst kvality a konkurence na poli doručování B2C zásilek na českém trhu, což je dobrá zpráva také pro e-shopy a vůbec pro všechny odesílatele, samozřejmě se jedná o pozitivní zprávu i pro samotné příjemce.
Tento článek vyšel původně v Systémech Logistiky č. 126/9 2013.Názor odborníka:
Budoucnost? Možnost platby dobírky kartou u doručovacího řidiče!
Očekáváme, že v následujících letech v rámci poskytování balíkových služeb ještě více vzroste význam B2C, s čímž bude spojen i vyšší důraz na technologie a služby. Pevně věříme, že za přibližně pět let bude již více využívaná možnost platby dobírky kartou u doručovacího řidiče. Ta je dnes vcelku marginální kvůli vysokým poplatkům bankám, respektive kvůli kartovým společnostem, které mnozí odesílatelé nechtějí nebo nemohou platit, a proto neumožňují příjemcům tuto možnost.
Rozvoj zaznamenají i partnerská výdejní místa balíkových služeb. Důraz i nadále bude kladen na komunikaci s příjemci. V případě zásilek na soukromou adresu (B2C) odesíláme příjemci v den expedice zásilky od odesílatele jak e-mail, tak i SMS zprávu s informací o zásilce, včetně uvedení částky za dobírku. V den doručení naši řidiči telefonicky komunikují s příjemcem, kdy mu jednak sdělí přesnější časové okno doručení, mohou se s ním rovněž domluvit na podrobnostech, případně i na předispozici zásilky.
Daniel Knaisl, jednatel, Geis Parcel CZ.