Článek připravila ADRIANA WEBEROVÁ
Hlavní obchodní činností společnosti DCD IDEAL je výroba tepelně a zvukově izolačních materiálů pro stavebnictví. Na tuzemském trhu působí dvacet let. V areálu výrobního závodu Dynín, který se nachází nedaleko Českých Budějovic, dodavatel izolačních matriálů využíval k manipulaci se surovinami a hotovými výrobky převážně dieselové vysokozdvižné vozíky s nosností 1.6 t.
Před dvěma lety se vedení společnosti rozhodlo k obměně svých, již nevyhovujících, VZV za modernější a výkonnější modely. Jako první krok této obměny byla definována výměna dvou kusů VZV H16D, BR 350 Při počátečním jednání se rozhodovalo mezi elektrickými vozíky, dieselovými vozíky a vozíky na CNG (stlačený zemní plyn). Rozhodujícím kritériem výběru byl co nejekonomičtější provoz nové manipulační techniky a minimálně stejně vysoký výkon, jako poskytovaly dieselové manipulační vozíky.
Testování v provozu přineslo výrazně nižší spotřebu
Před definitivním rozhodnutím měla společnost DCD IDEAL možnost si zdarma vyzkoušet elektrický vozík E25 BR 387 s bateriemi 80 V 460 Ah od společnosti Linde Material Handling Česká republika. Vozík byl jeden týden testován jak pro odvážení produktů z výroby, kde je plynulejší provoz s delšími vzdálenostmi, tak i ve skladu na nakládku hotových výrobků, tedy v provozu, který vyžaduje velký výkon při malých vzdálenostech. „Výdrž baterií byla při odvážení z výroby dostatečná a ekonomika provozu v porovnání se spotřebou dieselových vozíků výrazně lepší. Také testování vozíku ve skladu vykazovalo v porovnání s dieselovými vozíky výrazně lepší ekonomiku provozu,“ popisuje zkušební provoz testovaného vozíku Petr Kadoun, technolog společnosti DCD IDEAL. Výrazně lepší ekonomiky provozu bylo dosaženo i přes to, že byl k testování zapůjčen vozík s nosností vyšší o 500 kg. Celkové náklady se snížily až o 50 %. Ukázalo se, že nespornou výhodou nových vozíků je, že na rozdíl od dieselové řady vydají pouze tolik energie, kolik skutečně potřebují.
Před testováním nové řady elektrických vozíků měla společnost DCD IDEAL s manipulací ve skladu bloků dobré zkušenosti i s méně výkonnými elektrickými vozíky s 48V bateriemi. „Pro nakládku jsou však potřeba výkonnější vozíky, a proto jsme se nakonec rozhodli pro vozíky s až 80V bateriemi,“ upřesňuje Petr Kadoun, na kterého navazuje Jan Kubeš z regionálního zastoupení jižní Čechy a Vysočina společnosti Linde Material Handling. „Zajímavé na projektu bylo nahrazení spalovací motorové trakce trakcí elektrickou. Podobná obměna dříve nebyla běžná, ale v souvislosti se stoupající výkonností elektrických vozíků se dnes stává zajímavým trendem.“
Výhodou nových vozíků je jejich univerzálnost
Společnost DCD IDEAL se nakonec rozhodla pro menší typ elektrického vozíku E20 s nosností dvě tuny. Vozíky jsou vybaveny přídavnými kleštěmi. „Výhodou nové manipulační techniky je univerzální možnost jejího využití v odlišných provozech. Nová technika je v současné době využívána ve dvou provozech, které jsou z hlediska manipulace nejvytíženější. Jde o stejné provozy, kde jsme testovali vozík E25,“ uvádí Petr Řehoř, ředitel závodu DCD IDEAL.
Jeden vozík (výrobní) slouží k manipulaci s hotovými výrobky z výroby do skladu. Druhý vozík (skladový) se používá k expedici ze skladu a k následné nakládce na nákladní vozidlo. V obou případech se jedná o manipulaci s polystyrenovými balíky s nízkou hmotností od 15 do 80 kg. V provozu z výroby do skladu jde o objemnější zboží s rozměry 2,5 m x 2 m. „V budoucnu, kdy dojde ke snížení kapacity baterií, se však počítá s využitím dvoutunového vozíku k manipulaci surovin, které dosahují hmotnosti kolem jedné tuny,“ upřesňuje budoucí plány a univerzálnost vozíku Petr Kadoun.
Došlo k výraznému poklesu počtu motohodin
Výkon vozíku je z hlediska jízdy a manipulace s břemenem a manévrováním v úzkých uličkách v módu Performance plně vyhovující a srovnatelný s dieselovým vozíkem. „Ekonomika provozu elektrického vozíku v našich podmínkách je v porovnání s dieselovým vozíkem výrazně nižší. Spotřebou jsme byli příjemně překvapeni,“ říká Petr Kadoun.
V porovnání s loňským obdobím, kdy se používaly dieselové vozíky, došlo k výraznému měsíčnímu poklesu počtu motohodin. Důvodem je to, že elektrické vozíky počítají motohodiny pouze v době své práce, kdežto dieselové vozíky počítají celou dobu, kdy jsou nastartované. Pokles se pohybuje v řádu 100 motohodin. Společně s náklady na nabíjení a nižšími investicemi do údržby jde o značné úspory, které pro tento provoz, kdy se plné zatížení vozíků kombinuje s relativně nízkým, dosahují až 50 %!
Zajímavé je srovnání vozíků z hlediska provozu. Dieseloví předchůdci vykazovali v rozdílných provozech stejnou spotřebu. Nové elektrické vozíky vykazují spotřebu různou. „Nyní zaplatíme jenom to, co opravdu vykonáme. Ve skladu, kde se více manipuluje, je spotřeba energie mnohem vyšší,“ potvrzuje Petr Kadoun.
Nutno podotknout, že není doposud známa ekonomičnost provozu vozíků v zimních měsících. Nové vozíky byly nasazeny do provozu v březnu a dubnu 2012. A právě teploty pod bodem mrazu nejsou pro elektrické baterie ideální prostředí. Avšak vzhledem k nejvyšší sezónnosti výroby izolačních materiálů v teplejších měsících a naopak k mrtvé sezoně od prosince do února jsou vozíky v nejchladnějších měsících používány výrazně méně.
Opěrka při jízdě a manipulaci kopíruje pohyb sedačky
Nové elektrické vysokozdvižné vozíky E20 s nosností dvě tuny jsou vybaveny pracovním osvětlením s technologií LED, která dosahuje životnosti až 20 000 pracovních hodin, a navíc šetří spotřebovanou energii. Vozíky (jako všechny čelní VZV Linde) jsou vybaveny loketní opěrkou, která se snadno a rychle nastavuje horizontálně i vertikálně jednoduchým pohybem jednoho nastavovacího kolečka. Opěrka při jízdě a manipulaci kopíruje pohyb sedačky, což umožňuje přesné a bezpečné ovládání vozíku a manipulaci s nákladem. Pod krytem opěrky je dostatek prostoru pro drobnosti, jako jsou mobil, peněženka, rukavice. „Displej vozíku velmi přesně zobrazuje zbývající čas jízdy, protože měří rozdíl mezi energií dodanou do a spotřebovanou z akumulátoru,“ doplňuje Martin Petřík, vedoucí oddělení marketingu společnosti Linde Material Handling Česká republika.
Jedinečností vysokozdvižných vozíků Linde jsou válce naklápění zvedacího zařízení s horní instalací, které nejsou zabudovány do VZV pouze kvůli vzhledu. Delší páky znamenají nižší sílu, a v důsledku toho jsou průřezy profilů zvedacího zařízení méně namáhané. Profily zvedacího zařízení mohou být proto štíhlejší, a tím se zlepšuje výhled pro řidiče.
Dvoumotorový pohon předních kol v kombinaci s kombi řídicí nápravou umožňuje nízký poloměr otáčení vozíku. „Kombi řídicí náprava s vysokým zavěšením snižuje bod náklonu ve srovnání s běžnými vozíky a umožňuje natáčet řídicí kola v úhlu až 89 stupňů, což přináší vozíku manévrovatelnost tříkolového vozíku a vyšší stabilitu. Větší dvoutunový vozík se proto vejde do stejného prostoru jako menší dieselový vozík řady 1,6 t,“ říká Jan Kubeš. Nové čelní elektrické vozíky Linde mají k ovládání směru jízdy standardně dva pedály. Obsluha vozíku proto nemusí přemýšlet o manuální změně směru jízdy dopředu či dozadu.
Vozík má ve své kategorii nejprůhlednější stožár na trhu
V porovnání s původním dieselovým vozíkem má nový vozík užší výhled mezi stožárem. „Rozteč stožáru je 300 mm a mezera mezi hadicemi činí jen 240 mm, přičemž dieselový vozík má rozteč stožáru 360 mm a mezeru 300 mm. Také úhel otevírání dveří u řidiče je menší a neumožňuje tak rychlý nástup a výstup jako u H16D,“ zmiňuje Petr Kadoun. Na užší výhled reaguje Martin Petřík: „Nesmíme zapomínat, že šlo o přechod z vozíku s nižší nosností, který nemá tak masivní stožáry jako dvoutunový vozík. V této kategorii máme naopak díky umístění naklápěcích válců nahoře nejprůhlednější stožáry na trhu.“
Zástupci DCD IDEAL se nakonec shodli, že jde o nepodstatné odlišnosti, na které si uživatelé vozíků velmi brzy zvykli. V budoucnu plánují kompletní obměnu dieselových vozíků za elektrické.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 117/11 2012