logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL Jobs
    • Volné pozice
    • Naše nabídka
  • SL News
    • Archiv newsletteru SL News
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatický vertikální zakladač výrazně šetří skladovací plochu Společnost Spandex ve své hale v...
  • Investoři čekají na vhodný čas pro realitní transakce Vysoká obsazenost, progresivní růst...
  • Spolupráce firem CHEP, Pragolaktos a Penny umožňuje udržitelnou přepravu mléka do prodejen V...
  • Jungheinrich převzal od Panattoni dokončenou budovu výrobního závodu u Chomutova Developerská...

DTZ: Stále více obchodníků prodává přes internet, prezentuje se však v kamenných obchodech

30. listopadu 2011
Doprava 0
764

Do oblasti marketingu a prodeje razantně vstoupily komunikační technologie. Retailový jazyk tak stále častěji obohacují nové výrazy jako e-tailing, multi-channel retailing, click & collect, E-commerce či M-commerce. Zároveň se mění i chování zákazníků, a tím celé odvětví maloobchodu. Nejde jen o oblibu internetu, ale rovněž mobilní telefony a smartphony. Obchodníci jejich prostřednictvím realizují stále vyšší objem obchodů, ale zapojují je i do marketingových strategií a reklamních kampaní. Podle pražské kanceláře mezinárodní poradenské společnosti DTZ se retaileři naučili využívat přednosti on-line obchodu, aniž by tím byly ohroženy jejich kamenné prodejny nebo dokonce sama obchodní centra. Jak předpovídá Asociace pro elektronickou komerci v České republice (APEK), výmluvně bude další rozšíření nových technologií při nákupu ilustrovat předvánoční období: letošní objem zboží prodaného přes internet by měl totiž dosáhnout zhruba 37 miliard korun (s vrcholem právě před Vánoci), což by bylo o 12 % více než loni.

„Způsobů, jak nové technologie zapojit do marketingu a obchodu je bezpočet. I klasické e-shopy, které se zdály být přímou konkurencí prodejnám, se však mění a stále více jejich provozovatelů si pronajímá showroomy nebo výdejní místa,“ konstatuje Lenka Šindelářová z oddělení Research & Consulting v DTZ. Čím dál rozšířenější je tak model, kdy si zákazník vybere zboží na internetu a v kamenné prodejně si je vyzkouší nebo rovnou vyzvedne (click & brick nebo click & collect). Výhradní prodej přes internet prodejcům spoří náklady z prostor a personál, zákazníkům čas i cenu (díky často sofistikovaným cenovým srovnáním) – nevýhodou je naopak složitější distribuce přes poštu či zasilatelství, kontrola a reklamace nebo omezený dopad pouze na uživatele internetu.

„Je nesporné, že podíl prodeje řady komodit se bude přesouvat na internet a chytré telefony. Retaileři a obchodní centra na to reagují posílením zážitkového prodeje a zaváděním nových konceptů, stejně jako spojováním a doplňováním obou prodejních kanálů, takzvaným multi-channel retailingem,“ dodává Lenka Vodrážková, vedoucí oddělení Property Managementu v DTZ. Klasická obchodní centra se stále více zaměřují na to, aby fungovala jako místa společenských setkávání nebo i kulturních akcí, což je patrné i v České republice.

Uvedený model multi-channel retailingu s úspěchem uplatňuje i řada v tuzemsku působících maloobchodních řetězců. V segmentu spotřební elektroniky, kde jsou on-line nákupy i díky poptávce po tabletech, čtečkách e-knih nebo právě smartphonech nejčastější, jsou to například sítě Datart a Electroworld. Datart jako první přišel v červenci s kampaní, podle níž srovnal ceny na internetu s cenami v kamenných obchodech. Pouze v kamenných obchodech je možné získat bonus navíc, například dopravu zdarma. Pozadu nezůstávají ani prodejci sportovního zboží (Sportisimo, Husky), knih (Neoluxor), hraček a potřeb pro děti (Sparkys, Babypark, Malvik) a další sektory. Podobně jako si on-line strategie osvojují kdysi klasičtí „kamenní“ retaileři, pronikají pionýři e-shopů do kamenných prodejen a nákupních center. Patří k nim například prodejce počítačů a elektroniky Alza.cz nebo Kasa.cz.

Trochu jiná situace panuje v sektoru módy, která je v porovnání se zahraničím v České republice pro mnohé zákazníky cenově nekonkurenceschopná. I proto se rozmáhají nákupy módy a módních doplňků přes zahraniční prodejní portály – artikl je konkurenceschopný i přes poštovné, DPH, oslabující korunu a nemožnost si vyzkoušet velikosti i kvalitu provedení. Podle některých odborníků by podobná situace mohla nastat i v oblasti spotřební elektroniky: například množství čteček e-books čeští zákazníci kupují v zahraničí.

Za pozornost stojí rozšíření E-commerce a M-commerce

Aktivitu klasických retailerů i majitelů e-shopů, stejně jako provozovatelů slevových portálů, lze vysvětlit statistikou: podle Eurostatu uskutečnilo v roce 2010 nákup služeb či zboží přes internet 27 % Čechů. „V porovnání s jinými západoevropskými a především severskými zeměmi stále silně pokulháváme – v Norsku či švédském Stockholmu se podíl osob nakupujících přes internet pohybuje kolem 70 % a stále stoupá,“ říká Lenka Šindelářová.
Podle provozovatele portálu Kelkoo, jež se mimo jiného zabývá srovnáním cen v e-shopech, e-commerce (prodej i marketing přes internet) v Evropě letos vroste od 15 % (např. Německo či Velká Británie) až po více než 30 % (Polsko). Na konci letošního roku by tak podíl on-line prodejů na celkových maloobchodních tržbách mohl dosáhnout zhruba 6 % v kontinentální Evropě, respektive 12 % jen ve Velké Británii. Mnohem vyšší čísla udává Eurostat: podle něj stál internet za 17 % tržeb v České republice již v roce 2009! V Norsku to pak bylo 21 % a 19 % ve Švédsku. Průměr v Evropské unii činil předloni 13%.

Za pozornost stojí rozšíření E-commerce a M-commerce (prodej i marketing přes mobilní a chytré telefony), a to i do kampaní obchodních center. Jedna z největších agentur zaměřených na internetový marketing, společnost Razorfish, už v roce 2008 zveřejnila, že čtyři z deseti spotřebitelů byli k nákupu motivováni reklamou nebo jiným typem prezentace na internetu, Facebooku a dalších on-line kanálech, včetně telefonů. Nejen, že 75 % uživatelů reklamu na těchto kanálech považují za přínos, ale konkrétně M-commerce (M-marketing) je jako daleko účinnější než klasické kampaně označovaný i v nezávislých výzkumech.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Otrokovice na vyžádáníPodívat se ➜Zdiby 8 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Chrášťany na vyžádáníPodívat se ➜Brno na vyžádáníPodívat se ➜Ostrava na vyžádáníPodívat se ➜Bystročice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜Ostředek na vyžádáníPodívat se ➜Dašice na vyžádáníPodívat se ➜Nýřany 4,90 EUR za m2/měsícPodívat se ➜Ústí nad Labem na vyžádáníPodívat se ➜Nošovice na vyžádáníPodívat se ➜České Budějovice na vyžádáníPodívat se ➜Praha na vyžádáníPodívat se ➜

SL Jobs

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned!

Třídění balíčků v Zásilkovně, výplata ihned! Tak se do toho dáme. Budeš dostávat 130-180 kaček za hodinu práce. Vyplácíme je 2-4 dny po odpracované směně, hnedka a na účet. Jestli hledáš práci, kde si posedíš, tohle není nic pro tebe – u nás tě čeká směna plná pohybu, takže si budeš moct předem odškrtnout své […]

Archiv pracovních pozic

Komerční sdělení

Logistika v praxi 2023

Logistika v praxi 2023 BITO skladovací technika vždy přináší svým zákazníkům komplexní logistická řešení na míru. Díky našim bohatým zkušenostem dokážeme najít správnou aplikaci pro každé průmyslové odvětví. Našim zákazníkům dodáváme kromě skladového vybavení také část našeho já, know-how našich zaměstnanců, sdílení referencí našich zákazníků, zkrátka něco, co si můžete ověřit v praxi. Pomocí série konferencí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park

Bývalý areál Zetoru v Brně dále ožívá. Mění se v udržitelný průmyslově-obchodní městský park Bývalý brněnský areál Zetoru je znamenitým příkladem toho, proč je důležité revitalizovat staré průmyslové areály – a jak to dělat dobře. Na příběh slavného území navazuje developer CTP, který navrací lokalitě její využitelnost v podobě udržitelného městského průmyslově-obchodního parku. V novém CTParku Brno Líšeň najdou […]

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou

Průmyslové nemovitosti v Česku lákají novou výrobu s přidanou hodnotou Mezinárodní poptávku táhnou zelené technologie související s úsporou energií Doby, kdy Česká republika byla orientovaná na skladiště a montovny, se začínají pomalu, ale jistě měnit. Jen v poslední době se staví celá řada závodů, které souvisí s proměnou energetiky a dopravy. Automobilový průmysl se začíná posouvat směrem […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
David Čapek
e-mail: david.capek@atoz.cz

Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required