Které z logistických projektů poslední doby považujete za nejvýznamnější?
Mezi nejvýznamnější současné projekty, které jako oddělení Logistika vedeme, považuji tři následující projekty: V projektu Optimalizace rozvozových a svozových tras jsme v první fázi provedli nová výběrová řízení a vybrali si jednoho exkluzivního dopravního partnera, s nímž spolupracujeme. Ve druhé fázi jsme zapracovali na optimalizaci rozvozových tras a vydefinovali nový model závozů, kdy jsme důsledně hodnotili vzdálenosti, sílu prodejny a kombinaci tras. Ve výsledku jsme tímto modelem dosáhli úspory až 7 %. Nedílnou součástí této fáze bylo projednání podmínek a lokace našeho překladiště na Moravě, které je umístěno v Olomouci. Poslední fází je začátek aktivit na představení modelu zpětného vytěžování našich vozidel a představení modelu Backhaulingu. Momentálně jsme ve startovací pozici a rozjeli jsme tuto spolupráci se dvěma dodavateli.
Druhým významným projektem je projekt automatického systému objednávání. Investice do systému automatického objednávání (jak prodejna -> sklad, tak sklad -> dodavatel) by měla přinést velké benefity jak ve výšce zásob, tak ve zvýšení dostupnosti pro zákazníka. Pozitivní výsledky očekáváme i ve zvýšení produktivity našich týmů na prodejnách i v logistice. Tento projekt je velmi čerstvý, finální implementace proběhne v druhém kvartálu roku 2012. Nicméně už teď na tom pracujeme.
A do třetice?
Využití všech systémových funkcionalit WMS. Této oblasti jsme se letos hodně věnovali. Na začátku jsme provedli nové geografické rozložení produktů ve skladu podle jejich povahy, obrátky a umístění na prodejně. Tato práce nám přinesla celkem významné zvýšení produktivity. Poté jsme hodně zapracovali na systému příjmu, kdy jsme kompletně odbourali příjem přes papír, a v současné době přijímáme zboží pouze pomocí scannerů. Hodně jsme tím proces příjmu zrychlili a zpřesnili. Dost času také věnujeme vyhodnocování provozních KPI generovaných systémem, jejich analýzou a stanovení nových postupů a cílů produktivity.
Zpět k optimalizaci tras. V čem spočívají výhody daného řešení – Backhaulingu?
Tento systém přináší velkou úsporu jak dodavateli, tak nám. Typická dodavatelská zásilka pro naši společnost je objemově malá a realizovaná menšími vozidly, kde provozní náklady jsou poměrně vysoké. Těmto dodavatelům, dodávajícím z Moravy, nabízíme možnosti dodávky našeho zboží do překladiště v Olomouci, odkud dále je zajištěna konsolidovaná přeprava v naší režii velkými návěsy, jejichž provozní náklady jsou nižší. Tato nabízená služba je zpoplatněna, ale je nepoměrně nižší, než by stála dodavatele. Nedílnou výhodou tohoto řešení je i snížení zátěže životního prostředí a snížení uhlíkové stopy.
Jaká má být budoucnost tohoto konceptu?
Službu zpětného vytížení – Backhaulingu plánujeme rozšířit až na 15–20 dodavatelů zboží.
Druhá možnost, kterou aktuálně zkoušíme kalkulovat, spočívá v navrhování tras využívajících blízkost některých dodavatelů a prodejen s cílem další optimalizace nákladů na logistiku. Projektem se intenzivně zabýváme, v budoucnu bychom ho chtěli posunout dále vyčleněním lidských zdrojů a zajištěním potřebného sofistikovaného softwaru plánování tras.
Popište prosím pohyb zboží ve vašem hlavním skladu.
V centrálním skladu (Logistický park v Úžicích) realizujeme přibližně 35 000–41 000 objednávkových jednotek pro cca 45–50 prodejen denně. Veškeré zboží do našich prodejen distribuujeme ve speciálních uzavíratelných klecích na kolečkách, které mají rozměr 60 x 80 cm. Na rozdíl od palet se s klecemi dobře manévruje v centrech měst nebo v obchodních centrech, kde je situována drtivá většina našich prodejen.
41 000 objednávkových jednotek odpovídá asi 400 – 700 klecím denně. Pracujeme od pondělí do pátku ve dvousměnném provozu, v případě promocí nebo během sezonních prodejů jedeme v režimu 24/7.
Je sezonnost v segmentu drogistického zboží výrazná?
Největší sezonou jsou pro nás Vánoce, druhým největším výkyvem je příprava na léto, kdy se lidé zásobují krémy na opalování a dalšími potřebami k dovolené. Další vrchol zaznamenáváme během každoroční speciální charitativní akce, kdy na vybrané položky poskytujeme slevu. U těchto výrobků dochází k dramatickému nárůstu prodeje.
Účelem jednotýdenní akce je výběr finančního obnosu, který naše společnost věnuje zvolené nadaci. Minulý rok se nám podařilo vybrat částku 5,9 milionu Kč a naším letošním cílem je tuto částku překonat. Letos podporujeme Nadaci Naše Dítě!
Ve společnosti Rossmann působíte necelý rok. Jaké jste si na začátku stanovil cíle a výzvy?
Primárním úkolem pro mě bylo provedení drobných změn v organizační struktuře, kde jsem chtěl jasné definování zodpovědností za svěřené úseky práce. Poté jsem chtěl urychlit zavedení automatizované identifikace na příjmu zboží. Zbavili jsme se tužky a papíru a využili funkcionality našeho WMS, která nebyla dosud používána. Opatření přineslo výraznou úsporu pracovních sil a času, kterým se plýtvalo na řešení reklamací či nesrovnalostí v dodávkách. Příjem zboží je nyní mnohem jednodušší a plynulejší. Současně jsme pokračovali v rozvoji systému pick-by-voice. Nyní touto metodou vychystáváme asi 95 % veškerého zboží, inovovaný systém je efektivnější a mnohem uživatelsky přívětivější.
Jakých dosahujete výsledků?
Je to nekončící sisyfovská práce, ale myslím si, že jsme hodně pokročili. Produktivita díky pick-by-voice se zvýšila o cca 25 %, reklamace z prodejen na nepřesnosti či poničené zboží ubyly o cca 55 %. K těmto zlepšením nám hodně dopomohlo vytvoření nového oddělení v organizační struktuře, které se zabývá průběžnou inventurou skladu, kontrolou přesnosti vychystávky a změnami layoutu skladu, orientovaného na produktivitu práce. S tímto oddělením je pevně spjat další projekt – logistický audit veškerých dat.
Čeho se audit týká?
Procházíme veškeré produkty a evidujeme jejich rozměry, hmotnost, podobu objednávací jednotky apod. Zjišťujeme, že zde často nemáme přesné informace, ať už od nás, tedy interně, nebo od dodavatelů. Nesrovnalosti vznikají například při repackingu určitého produktu, kdy nejsou nové údaje zaneseny.
Cílem projektu má být podpora aktivit, o kterých jsem hovořil v úvodu – optimalizace svozových a rozvozových tras a zásobování prodejen s využitím zpětného vytěžování, ale dokonce i front haulingu, tzn. vyzvedávání zboží přímo u dodavatele. Abychom mohli správně a do detailů pro tyto činnosti plánovat dopravní kapacity, musíme mít přesné údaje o všech jednotkách sortimentu.
Spoléháte v oblasti dopravy na externího partnera?
Do roku 2008 společnost Rossmann provozovala vlastní flotilu. Poté došlo k přehodnocení systému, určitý podíl přeprav realizoval smluvní dopravce. Poměrně nedávno jsme se rozhodli flotilu 100% outsourcovat.
Naším dodavatelem je menší regionální firma, která plně zajišťuje veškeré transportní aktivity, a s touto spoluprací jsem velmi spokojen. Dodávky na naše prodejny jsou proti jiným řetězcům dost specifické především z hlediska posledního článku. Zavážení našich prodejen vyžaduje zvláštní přístup v rámci city logistiky; je potřeba velmi často zastavit, jezdit menšími auty, někdy i zajistit vykládku a dopravit klece až desítky metrů ke vchodu prodejny.
Podle mých zkušeností se někteří velcí transportní hráči s daným úkolem špatně ztotožňují a tento servis s přidanou hodnotou je těžké z jejich strany získat. Popsanou „poslední míli“ si personál prodejen bohužel někdy musí zajišťovat sám. Všichni pracovníci našeho logistického partnera jsou jeho zaměstnanci, nikoli OSVČ, velmi dobře proškolení a s mizivou fluktuací. Můžeme jim věřit a plně se na ně spolehnout.
Vraťme se prosím ještě k vašim plánům a cílům.
V prvním pololetí příštího roku bychom chtěli implementovat automatický objednávkový systém, který by měl být plně funkční od třetího čtvrtletí. Objednávky budou generovány v návaznosti na historii prodejů, service level dodavatelů, nastavené parametry minimálních/maximálních zásob, dále podle informací o promocích, jejich harmonogramy, předpokládané tržby atd. I k tomu opět potřebujeme správné informace o logistických datech (a proto na nich nyní důsledně pracujeme).
Projekt bude spuštěn ve dvou fázích. První fáze pokryje objednávky naší společnosti u dodavatelů, což je činnost, kterou v současné době manuálně vykonává stock controller. Ve druhé fázi budou spuštěny automatické objednávky prodejen na sklad, jež dosud musejí připravovat vedoucí prodejen. Čas, který personál prodejen věnuje objednávání, bude využit pro zákazníka.
Celý rozhovor najdete v akruálním vydání časopisu Systémy Logistiky.