Nový servis kombinované dopravy silnice/železnice provozuje operátor kombinované dopravy Bohemiakombi ve spolupráci s železničním dopravcem ČD Cargo a.s. a s provozovateli terminálů kombinované dopravy ČD DUSS v Lovosicích a AWT v Ostravě Paskově.
Přeprava po železničních kolejích je rychlá, přičemž linka nabízí svoje služby každý všední den. Zboží naložené do intermodálních návěsů v Belgii, Holandsku či Německu se v den nakládky přepravuje po silnici do výchozího terminálu linky v Duisburgu. Rychlým nákladním expresem „Bohemia“ se přes noc přepraví přes celé Německo, aby už na třetí den v odpoledních hodinách mohlo být vyloženo u cílového zákazníka na severní Moravě, přičemž návěs z terminálu AWT v Ostravě Paskově dojede k zákazníkovi opět po silnici. Celková doba přepravy
se tak stává srovnatelnou s dobou přepravy v případě přímé přepravy po silnici a je nesrovnatelně rychlejší než dosud železnice při využívání dosavadních technologií umožňovala.
Novou technologii umožňuje nasazení nové techniky jak ze strany silničních dopravců, tak také ze strany železničních dopravců, kterými jsou v tomto případě oba národní železniční dopravci ČD Cargo a.s. a DB Intermodal. Speciální šestiosé železniční vozy řady T 3000, tzv. kapsové, poskytuje německý operátor Kombiverkehr. Prvním pravidelným zákazníkem nové linky kombinované dopravy se stal silniční dopravce a
speditér EWALS Cargo Care. Do nového technického vybavení musel investovat také provozovatel privátního terminálu v Ostravě Paskově společnost AWT, který si pořídil překladač s kleštinami a je tak prvním provozovatelem terminálu kombinované dopravy na Moravě, který zvládne i překládku intermodálních návěsů. Společnost EWALS je naopak zákazníkem s dlouholetými praktickými zkušenostmi ve využívání linek kombinované dopravy v západní Evropě, kde provozuje i celé vlastní vlaky.
Prodloužení přepravní trasy meganávěsů po železnici až do Ostravy si vyžádalo zavedení určitých mimořádných dopravních opatření ze strany Správy železniční dopravní cesty, neboť dopravní infrastruktura na dotčené trase stále ještě není pro přepravy návěsů o rohové výšce 4 metry bez zavedení zvláštních opatření plně způsobilá.
Operátor Bohemiakombi v minulosti přepravoval po železnici celé kamiony z ČR do Německa a do Rakouska, tuto nehospodárnou technologii však zcela opustil v roce 2004 a postupně ji nahrazuje modernějšími rychlými linkami s přepravou intermodálních návěsů a výměnných nástaveb. Zatímco přeprava celých kamionů vyžadovala trvalé a masívní státní dotace, nová technologie je mnohem úspornější, takže je schopná dlouhodobě fungovat i bez státních dotací. V rozvinutých zemích tzv. EU 15 je dnes již každý čtvrtý vlak určený pro přepravy intermodální techniky.
Rozšíření přepravy intermodálních návěsů z Lovosic až na Moravu je dalším krokem v realizaci dlouhodobé strategie operátora Bohemiakombi, který se svými linkami napojil v roce 2005 na západoevropský systém linek, jež postupně rozšiřuje směrem do střední Evropy. Pokud se zavedením nové služby bude úspěšně dařit získávat i další české silniční dopravce – a takové signály tady už jsou, ocení tuto službu nepochybně také motoristé na silnici č.35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí, kde jim těžké kamiony vlekoucí se do táhlých stoupání ztrpčují život, a kterých by při větším využívání nového servisu mohlo konečně přestat přibývat.
Vladimír Fišer, jednatel společnosti BOHEMIAKOMBI, spol. s r.o