Požadavky na manipulační techniku používanou Armádou České republiky (AČR) v různorodém terénu a velmi rozdílných klimatických podmínkách na zahraničních misích jsou z pohledu běžného uživatele extrémní. Různým typům misí a jednotek musí totiž odpovídat speciální vybavení, pro něž byste uplatnění v běžné praxi hledali jen stěží. Dlouhodobým dodavatelem vozíků pro českou armádu je strakonická společnost ČZ. Jde samozřejmě o značku Desta.
V bojových podmínkách nelze očekávat dokonale rovnou betonovou plochu, takže nepřekvapí, že základním typem vozíku využívaného armádou je DVHM 3522 TXK. Jde o mnoho let vyráběný čelní vysokozdvižný vozík s nosností 3,5 tuny. „Tento vozík je svou konstrukcí a vybavením předurčen pro použití v náročném terénu, jako je louka nebo staveniště. Jeho typickými uživateli jsou například pily nebo stavební firmy,“ uvádí Zdeněk Klůs, regionální zástupce společnosti ČZ, divize Auto – Desta. Jeho hlavní výhodou pro pohyb v terénu jsou přední hnaná kola o rozměru 8,25” x 20” na hnací nápravě ve dvojmontáži. Průjezdnost terénem zajišťuje také velká světlá výška a mechanická uzávěrka diferenciálu hnací nápravy.
„Desty pracují v našich misích v Iráku a Afghánistánu v extrémních klimatických podmínkách, ve velice prašném prostředí. Jezdí po zpevněných i nezpevněných komunikacích, štěrkovém i kamenitém povrchu,“ potvrzuje Jan Holčík, velitel VZ 4993 Pardubice.
Výrazná modernizace posunula vozík o generaci dál
Vozík loni prošel významnou modernizací. (Spolu s dalšími doplňky pro armádu si firma ČZ dokonce vysloužila i ocenění logistických LOG-IN 2007.) Šlo především o několik zásadních změn v podvozkové a hnací části, které přispěly k manévrovacím schopnostem vozíku, ale také ke zvýšení komfortu obsluhy. Modernizované stroje si loni AČR objednala speciální zakázkou v počtu šestnácti strojů pro nasazení v rámci zahraničních misí a speciálních jednotek, a to ve verzi DVHM 3522 TXK i ve variantě s poháněnými oběma nápravami s označením DV 35 T4K.
Modernizace vozíku spočívala například v nahrazení mechanického řazení systémem elektromagnetického řazení rychlostí při plném zatížení Poweshift ovládaným pákami pod volantem. Převodovku doplňuje redukce nabízející buď silniční převod 1 : 1, nebo terénní převod 1 : 4. Vozík tak má celkem čtyři rychlosti vpřed a čtyři vzad.
Pohon všech kol umožňuje moderní řídicí náprava japonské výroby značky Kanzaki, která je poháněná vývodem z přídavné převodovky pomocí kardanové hřídele. Dřívější bubnové brzdy byly nahrazeny novým brzdovým systémem od firmy KNOTT. „Jde o lamelové brzdy s lamelami v olejové lázni. Zásadně tak klesly náklady na údržbu brzd, vzrostla i jejich spolehlivost a životnost,“ doplňuje Zdeněk Klůs.
Pohodlně a bezpečně v jakýchkoliv podmínkách
Na základě specifických požadavků armády byly vozíky z objednávky modernizovaných verzí vybaveny nejen vytápěnou kabinou, ale rovněž klimatizační jednotkou Carrier RIO 3000. Pro práci ve velmi prašném prostředí byly osazeny také přídavnou filtrací vzduchu nasávaného motorem. Pro zvýšení stability při manipulaci s těžkým vojenským materiálem na nezpevněném terénu byly některé vozíky vybaveny podpěrnými válci umístěnými za deskou mezi předními koly.
Úpravou do vysloveně bojových podmínek je pak instalace elektrofiltračního systému NBC. Jednalo se o požadavek liberecké protichemické 31. brigády. Čtyřcestný systém filtrace čistí vzduch uvnitř kabiny a zároveň dovnitř vhání filtrovaný okolní vzduch, čímž ji udržuje v mírném přetlaku. Systém vyvinutý v České republice dokáže filtrovat všechny známé bojové látky a používá se i do vojenských nákladních vozidel a sanitek, ve výkonnějším provedení pak také do polních krytů.
Přestože filozofií vozíku je poskytnout maximální výkon, stabilitu a spolehlivost v extrémních podmínkách, myslela česká armáda také na řidiče vozíku. Pro jeho pohodlí tak byly použity špičkové sedačky značky GRAMER s hydraulickým odpružením. Speciální látkový potah s vnitřní uhlíkovou vrstvou účinně saje pot a zadržuje vlhkost, která se po uvolnění sedačky odpaří.
„Inovativní prvky jsme určitě přivítali,“ chválí za armádu Jan Holčík. „Vojáci oceňují hlavně klimatizaci, zlepšení pracoviště řidiče a systém filtrace vzduchu pro případnou práci v zamořeném prostředí. Zjednodušilo se ovládání, a manipulace je tak nyní rychlejší.“
Letecký most dopraví náhradní díly i techniky ČZ
Objednávka modernizovaných vozíků AČR zahrnovala i systém pro jisté startování při extrémních mrazech ROMDA. Pracuje tak, že vozík je připojen na vnější zdroj napájení. Probíhá udržování teploty chladicí kapaliny na úrovni zajišťující bezproblémový start a zároveň nabíječka udržuje akumulátor vozíku v nabitém stavu. Vozík je tak kdykoliv připraven k okamžitému použití.
Na několik vozíků byl instalován také vyhledávací světlomet ovládaný z kabiny joystickem.
Speciální muselo být i barevné provedení. Základovou barvu překryl předepsaný odstín vojenské šedi. Následoval speciální polyuretanový lak zvyšující odolnost vůči chemickým látkám a zjednodušující případnou dekontaminaci po práci v zamořeném prostředí.
Zvláštní výbavu završovaly pneumatiky se zvýšenou odolností proti průrazu, dále sady základního spotřebního materiálu, jako žárovky, pojistky atd. v malých skříňkách. Pro mise byly navíc připraveny sady základních náhradních dílů – pneumatika, klínový řemen, kompletní světlo apod., přibalena byla i sada speciálního nářadí.
Přes operativní zásobu základních dílů a schopnosti vlastních servisních pracovníků se může stát, že bude třeba pomoc techniků ze společnosti ČZ. V takovém případě lze využít leteckého mostu k našim jednotkám pro spěšnou dodávku náhradních dílů ať již ze skladu ČZ nebo přímo z výroby. Podle smlouvy s AČR jsou také nepřetržitě k dispozici technici na telefonu a v případě vážnější poruchy je připravena i varianta cesty techniků ČZ přímo do inkriminovaného místa.
Fakta
3930160012756
je číslo, pod nímž jsou vozíky zavedeny v centrálním zásobovacím systému aliančních armád NATO (NATO Codification System).
3,3 m
činní zdvih vozíků Desta DVHM 3522 TXK. Je to dostatečný zdvih pro manipulaci s materiálem v rámci nakládky a vykládky nákladních aut a další běžné činnosti.