Procesem reorganizace skladových procesů zahrnujícím obměnu flotily manipulační techniky prochází i společnost BASF Stavební hmoty Česká republika s výrobním provozem v Chrudimi. Firma je stoprocentní dceřinou společností koncernu BASF, sídlícím v německém Ludwigshafenu. Výrobní program zahrnuje stavební hmoty a speciální systémy pro stavební praxi. Z chrudimského závodu jsou také redistribuovány produkty z dalších sesterských firem koncernu. Nabídka čítá na 600 produktů.
Firma BASF Stavební hmoty Česká republika v posledních dvou letech zaznamenala výrazné změny. V září 2006 byla zprovozněna nová výrobní linka, která zvýšila celkovou kapacitu suchých, maltových a omítkových směsí zhruba o 38 %. V souvislosti s očekávaným nárůstem výroby spolu s rostoucí prodejností i dalších produktů bylo nutné přehodnotit stávající situaci ve skladu materiálu i v expedičním skladu. Došlo zejména k rozšíření skladových prostor firmy zhruba o 800 m2. Zároveň se hledaly cesty, jak uspořit náklady. Bylo také nutné obměnit flotilu manipulační techniky. „Provozovali jsme flotilu osmnácti plynových vozíků, jejichž stáří se pohybovalo kolem osmi až deseti let. Vzhledem k jejich míře opotřebení neustále rostly servisní náklady,“ potvrzuje Pavel Brauner, vedoucí logistiky společnosti BASF Stavební hmoty Česká republika. „V rámci výměny flotily jsme také chtěli zlepšit podmínky pro naše zaměstnance, a to především snížením prašnosti a hlučnosti. Také jsme si dali za úkol zúžit uličky, abychom lépe využili plochu skladu.“
Unifikace typů vozíků měla zjednodušit obsluhu
V květnu 2006 proto firma oslovila jedenáct dodavatelů, z nichž se vykrystalizovala skupina tří dodavatelů, kteří prošli do užšího výběru. Na základě testování vozíků provedeného zaměstnanci BASF přímo v provozu a po dalších jednáních ohledně kvality i ceny byla jako dodavatel nové flotily vybrána společnosti STILL ČR. Její prodejce Václav Kopecký, zodpovědný za zakázku, k tomu říká: „Dostali jsme za úkol kompletní převzetí celého parku starých vysokozdvižných vozíků a dodávku nových strojů. Cílem bylo flotilu nejen obměnit, ale také ji unifikovat, aby byla pracovníkům zjednodušena obsluha. Hlavní úkol však představovalo snížení provozních nákladů na flotilu.“ Podrobná příprava projektu trvala sedm měsíců a stroje byly dodány v dubnu 2007.
Přestože bylo zvažováno opětovné využití plynových vozíků, specifika provozu a požadavky firmy na snížení prašnosti, nákladů i na zúžení uliček směřovaly celý projekt do využití pouze elektrických vozíků.
Základ původní flotily tvořily čelní vysokozdvižné vozíky, které zajišťovaly nakládku i vykládku stejně jako obsluhu regálů a převozy mezi výrobou a sklady. BASF využíval také několik retraků. Zajišťovaly vychystávání v expedičním skladu, ovšem pak náklad musely předat čelním vozíkům, které obstaraly nakládku vozidel. To samozřejmě nebylo optimálně efektivní, takže byl zájem zajistit veškerou manipulaci jen čelními vysokozdvižnými vozíky. Snaha o zvýšení kapacity skladu zúžením uličky a instalace nové regálové řady přidala další požadavek: maximální manévrovatelnost, tedy zejména malý poloměr otáčení.
Reorganizace směn přinesla možnost snížit počet vozíků
Kombinované požadavky vedly k volbě tříkolového vozíku, konkrétně modelu STILL RX20-18. V triplexovém provedení zvoleném z důvodu nutnosti vjezdu do návěsu při vykládce, resp. nakládce, dosahuje výšky zdvihu 4,9 m a nosnosti až 1800 kg. Přední kola pohání třífázový motor.
„Zamýšleli jsme se i nad tím, jak snížit počet vozíků,“ vysvětluje Pavel Brauner. „Z tohoto důvodu jsme přistoupili k úpravě pracovní doby. Zatímco dříve jsme tu měli dvě překrývající se směny, dnes na sebe směny navazují. Takže například v jednom ze skladů bylo dříve v době překrytí směn i jedenáct pracovníků, dnes je jich tam maximálně sedm. Výsledkem této operace bylo, že namísto původních osmnácti strojů jsme jich objednávali třináct.“
Ze zmíněných třinácti vozíků bylo jedenáct čelních vysokozdvižných vozíků RX20-18. Část z nich, u níž se předpokládá pohyb na venkovních plochách, je vybavena kompletní kabinou. Další vozík tohoto typu byl objednán loni na podzim. Jeho úkolem bylo pokrytí růstu manipulovaného objemu. Flotilu doplňuje jeden nízkozdvižný vozík EXU 16 a jeden ručně vedený vysokozdvižný vozík EGV 20 LB pro zvláštní aplikace v místech, která čelní vozíky nedokáží obsloužit.
Zatím poslední vozík ve flotile firma objednala teprve letos na jaře. Jde o čelní vozík RX20-20, tedy stejný typ, ale s nosností 2,0 tuny. Má již dosah 6,5 m. Firma s ním totiž výhledově počítá do nově budovaného skladu, kde hodlá využívat skladovou výšku až 8,5 m.
Vozíky byly pořízeny formou operativního leasingu. Nové dva vozíky jsou však v souladu se změněnou politikou koncernu BASF již kupovány do majetku firmy. Provozuschopnost celé flotily je zajištěna servisní smlouvou s firmou STILL ČR. Zahrnuje kompletní péči o vozíky včetně akumulátorů, jsou z ní však vyňaty pneumatiky a vidlice. Paušální platby byly pro čelní vozíky zpočátku nastaveny na 1000 motohodin ročně (pro ručně vedené to bylo 500 mth). Ukázalo se však, že skutečný nájezd je výrazně vyšší, a tak po několika měsících došlo k úpravě smlouvy na 1600 mth.
Na provoz třinácti vozíků postačuje pět náhradních baterií
Výměna vozíků byla dopředu pečlivě připravena a proběhla jednorázově. Řidiči vozíků s přechodem na novou techniku problémy neměli, i když si někteří z nich zpočátku nebyli jisti využitím tříkolových vozíků oproti původním čtyřkolovým. Tyto obavy se však po několika týdnech zcela rozplynuly.
Přechod na tříkolové vozíky ovšem umožnil zúžit uličku expedičního skladu ze 4,0 m na 3,5 m. Tím vznikl prostor na další regálovou řadu, resp. na 200 nových paletových míst (z původních 2000 to znamenalo 10 % navíc).
Akumulátory elektrických vozíků potřebují dobíjet, a tak bylo třeba vybudovat nabíjárnu. O to se výrobce stavebních hmot postaral sám, neboť finanční kalkulace ukázala, že jde o levnější variantu než využít nabídky specializované firmy. V nabíjárně se soustavně nabíjí pět baterií určených na výměnu. Tím je zajištěna provozuschopnost flotily. „Podle provedené analýzy by nám těchto pět náhradních akumulátorů mělo postačovat, určitě není třeba mít pro každý vozík náhradní baterii,“ potvrzuje Pavel Brauner. (Je nezbytné doplnit, že část vozíků jezdí ve dvousměnném provozu, část ve třísměnném.)
Odpadly také náklady na škody způsobené kolizemi
Největší změnu z hlediska organizace provozu vozíků přinesl právě přechod na akumulátorové vozíky. Odpadla především problematická a časově náročná výměna plynové nádrže, kdy skladník musel neočekávaně přerušit práci, odmontovat láhev, zajít nebo s využitím jiného vozíku zajet do skladu a přivézt náhradní nádrž s LPG. V současné době je řidič o docházející energii v akumulátoru informován s dostatečným předstihem a ve vhodnou chvíli dojede k nabíjárně. Výměnu akumulátoru přitom díky systému boční výměny baterie dokáže provést během několika minut sám.
„Provozní náklady přechodem na elektrické stroje výrazně poklesly. Úspory za LPG v chrudimském provozu BASF dosahují stovek tisíc korun ročně,“ dodává Václav Kopecký.
Dalších významných úspor bylo dosaženo díky systému FleetManager, kterým jsou vybaveny všechny vozíky. Jde o systém pro monitoring provozu manipulační techniky, jenž BASF využívá v plné verzi, tedy včetně nárazových čidel. „Záznam nárazů spolu s identifikací řidiče rychle naučil naše pracovníky šetrnějšímu zacházení se svěřenou technikou. Rychlost vozíků jsme nechali omezit na 10 km/h a těm, kteří způsobí nehodu, ji dále snižujeme. V podstatě tak odpadly škody jako nabourané regály nebo poničené zdi. Díky systému se nám také podařilo odhalit jednoho zaměstnance, který měl sice najeto mnoho motohodin, ale neustále jezdil bez nákladu,“ uvádí Pavel Brauner.
Systém FleetManager poskytuje mnoho důležitých dat o využití flotily, díky čemuž jsou k dispozici potřebné informace pro průběžnou optimalizaci využití techniky.
Zaměstnanci se však mohou těšit ze snížené prašnosti v provozu, z nižší hlučnosti vozíků a také z výrazně pohodlnějšího ovládání moderní techniky.
Fakta
3,5 m
je nová šířka uličky paletového regálu v expedičním skladu. Zúžení z původních 4,0 m bylo umožněno přechodem na tříkolové čelní vozíky.
5500 m2
činí aktuálně celková plocha skladů firmy BASF Stavební hmoty Česká republika. Společnost momentálně buduje další sklad s plochou 2000 m2 a skladovací výškou 8,5 m.