Informační systémy určené pro speditéry a dopravní společnosti nabízejí propojení prostých evidenčních funkcí s nástroji komunikace se zákazníky, moduly pro plánování tras a optimalizace zásilek, řeší fakturaci i personalistiku a řadu dalších úloh. Manažerské výstupy, které systémy generují v reálném čase, mohou být silnými nástroji pro úspěšné fungování na tak exponovaném trhu, jakým jsou doprava a spedice.
Software pro logistiku a transport lze zhruba rozdělit na systémy pro čistě spediční společnosti a pro firmy s vlastním vozovým parkem. Jednou z klíčových funkcí řešení určených přepravním firmám je správa portfolia dodavatelů – klasifikace a segmentace partnerských subjektů. Speditéři využívají odlišné nástroje pro vyhodnocování financí a kalkulace, operují s nákupními cenami za služby dopravců a určují prodejní ceny zákazníkovi. Stanovení tzv. řízeného nákupu, tedy maximální poptávané nákupní ceny při zajištěné rentabilitě, a jeho dodržování spedičním firmám pomáhá zaručovat požadovanou rentabilitu přeprav. Softwarová řešení disponují kalkulačními tabulkami pro výběrová řízení, umožňují porovnávat vozové parky dodavatelů, ceny konkrétních destinací a řadu dalších parametrů.
Další základní funkcí je on-line správa přeprav. Systém umožňuje dispečerům kontrolovat aktuální stav zakázek. Eviduje objednané přepravy, potvrzené přepravy, realizované jízdy, hotové přepravy připravené k fakturaci. Samozřejmostí jsou automatická přepnutí pracovních stavů na základě přijetí potvrzení objednávek, podpora pro vytváření a zasílání avíz i různých předdefinovaných dokumentů ve směru k dodavateli i zákazníkovi a fakturace zásilek zákazníkům a přeprav dodavatelům. Dispečerský informační systém pro speditéry i dopravce zajišťuje automatickou evidenci dokumentů – dodacích listů, nákladních CMR listů a dalších formátů. Některé systémy nabízejí možnost připojení scanneru na fax a automatické přikládání kopie faxu k objednávce v systému.
V rámci tzv. customer relation politiky firem informační systémy propojují úrovně správy přeprav a obchodních procesů. Vyhodnocují jednotlivé obchodní případy, evidují reklamace, spravují historii zakázek, přidělují referenční čísla, ukládají záznamy jednání a komunikace (včetně záznamů telefonních hovorů). Komplexní informace o zákazníkovi pak společně využívají dispečeři i obchodníci. Manažeři vytěžují online reporting, jenž zahrnuje tzv. výsledovky vozů, řidičů či dispečerů, inventury přeprav, analýzy úspěšnosti nakládek vykládek, spotřeby vozů, hodnoty přeprav atd. Vyhodnocování výsledků a zpracovávání různých statistik pomáhá optimalizovat budoucí procesy s využitím pokročilejších nástrojů reportingu – tzv. business intelligence. Výstupy může využívat také personální oddělení plánováním systému odměn a prémií podle efektivity řidičů či dispečerů.
Řešení určená pro dopravní společnosti detailně zabezpečují správu vozového parku. Zajišťují plánování periodických servisních prohlídek, obsahují evidenci řidičů včetně jejich kvalifikace. Při plánování přiřazování řidičů k vozidlům berou v potaz jejich kvalifikaci pro tu kterou zakázku a kontrolují dostupnost vozidel tak, aby při přidělování úkolů nedošlo ke kolizím. Rozšířené moduly umějí organizovat práci firemních mycích linek či čerpacích stanic. Kromě zákaznické databáze je nezbytnou součástí systému databáze nakládkových a vykládkových míst s velmi detailní specifikací (např. průměrná doba naložení palety, restrikce vozidel – velký či malý vůz, typ rampy apod.). Integrální součástí řešení bývá nástroj pro vytváření a upravování plánů přeprav pro vozový park. Na základě porovnávání statistik spojení a realizovaných přejezdů software vytváří nejvhodnější plán pro vozidla. V některých řešeních jsou integrovány systémy pro plánování tras s mapovou vizualizací. Jejich úkolem je nejen příprava optimálních tras, ale také kontrola jejich dodržování. Systém umožňuje vykazování výkyvů mimo tzv. koridor naplánované trasy, sledování vozidel v reálném čase pomocí GPS dovoluje informovat zákazníky o případném zpoždění. Standardem bývá rozhraní pro komunikaci s řidiči přes terminály umístěné ve vozidlech.
Největší nároky na hardware mají optimalizační funkce, které využijí zejména firmy s větším počtem vozidel či zásilek, rozvozů a svozů. Automatická optimalizace významně ušetří čas dispečera, navíc je rychlejší a má lepší výsledky než optimalizace ruční. Pracuje s řadou faktorů, které člověk není schopen najednou pokrýt: pořadí vykládek, optimální uložení nákladu, průjezdnost, omezení přístupu a pracovní doba nakládkových a vykládkových míst, kapacita vozidel, absolutní kapacita skladu, časová okna, AETRy řidičů atd.