Přípravné práce na projektu začaly 15. listopadu 2010. Vzhledem k tomu, že české ministerstvo dopravy projevilo zájem o zpoplatnění silnic I., II. a III. třídy, pilotní test pokryl 196,7 km dálnic, 22,3 km silnic I. třídy, 22,5 km silnic II. třídy a 10,7 km silnic III. třídy. Jednotlivé typy silnic byly ohraničené křižovatkami a příslušné úseky byly zaneseny do digitální mapy, takzvaného GEO modelu, podle mýtného algoritmu. Průměrná délka úseku na silnících nižších tříd byla 0,98 km, což splňuje požadavek dopravců na spravedlivý výběr mýta.
Testovací jízda satelitního výběru mýta v České republice se uskutečnila 2. prosince 2010 a její výsledek prokázal úspěšnost navrženého řešení společností SkyToll. „Pilotní projekt potvrdil, že satelitní technologie je jediným efektivním způsobem zpoplatňování silnic nižších kategorií, a to nejen v Česku. Toto řešení je nejvhodnější nejen po stránce technické, ale zejména finanční a časové. Čím dříve Ministerstvo dopravy České republiky vypíše tendr na zpoplatnění silnic nižších kategorií, tím dříve začnou silnice na sebe vydělávat,“ řekl Matej Okáli, generální ředitel a předseda představenstva společnosti SkyToll. Připomněl také, že rychlým zavedením satelitního mýta dojde k okamžité regulaci nákladní dopravy v regionech, kterou žádají čeští hejtmani a starostové.
Potenciál prvního mýtného roamingu v Evropě
Zavedením satelitního výběru mýta v Česku společností SkyToll by také došlo k prvnímu reálnému fungování takzvaného mýtného roamingu v Evropě. Tato skutečnost by výrazně ulehčila práci dopravcům, kteří by na území České a Slovenské republiky mohli používat pouze jednu hybridní palubní jednotku, která by mohla být v budoucnosti využitelná i v dalších evropských zemích. „Palubní jednotka, kterou slovenský satelitní mýtný systém využívá, umí pracovat jak v mikrovlnném tak i satelitním prostředí, takže řidiči by při průjezdu Evropou mohli používat pouze jednu jedinou jednotku,“ vysvětluje Matej Okáli.
„Moderní satelitní řešení výběru mýtného využívané již na Slovensku, lze implementovat ve velmi krátké době a navíc umožňuje tzv. přeshraniční interoperabilitu, což potvrdil pilotní projekt. Silnice nižších tříd nebudou obestavěny kontrolními bránami a výběr mýtného bude dle skutečného rozsahu pohybu vozidel na zpoplatněných úsecích,“ řekl Karl Strasser, ředitel úseku pro mýtné systémy společnosti Siemens Rakousko.