Internetovému nakupování se v České republice daří a do e-commerce vstupují i společnosti, které sázely výhradně na kamenné obchody. Tržby se meziročně opět zvýšily a stále více obchodů se poohlíží po profesionálním řešení své logistiky.
Při nedávné konferenci o e-commerce v Bruselu, kterou pořádala společnost DHL Express, byla novinářům prezentována některá čísla o podílech elektronického obchodu na celkových výkonech maloobchodu. Prvním místům vévodí USA, Velká Británie, Austrálie či Německo. Česká republika se do přehledů nevměstnala, ačkoliv by na to „měla právo“. Sice se nemůžeme srovnávat v absolutních číslech, ale rostoucím podílem e-commerce na celkovém maloobchodu určitě ano. Česko se řadí mezi nejvyspělejší trhy i z pohledu inovativnosti a konkurenceschopnosti e-shopů.
Růst e-prodejů pokračuje
V loňském roce obrat e-commerce v České republice dosáhl 115 miliard korun, což jsou čísla, která uvádí Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a srovnávač Heureka.cz. Trh je sice obrovsky roztříštěný do desítek tisíc e-shopů, ale na druhou stranu jen Alza.cz vloni realizovala obrat ve výši 21 miliard korun a další velký hráč, MALL GROUP, k tomu přidal dalších 17 miliard.
Podle APEKu došlo meziročně k 18% růstu on-line prodejů a ty tak dosáhly 10,5% podílu na celém českém maloobchodě. „V uplynulém roce pokračoval trend zvyšujícího se zájmu zákazníků o nákup zboží denní spotřeby v čele s potravinami a drogerií. V roce 2018 čekáme další růst prodejů, a to i díky sílícímu prolínání internetových a klasických obchodů,“ hodnotí výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. A dodává: „To považujeme za jeden z nejvýznamnějších trendů, nadále budou jednotlivé prodejní kanály více a více splývat dohromady.“
Podle asociace E-commerce Europe, která reprezentuje více než 75.000 společností prodávajících služby nebo zboží po internetu, patří Česko mezi země s nejvyšším podílem on-line nakupování v Evropě. Ve statistikách za rok 2016 vede Dánsko (24 %), následované Velkou Británií (20,9 %). Dalšími v pořadí jsou Německo (11,2 %), Irsko (10,2 %) a Česko.
Objevují se však i hlasy a statistiky, které zpochybňují kontinuální růst e-commerce v Česku. Například podle nejnovějšího celoevropského průzkumu DPDgroup nakupovali loni Češi na e-shopech méně než v předešlém roce. Podle tohoto zdroje se podíl online obchodu zmenšil o 1,3 % na 8,6 %.
Citovaný výzkum mj. zjišťoval, jak často Češi na internetu nakupují potraviny. „Ukázalo se, že aspoň jednou do měsíce nákup online uskuteční polovina respondentů, 45 procent z nich si pak jednou do měsíce přes internet kupuje hotové jídlo. V tomto odvětví Češi zapadají do evropského průměru,“ říká Miloš Malaník, generální ředitel DPD CZ.
Podle různých statistik Češi v elektronických obchodech nejvíce nakupují módu, zboží pro volný čas, elektroniku, potřeby pro dům a zahradu nebo zboží z kategorie krása a zdraví. Mezi často nakupované položky se řadí také knihy nebo hračky.
Přeprava balíků se zbožím zakoupeným v internetových obchodech se stále častěji týká i malých zásilek obsahujících předměty denní potřeby. „Hmotnost doručovaných balíků klesá, zatímco jejich počet stoupá. Měnící se trend ukazuje, že zákazníci internetových obchodů s oblibou využívají snadného způsobu doručení i těch nejmenších věcí až domů bez nutnosti osobní návštěvy kamenné prodejny,“ upozorňuje Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika.
Možná 20% růst
Co se dá čekat v oblasti internetového prodeje v roce 2018? Podle APEKu bude letos velkým tématem logistika, a to především takzvaná poslední míle. „Objem prodaného zboží na internetu neustále stoupá a na trhu je jistě prostor pro zlepšení právě v této oblasti, a to především v exponovaných obdobích, jako je to předvánoční. Z hlediska obratu očekáváme opět růst mezi 15 a 20 procenty oproti roku 2017,“ dodal Jan Vetyška.
Podle developerů (např. CTP) je e-commerce jedním z dominantních segmentů na trhu průmyslových nemovitostí. „Změny ve struktuře retailu, tedy další expanze e-komerce, podpoří další růst poptávky po průmyslových nemovitostech,“ uvádí ve svém výhledu pro tento rok společnost Cushman & Wakefield.
Slibné vyhlídky pro logistiku
Každá z miliard utracených v e-shopech „potřebuje“ logistiku – skladování, konsolidaci, balení, identifikaci, přepravu, zpětnou logistiku. Ve skutečnosti je objem logistiky, která obsluhuje e-commerce, ještě podstatně vyšší. Na českém území totiž působí společnosti jako Amazon nebo Tchibo, které ze svých fulfillmentových center prioritně zásobují západní Evropu. I ony objednávající místní logistické služby. Dále existují sklady e-shopů, které v Česku využívají relativně levné pracovní síly, pozice uprostřed Evropy, slušné infrastruktury i právní stability, ale zároveň nechtějí příliš ukazovat svým zákazníkům, že se jejich zboží chystá ve „východní“ Evropě. Také ty tu využívají logistiku.
A další potenciál je skryt v B2B. Zatímco e-commerce se zdá být spíše otázkou maloobchodu, skutečností je, že stále více firem přechází na multikanálový prodej, jehož je internetový obchod nezpochybnitelnou součást. Lze očekávat, že B2B bude do budoucna výrazným impulsem pro nárůst e-commerce a s ní spojenými logistickými službami.
Text: Stanislav D. Břeň
Ilustrační foto: Pixabay.com