Koncepce nákladní dopravy pro období 2017–2023 s výhledem do roku 2030. Takový je název rozsáhlého strategického dokumentu, který vznikl na ministerstvu dopravy a minulý týden jej schválila česká vláda.
„Cílem … je stanovit priority pro oblast logistiky a nákladní dopravy a vytvořit takové prostředí, ve kterém může logistika a nákladní doprava zajišťovat potřebnou úroveň služeb pro zajištění konkurenceschopnosti ekonomiky, a zároveň hospodárně využívat existující zdroje,“ píše se hned v úvodu. Materiál se zaměřuje na ústřední témata či oblasti rozvoje nákladní dopravy a je rozdělen na tři hlavní části – analytickou, návrhovou a implementační. Zabývá se situací a žádoucím vývojem v silniční, železniční, kombinované (multimodální), vodní i letecké přepravě, neopomíjí ani problematiku rozvoje telematických systémů, využití prostorových dat nebo dopadů nákladní dopravy na životní prostředí, a to nejen ve větších městech.
Kvitujeme pozitivně, že takový dokument existuje. A zdá se dokonce, že v něm nic zásadního nechybí (i když o řadě věcí je samozřejmě možné diskutovat). Nyní bude důležité, aby na něj navázal konkrétní akční plán (případně několik dílčích akčních plánů), jak uvedené teze efektivně uvést do praxe včetně stanovení odpovědných subjektů plus termínů splnění jednotlivých úkolů. Snad se nestane to, co potkalo už řadu jiných strategických materiálů v různých státních resortech. Tedy že zůstaly jen „na papíře“, ať už byla důvodem jejich nerealizace absence dostatečné politické vůle, konsensu nebo prostě fakt, že po parlamentních volbách nastoupila nová vláda, která koncepční dokumenty svých předchůdců uložila „k ledu“.
Vaše názory, komentáře či připomínky uvítáme na našem facebookovém profilu.
Text: David Čapek, Systémy Logistiky
Foto: Pixabay