Dvě spediční databanky místo jedné. Uživatelé systému Raaltrans přešli na novou verzi, dostali též nabídku od společnosti ComArr
Na přelomu roku překvapila uživatele spediční databanky Raaltrans nepřehledná situace spojená s aktualizací systému. Ta vyústila ve fakt, že klienti mají nyní k dispozici novou webovou aplikaci Raaltrans a také druhý systém, Spediční databanku ComArr. Je na nich, kterou si vyberou, nebo zda budou využívat obě. Poskytovatelé obou technologií dříve spolupracovali, nyní mezi nimi panuje konkurenční vztah. V tomto pokračování článku o plánování rozvozových tras z tištěného vydání Systémů Logistiky 209/2024 se záležitosti věnujeme podrobněji.
Roman Peterka z přepravní společnosti Flex Logistik byl jako uživatel a zákazník informačního systému Raaltrans večer 1. ledna 2024 bez předchozích indicií vyzván (stejně jako všichni ostatní klienti), aby se přihlásil do nové webové aplikace (původní byla vázaná jen na jednu uživatelskou stanici).
Druhý den zákazníkům přišel e-mail od společnosti ComArr, z něhož vyplynulo, že Raaltrans s nimi náhle ukončil spolupráci, a zákazníkům nabídl přístup do původního programu. To řada z nich uvítala, neboť s novou webovou aplikací měli v prvních dnech problémy. Nyní tedy fungují dvě verze, lépe řečeno dva produkty – Raaltrans a Spediční databanka ComArr.
Nejen Roman Peterka, ale i řada přispěvatelů na sociálních sítích (například na facebookových profilech obou firem) se pozastavila nad tím, proč Raaltrans svoji původní aplikaci updatoval narychlo, bez předchozího upozornění. Poukázali také nato, že do nového produktu Raaltransu se narozdíl od minulé verze skutečně lze přihlašovat z více zařízení přes webové rozhraní, systém ale nebyl podle nich „dotažený“, takže nefungoval ideálně.
Vztah mezi dříve partnery a nyní konkurenty byl dlouhodobý. Původní spediční databanka Raaltrans vznikla v roce 1992, a po dvou letech byla oslovena firma ComArr za účelem vytvoření uživatelského softwaru.
Raaltrans: šlo o nevyhnutelný krok
Redakce Systémů Logistiky má k dispozici stanoviska obou společností. Vyplývá z nich, že mezi nimi nyní panuje vztah obchodních konkurentů.
„Po pečlivém zvážení a na základě podnětů jsme se rozhodli stávající softwarový systém zabezpečující chod databanky Raaltrans vyměnit a zajistit systém s většími možnostmi, který je uživatelsky příjemnější a práce s ním v konečném důsledku efektivnější. Z tohoto důvodu jsme se ke konci roku 2023 rozloučili s dodavatelem stávajícího softwarového systému společností ComArr a od 1. 1. 2024 nabízíme software nový. Celou situaci konzultovat předem nebylo možné, konkurenční prostředí na trhu nám to bohužel vůbec neumožnilo,“ stojí ve stanovisku společnosti Raaltrans.
Ta dále uvádí: „Aktuální situace – změna softwarového systému – byla nevyhnutelným krokem, technologie neuvěřitelným způsobem pokročily dopředu a bez inovací bychom nebyli schopni v konkurenčním prostředí nadále obstát. Každá inovace přináší učit se něco nového a nezůstávat pozadu. Vzhledem k tomu, že nebyl čas na zaškolení našich uživatelů do nového prostředí databanky Raaltrans, poskytujeme slevu na měsíčním paušálu, tj. zdarma tři měsíce (leden, únor a březen). Po uplynutí této doby budeme všechny naše uživatele včas informovat o dalších krocích.“
ComArr: umožnili jsme uživatelům pracovat dál
Společnost ComArr situaci monitorovala a jak uvedla ve svém prohlášení, v reakci na nevoli uživatelů původní databáze vyjádřenou na sociálních sítích reagovala spuštěním vlastní databáze na vlastních serverech. Nyní provozuje novou databázi pod svým jménem. Nyní záleží na uživatelích, kterou si vyberou, nebo zda budou využívat obě.
„Firma ComArr se o ukončení dozvěděla 2. 1., kdy obdržela datovou schránkou oznámení o ukončení spolupráce. K 31. 12. firma Raaltrans odpojila původní servery od internetu. Opět bez předchozího upozornění. Tím znemožnila uživatelům přístup k datům v původním prostředí. Firma Raaltrans zároveň spustila jiný systém přístupu ke své databázi, který ale v prvních dnech nebyl plně funkční. Na sociálních sítích se zvedla vlna nevole uživatelů původní databáze. Firma ComArr reagovala tak, že urychleně spustila vlastní databázi na vlastních serverech, aby umožnila uživatelům pracovat. Potom, co ohlas na spuštění byl více než kladný, rozhodla se firma ComArr začít provozovat novou databázi pod svým jménem,“ píše se mj. ve stanovisku společnosti ComArr, které pokračuje: „Současný stav je takový, že firma ComArr provozuje Spediční databanku ComArr na vlastních serverech, které dále posiluje, a snaží se o co nejlepší kvalitu jejich služeb. To se snaží podpořit také atraktivní cenovou politikou. Do konce února je pro uživatele přístup zdarma, poté budou současní uživatelé platit ceny garantované až do konce roku 2024. Základní cena pro jednoho uživatele je přitom stanovena na 550 korun.“
Článek připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Unsplash