logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Možnost využití umělé inteligence (AI) se stává zásadní faktorem pro spotřebitele, kteří...
  • V rámci výuky vedlejší specializace Logistika – mezinárodní přeprava a zasílatelství na katedře...
  • Manažeři společnosti PST CLC Mitsui-Soko plánují implementovat  v rámci kontraktní logistiky...
  • Vrácení DPH a spotřební daně je pro dopravní firmy často náročný a časově zdlouhavý proces....

Letecké a námořní přepravy se potýkají s problémy. Blýská se na lepší časy?

23. října 2023
Doprava 0
1454
Letecké a námořní přepravy se potýkají s problémy. Blýská se na lepší časy?

Letecké a námořní přepravy se potýkají s problémy. Blýská se na lepší časy?

Krize v mezinárodní letecké a námořní přepravě zboží, která započala koronavirovou pandemií, dosud plně neodezněla. Objemy přeprav stále nedosáhly hodnot z roku 2019, dodavatelské řetězce se plně neobnovily a poptávka po většině komodit je menší. Vyhlídky pro mezinárodní přepravu však nejsou tak černé, protože na trhu už sledujeme i pozitivní záblesky.

Již více než tři roky se mezinárodní přeprava potýká s problémy, které způsobila řada po sobě jdoucích negativních vlivů, upozorňuje společnost Geis CZ. Nejdřív se svět dlouhé měsíce potýkal s důsledky pandemie covid-19 a v minulém roce přišla další zásadní rána – válka na Ukrajině. Tyto a mnohé další vlivy způsobily ve světovém obchodu značné turbulence.

Covidové online nákupy

V covidu se trh výrazně přehřál. Služby byly omezené a lidé online objednávali extrémní množství zboží. A jelikož na tak velký tok zboží nebyly připravené, kapacity nebyly dostatečné a ceny za přepravu extrémně vzrostly. Kupříkladu v roce 2021 se sazba za přepravu 40´ kontejneru v relaci Shanghai – Hamburg vyšplhala až na 15.000 dolarů, což byl oproti předpandemickému stavu řádově 1000% nárůst. Navíc se trh nárazově mohl setkat dokonce s umělým snižováním kapacity lodí, což ještě dále navyšovalo cenu přepravy.

Extrémní ceny a inflace

Před začátkem války na Ukrajině se situace začínala pomalu stabilizovat, bohužel však ne na dlouho. Situaci popisuje Martin Tokič, ředitel pobočky Geis CZ Air+Sea: „Válečný konflikt na Ukrajině přinesl do již tak nestabilního prostředí další nervozitu, která se odrazila do situace, kdy v zásadě nebylo možné reálně plánovat jak výrobu, tak odbyt. Společnosti stály před skokově se zvyšujícími náklady na energie, zároveň bylo složité tyto náklady promítnout obratem do koncových cen pro spotřebitele. Spotřebitelé také začali být při utrácení finančních prostředků obezřetnější než v období pandemie, kdy nefungovaly služby, a utrácelo se prakticky pouze za zboží. A další nárůst inflace toto uvažování ještě podpořil.“

Ceny přepravy spadly

S poklesem poptávky, respektive spotřeby, tedy také klesla poptávka po přepravních kapacitách. Import z asijských zemí do USA výrazně poklesl, a také import z Asie do Evropy čelí extrémnímu poklesu. Logicky tedy došlo ke snížení přepravních cen ve srovnání s roky 2021 a 2022. Současné sazby v relacích mezi Čínou a hlavními evropskými přístavy se pohybují kolem 1000 dolarů za přepravu 40´ kontejneru.

Spotové ceny námořní přepravy v období 2020–2023 za 40´ kontejner (zdroj: Clarksons, ING Research)

 

Situace je velmi podobná jak v letecké, tak v námořní přepravě z dalekých trhů. Dostatečně nevytížené nákladní lodě dle plavebního řádu rejdaři čas od času nevypraví, ale naopak větší měrou vytěžují následné spoje. A letadla? Po uvolnění pandemických restrikcí a obnově osobní letecké dopravy se opět více nákladů přidává do pasažérských letů, globální objem však nestoupá.

Naděje umírá poslední

Tempo růstu spotřebitelských cen však pozvolna zpomalilo a inflace postupně již klesá. Kdy se to však promítne do poptávky a do jaké míry a kdy to ovlivní mezinárodní přepravu, je otázkou. „Velkou roli v této situaci hraje psychické rozpoložení spotřebitele. Pokud bude každý den jeho první myšlenka taková, že hlavně nesmí utratit žádné peníze, bude se trend otáčet velmi pomalu. Na druhou stranu se tomuto nelze divit. I vzhledem k poklesu reálné mzdy, celkové geopolitické situaci a nejasné budoucnosti, jsou lidé na své finance opatrnější,“ dodává Martin Tokič.

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Systém Dematic Pouch: větší efektivita, méně námahy

Krátké dodací lhůty, rostoucí objem vráceného zboží a integrace online a offline kanálů, to jsou zásadní výzvy, kterým čelí moderní maloobchodní společnosti. Systém závěsných tašek Dematic Pouch jim nabízí efektivní řešení: díky vysoké flexibilitě, ergonomickým pracovištím a inteligentním procesům zajišťuje udržitelné plnění objednávek. Dematic Pouch je efektivní, flexibilní a všestranný Moderní maloobchod je dynamičtější než […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required