logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Automatizovaná, spolehlivá a efektivní přeprava materiálu v logistických či výrobních provozech...
  • Role provozního ředitele (chief operating officer) ve společnosti Mailstep se nově ujal David...
  • Geosan Development oznamuje povýšení Radoslava Rachače (49) do funkce ředitele a jednatele. Ve...
  • Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné závazné stanovisko EIA na rozšíření D1 na...

Plně automatizovaný sklad bude co nevidět nutností

28. dubna 2023
Rozhovory 0
2118
Plně automatizovaný sklad bude co nevidět nutností

Plně automatizovaný sklad bude co nevidět nutností

„Jedna každá výrobní či obchodní společnost si nemůže zajišťovat vlastní distribuci svých produktů až ke konečnému zákazníkovi sama. Takto atomizovaná distribuce nedává do budoucna smysl,“ říká v rozhovoru Robert Fajfr, manažer prodeje pro Českou republiku ve společnosti Georg Utz. Redakce Systémů Logistiky s ním mluvila mimo jiné o tom, jakým logistickým výzvám v dnešní době firmy čelí nebo které nejnovější technologie mají velkou šanci se v blízké době na trhu uplatnit.

Systémy Logistiky: Které současné trendy v logistice jsou z vašeho pohledu klíčové?

Robert Fajfr: Obecně jsou to trendy zjednodušování, zrychlení a zlevnění logistických procesů. To znamená zjednodušení vlastních procesů uvnitř každé organizace, jak obchodní, tak výrobní a vzájemná spolupráce na distribuci „poslední míle“. To znamená včasné doručení koncovému zákazníkovi, odběrnému místu, ať je to B2B nebo B2C. Jak je známo, tak poslední míle, tedy expedice a doručení finálnímu zákazníkovi, je jedna z nejnáročnějších a zároveň nejnákladnějších logistických procesů. Po následcích pandemie covid-19 a s tím souvisejícím boomu internetového obchodu a raketovému nárůstu potřeby přímých, kusových dodávek a po odlivu pracovní síly v podobě dělnických profesí a manipulantů z důvodu války na Ukrajině je trendem automatizace a robotizace. Podle mého názoru kdo se nezorientuje a nepostará včas, tomu velice záhy ujede vlak. Plně automatizovaný sklad bude co nevidět nutností. Jedna každá výrobní či obchodní společnost si nemůže zajišťovat vlastní distribuci svých produktů až ke konečnému zákazníkovi sama. Takto atomizovaná distribuce nedává do budoucna smysl. Dnes vidíme, kolik distribučních a zásilkových společností vzniklo a stále vzniká. Dnes vidíme, jaký dopad to všechno má třeba na Českou poštu. Má problémy, protože včas nereagovala na změny distribučního prostředí a nové potřeby koncových klientů. Po logické atomizaci tohoto segmentu trhu je na stole potřeba zpětné syntézy, tedy akvizic a vznik specializovaných společností poslední míle. A to je příležitost i pro nás.

Jak konkrétně na tyto trendy reaguje společnost Georg Utz?

Spolupracujeme s nejvýznamnějšími systémovými integrátory na českém, evropském i světovém trhu. Máme k dispozici vlastní nástroje pro výrobu a distribuci obrovské škály různých přepravek, boxů, palet a fixačních prvků, které tyto systémy nutně potřebují. Pokud se někde investuje do automatizovaného skladu, jsme zpravidla u toho. Nabízíme totiž jeden z nejširších sortimentů logistických systémů z plastů v Evropě. Ten v dnešní době představuje vice jak 5000 položek. Některé z nich jsou již tak systematizovány a normovány, že jsou součástí logistické nomenklatury. Například boxy KLT, GLT, RAKO boxy, boxy Eurotec nebo palety SMART, tedy UPAL S.

Nepletu-li se, vaše firma sídlí ve Švýcarsku, silné postavení má ale také například v Německu nebo Polsku. Liší se nějak výrazněji tyto trhy, případně který z nich je českému trhu bližší, např. z hlediska důrazu na udržitelnost a environmentální aspekty podnikání?

Mateřskou společnost máme ve Švýcarsku. Ostatní výrobní závody geograficky následovaly největší rozvoj zejména automobilové produkce. Tedy závody v Německu, Francii, Spojeném království, ale i v Polsku, Číně, Mexiku a ve Spojených státech. Nejdynamičtější rozvoj pociťujeme v současné době ve Spojených státech. Největší závod máme v Německu. Ve všech závodech dbáme na dopady na životní prostředí, a to jak v Evropě, tak v Asii či USA. Naše provozy jsou většinou plně automatizovány s využitím zbytkového tepla například k vytápění kanceláří. Zabýváme se recyklací vlastní produkce z plastů a tento recyklovaný materiál znovu využíváme. Pro recyklaci využíváme nejmodernější procesy jejichž výsledkem je kvalitní surovina UIC (Utz Industry Compound). Jsme součástí například evropského projektu Myclimat. Je nám blízká tolik zmiňovaná „Zelená logistika“, která není pouhou proklamací, ale odráží se v konkrétních projektech a opařeních s důrazem na udržitelnost všech procesů. Do roku 2030 budeme produkovat výhradně pomocí energie získané z obnovitelných zdrojů a do roku 2035 chceme dosáhnout 80% podílu recyklace. To je naše strategie a v rámci výročních zpráv chceme zveřejňovat každý náš pokrok v této věci. Myslím, že je to velmi ambiciózní plán s velkým důrazem na skutečnou cirkulární ekonomiku, respektive strategii klimatické neutrality.

Udržitelné plastové boxy vyrobené vaší firmou se uplatnily například v zahraničním projektu bezemisní městské logistiky SmartVan IoT. Realizovali jste podobný projekt už i v České republice?

Ano, byl to start-up, respektive pilotní projekt společnosti EV Fleet, na kterém jsme se podíleli a který se zabývá právě doručováním na poslední míli v městské dopravě. Jednalo se o dodávku speciálně upravených RAKO boxů pro univerzální přepravu zásilek. Součástí systému je přesná lokace dané zásilky v autě a automatizovaná aktualizace optimalizace rozvozu zásilek na dané trase. Trasa je navíc aktualizována dle momentální hustoty provozu v dané lokalitě. Spolupráce na takovýchto a podobných projektech nás baví a jsme připraveni na výrazný nárust poptávky v tomto smyslu.

Můžete stručně představit některé další inovativní projekty, na nichž se vaše společnost podílela či podílí?

Vzhledem k vzrůstajícím požadavkům na ušetření místa jak ve skladech, tak na ložné ploše kamionů při distribuci a s ohledem na ekologická hlediska využívání vratných obalů stoupá obliba skládacích přepravek či paletových boxů s fixačními prvky uvnitř každého řešení. Nabízíme vratné obaly produkované metodou tvarování plastů vstřikováním pod velkým tlakem na lisech a tvarování pomocí termo-vakuového zařízení. Jsme schopni nabídnout kompletní transportní jednotky skládající se z plastových palet, boxů, fixačních vkladů a paletových vík. Nabízíme kompletní obal coby vratný set, který může být navíc skládací. Takový komplet výrazně šetří prostředky za zpětnou dopravu i za pořízení a likvidaci nevratných obalů. Tím také „chytré“ obaly výrazně přispívají k minimalizaci ekologické zátěže logistických procesů.

V posledních týdnech a měsících se intenzivně debatuje o možnostech využití umělé inteligence (AI), a to i v dopravě a logistice. Jak vidíte perspektivu využití AI v těchto odvětvích?

AI je fenomén a AI se nevyhneme. Je to blízká budoucnost prolínající se už do současnosti. Nedomnívám se, že z ní musíme mít strach, jak se občas dozvídáme z médií. Některé aspekty mohou působit nebezpečně (například ve vzdělávání), ale minimálně v logistice výrobních a distribučních procesů v tom vidím samá pozitiva. Od navigace, přes řídící, výrobní a distribuční procesy až po autonomní dodávky v reálném čase.

Které další pokročilé technologie se v rámci logistických procesů podle vás v blízké době uplatní?

V našem případě jsou to „chytré“ přepravky, palety, fixační vklady nebo třeba chytré samonosné, fixační palety. Mohou to být například boxy, které znají v aktuálním čase přesně vlastní lokaci a svůj obsah. Dokážou monitorovat způsob a kvalitu přepravy včetně okolního prostředí po celou dobu vlastního distribučního cyklu či vlastní životnosti. Dnes je to nejčastěji pouhý čárový kód, NFC, DMC kód nebo RFID umístěný pomocí technologie IML (In Mould Labeling), která zajišťuje dlouhou životnost aktivního značení. A v blízké budoucnosti? Kdo ví? Tempo rozvoje v technologických procesech se bude asi i nadále zrychlovat. A to tak, abychom my, lidé, mohli trochu zpomalit a soustředit se na jiné aspekty vlastního bytí.


Připravil: David Čapek

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladů a průmyslových zařízení v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, který se nachází při dálnici D1 na Vysočině, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním manažerem investic.   Oba parky, které […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required