Plně automatizovaný sklad bude co nevidět nutností
„Jedna každá výrobní či obchodní společnost si nemůže zajišťovat vlastní distribuci svých produktů až ke konečnému zákazníkovi sama. Takto atomizovaná distribuce nedává do budoucna smysl,“ říká v rozhovoru Robert Fajfr, manažer prodeje pro Českou republiku ve společnosti Georg Utz. Redakce Systémů Logistiky s ním mluvila mimo jiné o tom, jakým logistickým výzvám v dnešní době firmy čelí nebo které nejnovější technologie mají velkou šanci se v blízké době na trhu uplatnit.
Systémy Logistiky: Které současné trendy v logistice jsou z vašeho pohledu klíčové?
Robert Fajfr: Obecně jsou to trendy zjednodušování, zrychlení a zlevnění logistických procesů. To znamená zjednodušení vlastních procesů uvnitř každé organizace, jak obchodní, tak výrobní a vzájemná spolupráce na distribuci „poslední míle“. To znamená včasné doručení koncovému zákazníkovi, odběrnému místu, ať je to B2B nebo B2C. Jak je známo, tak poslední míle, tedy expedice a doručení finálnímu zákazníkovi, je jedna z nejnáročnějších a zároveň nejnákladnějších logistických procesů. Po následcích pandemie covid-19 a s tím souvisejícím boomu internetového obchodu a raketovému nárůstu potřeby přímých, kusových dodávek a po odlivu pracovní síly v podobě dělnických profesí a manipulantů z důvodu války na Ukrajině je trendem automatizace a robotizace. Podle mého názoru kdo se nezorientuje a nepostará včas, tomu velice záhy ujede vlak. Plně automatizovaný sklad bude co nevidět nutností. Jedna každá výrobní či obchodní společnost si nemůže zajišťovat vlastní distribuci svých produktů až ke konečnému zákazníkovi sama. Takto atomizovaná distribuce nedává do budoucna smysl. Dnes vidíme, kolik distribučních a zásilkových společností vzniklo a stále vzniká. Dnes vidíme, jaký dopad to všechno má třeba na Českou poštu. Má problémy, protože včas nereagovala na změny distribučního prostředí a nové potřeby koncových klientů. Po logické atomizaci tohoto segmentu trhu je na stole potřeba zpětné syntézy, tedy akvizic a vznik specializovaných společností poslední míle. A to je příležitost i pro nás.
Jak konkrétně na tyto trendy reaguje společnost Georg Utz?
Spolupracujeme s nejvýznamnějšími systémovými integrátory na českém, evropském i světovém trhu. Máme k dispozici vlastní nástroje pro výrobu a distribuci obrovské škály různých přepravek, boxů, palet a fixačních prvků, které tyto systémy nutně potřebují. Pokud se někde investuje do automatizovaného skladu, jsme zpravidla u toho. Nabízíme totiž jeden z nejširších sortimentů logistických systémů z plastů v Evropě. Ten v dnešní době představuje vice jak 5000 položek. Některé z nich jsou již tak systematizovány a normovány, že jsou součástí logistické nomenklatury. Například boxy KLT, GLT, RAKO boxy, boxy Eurotec nebo palety SMART, tedy UPAL S.
Nepletu-li se, vaše firma sídlí ve Švýcarsku, silné postavení má ale také například v Německu nebo Polsku. Liší se nějak výrazněji tyto trhy, případně který z nich je českému trhu bližší, např. z hlediska důrazu na udržitelnost a environmentální aspekty podnikání?
Mateřskou společnost máme ve Švýcarsku. Ostatní výrobní závody geograficky následovaly největší rozvoj zejména automobilové produkce. Tedy závody v Německu, Francii, Spojeném království, ale i v Polsku, Číně, Mexiku a ve Spojených státech. Nejdynamičtější rozvoj pociťujeme v současné době ve Spojených státech. Největší závod máme v Německu. Ve všech závodech dbáme na dopady na životní prostředí, a to jak v Evropě, tak v Asii či USA. Naše provozy jsou většinou plně automatizovány s využitím zbytkového tepla například k vytápění kanceláří. Zabýváme se recyklací vlastní produkce z plastů a tento recyklovaný materiál znovu využíváme. Pro recyklaci využíváme nejmodernější procesy jejichž výsledkem je kvalitní surovina UIC (Utz Industry Compound). Jsme součástí například evropského projektu Myclimat. Je nám blízká tolik zmiňovaná „Zelená logistika“, která není pouhou proklamací, ale odráží se v konkrétních projektech a opařeních s důrazem na udržitelnost všech procesů. Do roku 2030 budeme produkovat výhradně pomocí energie získané z obnovitelných zdrojů a do roku 2035 chceme dosáhnout 80% podílu recyklace. To je naše strategie a v rámci výročních zpráv chceme zveřejňovat každý náš pokrok v této věci. Myslím, že je to velmi ambiciózní plán s velkým důrazem na skutečnou cirkulární ekonomiku, respektive strategii klimatické neutrality.
Udržitelné plastové boxy vyrobené vaší firmou se uplatnily například v zahraničním projektu bezemisní městské logistiky SmartVan IoT. Realizovali jste podobný projekt už i v České republice?
Ano, byl to start-up, respektive pilotní projekt společnosti EV Fleet, na kterém jsme se podíleli a který se zabývá právě doručováním na poslední míli v městské dopravě. Jednalo se o dodávku speciálně upravených RAKO boxů pro univerzální přepravu zásilek. Součástí systému je přesná lokace dané zásilky v autě a automatizovaná aktualizace optimalizace rozvozu zásilek na dané trase. Trasa je navíc aktualizována dle momentální hustoty provozu v dané lokalitě. Spolupráce na takovýchto a podobných projektech nás baví a jsme připraveni na výrazný nárust poptávky v tomto smyslu.
Můžete stručně představit některé další inovativní projekty, na nichž se vaše společnost podílela či podílí?
Vzhledem k vzrůstajícím požadavkům na ušetření místa jak ve skladech, tak na ložné ploše kamionů při distribuci a s ohledem na ekologická hlediska využívání vratných obalů stoupá obliba skládacích přepravek či paletových boxů s fixačními prvky uvnitř každého řešení. Nabízíme vratné obaly produkované metodou tvarování plastů vstřikováním pod velkým tlakem na lisech a tvarování pomocí termo-vakuového zařízení. Jsme schopni nabídnout kompletní transportní jednotky skládající se z plastových palet, boxů, fixačních vkladů a paletových vík. Nabízíme kompletní obal coby vratný set, který může být navíc skládací. Takový komplet výrazně šetří prostředky za zpětnou dopravu i za pořízení a likvidaci nevratných obalů. Tím také „chytré“ obaly výrazně přispívají k minimalizaci ekologické zátěže logistických procesů.
V posledních týdnech a měsících se intenzivně debatuje o možnostech využití umělé inteligence (AI), a to i v dopravě a logistice. Jak vidíte perspektivu využití AI v těchto odvětvích?
AI je fenomén a AI se nevyhneme. Je to blízká budoucnost prolínající se už do současnosti. Nedomnívám se, že z ní musíme mít strach, jak se občas dozvídáme z médií. Některé aspekty mohou působit nebezpečně (například ve vzdělávání), ale minimálně v logistice výrobních a distribučních procesů v tom vidím samá pozitiva. Od navigace, přes řídící, výrobní a distribuční procesy až po autonomní dodávky v reálném čase.
Které další pokročilé technologie se v rámci logistických procesů podle vás v blízké době uplatní?
V našem případě jsou to „chytré“ přepravky, palety, fixační vklady nebo třeba chytré samonosné, fixační palety. Mohou to být například boxy, které znají v aktuálním čase přesně vlastní lokaci a svůj obsah. Dokážou monitorovat způsob a kvalitu přepravy včetně okolního prostředí po celou dobu vlastního distribučního cyklu či vlastní životnosti. Dnes je to nejčastěji pouhý čárový kód, NFC, DMC kód nebo RFID umístěný pomocí technologie IML (In Mould Labeling), která zajišťuje dlouhou životnost aktivního značení. A v blízké budoucnosti? Kdo ví? Tempo rozvoje v technologických procesech se bude asi i nadále zrychlovat. A to tak, abychom my, lidé, mohli trochu zpomalit a soustředit se na jiné aspekty vlastního bytí.
Připravil: David Čapek