Inovace podle expertů: Logistika potravin a nápojů
V časopise Systémy Logistiky 204/2023 jsme se v rubrice Hlavní téma věnovali logistice potravin a nápojů. Přinášíme pokračování tohoto materiálu formou odpovědí expertů, kterým jsme položili následující otázku: Zavedli jste v poslední době nějaké logistické novinky v oblasti logistiky potravin a nápojů?
Roman Bartišek, vice prezident supply chain, Albert Česká republika
Velmi důležitá je pro nás čerstvost potravin a samozřejmě jejich dostupnost s důrazem na minimalizaci potravinových přebytků. V tom nám pomáhá pokročilý forecastovací systém. Nástroj dává různé možnosti optimalizace toku zboží až na úrovni tzv. položko-prodejny. Díky němu i dalším opatřením se podíl neprodaných potravin pohybuje v řádu nízkých jednotek procent z celkového objemu, a co neprodáme, tak darujeme potravinovým bankám.
Dále také zkoumáme možnost sdílení forecastů tržeb s našimi dodavateli s cílem optimalizace jejich výrobních cyklů, stavu zásob a toků zboží v celém dodavatelsko-odběratelském řetězci. Úspěšnost projektu je podmíněna naší schopností poskytnout dodavatelům forecast budoucích toků zboží s dostatečnou přesností, což je vzhledem k podílu promocí v českém maloobchodu poměrně velká výzva. Mnoho let také podporujeme a aktivně zavádíme standardy EDI komunikace, zejména pro objednávky, dodací listy, SSCC štítky a fakturaci. Rovněž podporujeme elektronickou výměnu produktových dat formou GDSN. Pro závozy na část prodejen máme implementováno bezpapírové řešení včetně trackování pohybu zboží, potvrzení dodávky na prodejnu a taky zpětný tok vratných obalů.
Aspekt udržitelnosti je hlavním a zásadním rozhodovacím kritériem každé naší činnosti. To se týká samozřejmě i distribuce a optimalizačního modelu naší distribuční strategie, na kterém pracujeme s externím partnerem. Simulační model umožní vyhodnotit různé varianty naší distribuční sítě a snížit celkové nájezdy mezi distribučními centry a prodejnami. Dále zvyšujeme podíl opakovaně využívaných přepravek pro sortiment ovoce a zeleniny, masa a uzenin. Pracujeme na omezování jednorázových přebalových fólií na distribučních centrech. Vyvinuli jsme například nová textilní dvířka pro všechny transportní klece, ve kterých dodáváme do obchodů zboží z distribučních center. Toto řešení přináší opakovanou roční úsporu 70 tun plastu v podobě strečové fólie. V předchozích dvou letech jsme kompletně vyměnili systém chlazení v obou distribučních centrech s čerstvým sortimentem. V tomto roce se chystáme na investici do fotovoltaiky. Letos jsme také poprvé otestovali kamion s elektrickým pohonem. Cílem skupiny Ahold Delhaize je 37% snížení CO2 ve Scope III do roku 2030, takže problematice udržitelnosti se budeme v příštích měsících a letech věnovat ještě intenzivněji.
Jaroslav Baumann, generální ředitel, TPL Czech
V současné době testujeme nový systém pro tracking zásilek, abychom měli kontrolu nad dodržováním časových slotů pro dodání zboží. Tento systém zároveň pomáhá dispečerům efektivně plánovat jednotlivé trasy rozvozů zboží. Všechny procesy musíme měnit tak, aby bylo dosaženo co nejvyšší efektivity s ohledem na zkracující se dobu mezi objednáním zboží a jeho závozem. Výhledově se zaměříme i na požadavky spojené s minimalizací dopadů na životní prostředí, abychom na trhu byli stále konkurenceschopní a dokázali sledovat trend.
Jakub Brada, jednatel společnosti, Bramartrans
Spustili jsme nový produkt estazky.cz, který mimo jiné umožňuje dopravcům získat maximální dohled nad každým vozem a poskytuje jim přesné informace o výdělcích či ztrátách. Tato úroveň kontroly a transparentnosti může být velmi výhodná pro dopravce, kteří musí zajistit přesné a spolehlivé dodávky do různých destinací.
Miroslava Jechoux, CEO, DLC Napajedla
Investujeme hlavně do HW a SW, WMS, dopravní a manipulační techniky. Vyměnili jsme SW hlasového vychystávání a nastavili efektivnější kompozice SKU tak, abychom snížili časovou náročnost vychystávání. Pracujeme také na snížení energetické náročnosti chlazeného skladu.
Pavel Motan, jednatel, K2 atmitec
Koncem roku 2022 jsme investičně vstoupili do skupiny firem Sluno. Díky tomu jsme získali možnost rozšířit naši nabídku o cloudovou aplikaci pro plánování prodejních akcí. Jedná se o sofistikovaný nástroj pro stanovení potřebného množství zásoby konkrétního produktu pro plánovanou prodejní akci. Bez tohoto nástroje dochází k větším výkyvům v nedostatečné zásobě daného produktu během akce, nebo naopak k nadbytečnému zbytku po skončení akce. Vzhledem k sortimentu s hlídanou dobou trvanlivosti se jedná o velmi užitečného pomocníka pro manažery nákupu a logistiky.
Druhou novinkou plynoucí z provázání firem je aplikace pro hlasové navádění skladníků. Využitelnost je obecná, ale zásadní běžící reference jsou z logistiky potravin a nápojů. V podstatě ihned jsme začali pracovat na možnostech napojení ke K2 tak, abychom již během tohoto roku mohli prezentovat růst procesních a technologických možností vyplývající z používání IS K2.
Michal Klouček, vedoucí oblasti produktivních skladů, Kaufland
Kaufland vyvinul vlastní přepravní skládací palety. Inovativní nosič nákladu, speciálně vyvinutý pro potřeby skladů a logistiky Kauflandu, dlouhodobě optimalizuje všechny procesy od přepravy až po prodej. Nové palety jsou mnohem ekologičtější, protože optimalizují objem přepravovaného zboží, čímž zefektivňují logistiku a omezují produkci emisí oxidu uhličitého. Díky stabilním bočním stěnám obchodní řetězec uspoří také plastovou fólii. Dalšími výhodami jsou i vyšší stabilita a bezpečnost při manipulaci. Zdokonalené ergonomické parametry palet rovněž méně zatěžují záda a zaměstnancům v logistických centrech a prodejnách umožňují balit a ukládat zboží snadněji a pohodlněji. Přechodem na skládací palety nyní používáme nosič nákladu, který jsme speciálně vyvinuli pro požadavky naší logistiky a skladů. To usnadňuje našim zaměstnancům každodenní práci v logistice i v obchodě. Dobře se s ní manipuluje, je výškově optimální a stabilní. Mnohem větší je rovněž ochrana zboží před znehodnocením. Komisní výška dvoupatrové palety je totiž zvolena tak, aby ani citlivé a křehké výrobky ve spodní vrstvě nebyly poničeny hmotností produktů nad nimi. Kovové skládací palety od února využívají obě rozsáhlá logistická centra Kauflandu v Modleticích u Prahy a v Olomouci.
Jiří Mlích, člen představenstva, Hopi Holding
Stále populárnějšími se stávají personalizované služby, protože spotřebitelé chtějí mít možnost si objednat zboží, které odpovídá jejich individuálním preferencím, a to platí nejen pro koncového spotřebitele, ale i pro obchodní řetězce. Z toho důvodu investujeme hodně energie do rozšiřování našich copackových a customizačních center. V této oblasti máme jak funkční automatizovaná řešení pro velkoobjemové zakázky, tak i řešení pro individuální objednávky koncových spotřebitelů. Personalizované služby jsou podstatnou součástí i našich fulfillmentových center, která jsme v posledních dvou letech otevřeli v Polsku, České republice a na Slovensku.
Pokud hovoříme o personalizaci zboží, je nutné zmínit jeden velmi zajímavý trend a tím jsou blockchainové stopy, které mohou být využity pro sledování potravin a nápojů od počátečního zdroje až ke spotřebiteli. Toto umožňuje zlepšení kvality a bezpečnosti potravin a nápojů, například tím, že se minimalizuje riziko kontaminace a zabezpečuje se, že jsou výrobky skladovány a přepravovány podle nejlepších postupů. V současné době je využití blockchainu v logistice potravin a nápojů stále relativně nové, ale vývoj nabral rychlé obrátky.
Vzhledem k současným cenám energií se do popředí zájmu dostává i zelená energie, která byla dříve v porovnání s konvenčními zdroji podstatně dražší. Veškeré naše vlastní provozy jsou osazeny solárními panely a jejich kapacity i nadále rozšiřujeme. Momentálně startujeme nový zdroj solární energie v našem provozu Nestlé Prostějov. Zároveň bych rád uvedl, že postupně nahrazujeme aktuální systém chlazení v našich mrazírenských provozech inovativním řešením, které je šetrnější k životnímu prostředí a zároveň je i hospodárnější.
Vytvořili jsme také několik robotizovaných pracovišť, a to především se zaměřením na copacking a mix prodejních trayů podle požadavku zákazníků. V posledních letech využíváme software od společnosti UiPath pro robotizaci administrativních procesů. S tímto přístupem máme velmi dobré zkušenosti a snažíme se jeho využití dále rozšiřovat. Dále je třeba zmínit, že součástí našeho optimalizačního nástroje na plánování distribučních tras je i systém autonomního učení, které nám pomáhá s každou další zakázkou zvyšovat efektivitu naší distribuce.
Slavomír Sýkora, commercial & asset manager CZ/SK/HU, LPR – La Palette Rouge
Vyvíjíme různé projekty, které pomáhají našim zákazníkům z potravinářského a nápojového sektoru zmírnit dopady jejich logistické činnosti na životní prostředí: Iniciativy pro další optimalizaci průměrných vzdáleností a nakládky kamionů; Snížení počtu prázdných kilometrů díky vzájemné spolupráci nákladních vozidel se zákazníky a maloobchodníky; Podpora dopravců s ekologičtějším vozovým parkem a konkrétní zapojení do ochrany životního prostředí; Rozvíjení možností využití alternativ k dieselovým nákladním vozům: bioplyn, biopaliva; Rozvíjení příležitostí k využívání multimodální železniční/silniční a lodní/silniční dopravy.
Z hlediska automatizace logistiky je paleta klíčovým prvkem pro fungování automatizovaných logistických systémů. S nárůstem automatizace v potravinářském a nápojovém průmyslu musí být kvalita používaných palet vyšší, aby nedocházelo k prostojům. Naše síť servisních středisek po celé Evropě palety třídí, kontroluje a opravuje, aby splňovaly požadovaný vysoký standard kvality. Palety jsou následně kalibrovány, aby mohly bezproblémově pracovat v automatizovaných skladovacích a manipulačních systémech.
Spolupracujeme také se společností Shippeo na vytvoření systému sledování a dohledávání: to umožňuje lepší dohledatelnost našich palet a přesné zjištění, kdy budou našim zákazníkům dodány. Tato řešení založená na automatizaci a umělé inteligenci umožňují sledovat vývoj zboží v reálném čase, řídit přepravní operace a být schopni v reálném čase informovat zákazníky o případném zpoždění.
Tomáš Urban, CEO, Eurofrost
Postavili jsme loni novou mrazírnu v Litovli, takže díky tomu jsme nyní schopni logisticky pokrýt celou Českou republiku a západní Slovensko.
Svatopluk Úředníček, provozní ředitel, ESA logistika
ESA logistika směřuje k transparentnosti a bezpapírové logistice. Při plánování, řízení a vyhodnocování našich aktivit spatřujeme důležitost v dostupnosti a věrohodnosti dat. K tomu jsou zapotřebí robustní a spolehlivé systémy podporující cloudové řešení. Momentálně realizujeme strategické rozhodnutí o změně WMS a TMS, které by mimo výše zmíněné benefity mělo přinést zejména sjednocení systémů na všech našich pracovištích a pro všechny klienty.
Michal Vecsey, obchodní ředitel, skupina C.S.Cargo
U jednoho z našich klientů jsme začali rozvážet zboží vozidlem na elektrický pohon. U většiny klientů z potravinářství a nápojářství totiž rozvážíme zboží přímo do jednotlivých obchodů, takže při jízdě do center měst můžeme elektrovozidlo využít. Zároveň jsme postoupili ve využívání elektronického nákladního listu (e-CMR) u více klientů. V mnoha oblastech aktivně využíváme automatizaci či robotizaci, nadále pracujeme na zjednodušení procesů a využíváme digitální platformy.