Tomáš Myler: Podíl alternativních pohonů v naší flotile budeme zvyšovat
Důraz na udržitelnost logistických procesů v současnosti rozhodně neklesá, ale naopak dál roste. O tom, které environmentálně šetrné nástroje a technologie využívá v logistice společnost Lidl Česká republika, jsme hovořili s jejím tiskovým mluvčím Tomášem Mylerem.
Které udržitelné prvky uplatňuje vaše společnost ve svých tuzemských logistických centrech?
Stále pracujeme na udržitelném provozu našich prodejen, logistických center, na udržitelných procesech a technologiích. Dbáme na ochranu ekosystémů, provozní environmentální management a environmentální standardy v celém dodavatelském řetězci. Naše procesy v logistických centrech a prodejnách nám pomáhají přispívat k ochraně klimatu, šetřit zdroje a snižovat plýtvání potravinami. Velký důraz klademe na třídění, a to napříč naší společností. V logistických centrech využíváme oddělené kontejnery na jednotlivé druhy odpadu (pečivo, ovoce/zelenina, směsný komunální odpad, letáky, dřevo, kov). Kromě toho jednotlivá logistická centra a prodejny třídí fólie na transparentní a barevné, dále třídí směsný plast, který stejně jako kartonový papír přelisují do balíků a předávají k recyklaci. Veškerý obalový materiál se třídí a předává k recyklaci či k dalšímu využití.
V logistických centrech a prodejnách využíváme LED osvětlení s inteligentním řízením (řízení intenzity osvětlení v závislosti na přítomnosti a pohybu osob). V roce 2017 jsme získali certifikaci systému energetického managementu (EnMS) dle ISO 50001 pro všechny naše budovy.
Specifické postavení má vaše logistické centrum v Buštěhradě nedaleko Kladna. Můžete jej přiblížit?
Jde o zcela výjimečnou budovu. Skladovací plocha o rozloze 60.000 metrů čtverečních vznikla na brownfieldu bývalého továrního komplexu, který byl nejdříve revitalizován a vyčištěn. Stavba tak neznehodnotila cennou ornou půdu, a navíc bylo možné využít již existující dopravní infrastrukturu. Dešťová voda ze střechy odtéká do nádrží a následně slouží ke splachování toalet a zalévání zeleně. Roční úspora dosáhne téměř 1800 m³ vody. S takovým množstvím pitné vody by člověk s průměrnou spotřebou vydržel 55 let. Odpadní teplo vznikající při chlazení pak slouží pro ohřev užitkové vody a vody do podlahového topení, čímž se pokryje až 50 % celkové spotřeby tepelné energie. Úspora tepla díky využití odpadního tepla z chlazení dosahuje zhruba 4750 GJ za rok, což je množství tepla, s kterým by průměrná domácnost vydržela 163 let. V letošním roce se pak počítá s instalací fotovoltaické elektrárny, která vyrobí až 870 MWh za rok, což odpovídá roční spotřebě elektřiny 260 domácností. Takto vyrobená elektřina pokryje 15 % celkové spotřeby elektrické energie a tím přispěje ke snížení uhlíkové stopy až o 685 tun CO₂. Tolik emisí pro představu vyprodukuje průměrný automobil, když 143krát objede zeměkouli.
Které ekologické certifikace logistické centrum v Buštěhradě získalo?
Obdrželo elitní certifikaci BREEAM In Use, což je globálně používaná nezávislá komplexní environmentální certifikace budov v jejich provozní fázi. V první části hodnotícího procesu získala budova známku “Excellent”, díky čemuž spadá do horních 10 % hodnocených budov. V druhé části hodnocení BREEAM dosáhla budova LC Buštěhradu dokonce nejvyššího stupně “Outstanding”, což odpovídá 1 % nejlepších budov a představuje tak zcela výjimečný výsledek i v mezinárodním srovnání.
Jakým způsobem se zaměřujete na udržitelnost také v rámci distribuce a přepravy zboží?
Samotné zásobování prodejen je zajištěno prostřednictvím spedičních firem. Pro plánování dodávek využíváme poloautomatický systém, který pomáhá plánovat trasy kamionů s maximálním důrazem na efektivitu a ekonomiku provozu. V rámci dopravy sledujeme celou řadu ukazatelů. Tím stěžejním je vytížení kamionů, které dlouhodobě přesahuje hranici 96 %. Návěsy jsou vybaveny termopříčkami, aby docházelo k chlazení pouze nezbytně nutných části návěsu, díky čemuž šetříme pohonné hmoty pro agregát návěsu.
V naší flotile aktuálně provozujeme čtyři vozidla na CNG, dvě na LNG a od podzimu 2022 jako první obchodní řetězec v ČR také elektrický kamion. Kromě navyšování počtu kamionů na alternatívní pohon se rovněž intenzivně věnujeme i naší stávající flotile. Spolu s našimi dopravci vyřazujeme starší kamiony z flotily a zároveň hledáme další možnosti, jak snížit spotřebu dieselových kamionů. Tím ovšem naše snaha nekončí a neustále hledáme další příležitosti ke snížení dopadů našeho podnikání na životní prostředí.
Vyzýváte či motivujete vaše partnery a dodavatele, aby se při svých logistických činnostech, např. dodání zboží do vašich skladů nebo prodejen, chovali ohleduplně vůči životnímu prostředí?
Dodavatelé zajišťují dodávku téměř celého sortimentu do našich pěti logistických center na území ČR (výjimku tvoří nebalené pečivo a tisk, které doručují dodavatelé přímo do prodejen). Kompletaci veškerého zboží od různých dodavatelů pro jednotlivé prodejny zajišťujeme sami, tudíž určujeme efektivitu další dopravy, jak již bylo popsáno výše.
Dále pak motivujeme naše dodavatele k tomu, aby nám zboží dodávali na poolingových paletách, které mají prokazatelně nižší uhlíkovou stopu než standardní dřevěné europalety. Část dodavatelů našich privátních značek dodává zboží na recyklovaných a dále recyklovatelných plastových paletách, které mají podstatně delší životnost než standardní euro paleta. S dodavateli řešíme také výšku palet a charakter obalů, ve kterých je zboží dodáváno. Cestou zpět z prodejen vozíme do skladů také vratky, vratné obaly nebo odpisy, což znamená, že vozidla jsou vytížená i při zpáteční cestě.
Můžete prozradit, které projekty či aktivity na podporu a rozvoj udržitelnosti v logistice plánujete pro nejbližší období?
V letošním roce plánujeme osadit několik prodejen fotovoltaickými panely a rovněž instalovat fotovoltaickou elektrárnu na střechu logistického centra Buštěhrad, která vyrobí až 870 MWh za rok, což odpovídá roční spotřebě elektřiny 260 domácností, jak jsem již zmínil. I nadále budeme zvyšovat podíl alternativních pohonů v naší flotile. Naším cílem je mít v naší flotile zastoupené všechny alternativní pohony tak, abychom v praxi získali co nejvíce objektivních a relevantních zkušeností s jejich provozem. K tomuto kroku jsme se rozhodli proto, že chápeme svou společenskou odpovědnost, a to napříč oblastmi, ve kterých naše společnost působí. Poté, co se seznámíme s provozem vozidel na alternativní paliva, budeme moci určit, jakým směrem se chceme a budeme ubírat v budoucnu.
Jak u projektů tohoto typu posuzujete jejich přínosy?
K měření a vyhodnocení přínosů neboli dopadů již dnes využíváme nástroje, které nám velmi přesně říkají, jaký je dopad naší činnosti. Rovněž je zde potenciál pro růst průměrného vytížení kamionu, kde spoléháme na zavedení systému Truck filling, který by nám měl pomoct maximálně naplnit kamion zbožím, které si prodejna s největší pravděpodobností objedná v následující dny. Našim cílem je ujet s každou paletou zboží co nejméně kilometrů a mít na dané paletě co nejvíce zboží, a proto neustále analyzujeme stávající procesy s cílem optimalizovat je tak, aby byly co nejvíce efektivní.
Připravil: David Čapek