Kongres SLOVLOG: 330 logistických profesionálů diskutovalo mimo jiné o vlivu vyšších nákladů v logistice
Aktuální situace, výrazně ovlivněná vysokou inflací a energetickou krizí, vyžaduje rychlá, promptní a efektivní řešení. Platí to jak ve výrobní sféře, tak v logistice. A právě na způsob vyrovnání se s vyššími náklady byl zaměřen jubilejní 15. ročník mezinárodního logistického kongresu SLOVLOG. O nezbytnosti diskutovat o aktuálních palčivých tématech svědčí i velký zájem logistických profesionálů o akci, která se konala 24. a 25. listopadu 2022 v prostorách hotelu DoubleTree by Hilton v Bratislavě.
Řečníci před plným sálem prozkoumali nejen vlivy minulosti, ale ukázali i budoucnost. Jakým způsobem zamíchala karty v logistice pandemie koronaviru a extrémně vysoká inflace vyvolaná i válečným konfliktem na Ukrajině? Co přinesly pro firmy vyšší ceny energií a pohonných hmot? Co se stalo s jejich plánovanými investicemi a inovacemi? I o tom všem byla řeč na 15. ročníku logistického kongresu SLOVLOG. Organizátorem největší logistické akce podzimu na Slovensku byla společnost ATOZ Group a časopis Systémy Logistiky je již tradičně hlavním mediálním partnerem.
Kongres navštívilo 330 účastníků, ve 12 programových bodech vystoupilo 34 řečníků včetně dvou klíčových, zaznělo 7 případových studií, debatovalo se ve dvou panelových diskusích a v nabídce byla druhý den kongresu návštěva tří logistických provozů. Akci podpořilo 36 partnerů a 18 médií. V rámci speed-datingové platformy BizLOG proběhlo 85 schůzek.
Pohledy na náklady v logistice
Do éry pandemie koronaviru platilo, že se náklady snižovaly v mnoha oblastech. Od roku 2021 však enormním způsobem začaly růst ceny surovin, energie či přepravy. Tím pádem několik společností bylo nuceno vynaložit na své provozy a projekty více financí. Co lze dělat v takové situaci? Jaké mají možnosti podniky, které nejednou doslova bojují nejen o přežití, ale také o zajištění toku zboží po celém Slovensku. Účastníci kongresu SLOVLOG se jednoznačně shodli na tom, bez ohledu na to, v jaké oblasti působí, že právě automatizace, robotizace a digitalizace dokáží snížit náklady.
„15. ročník SLOVLOGu byl pro mě výjimečný. Setkání po sedmi měsících ukázalo, že logistika nikdy ‚nespíʻ. Právě naopak. Důkazem toho je rekordní počet účastníků a především uživatelů logistických služeb. Posvítit si na náklady právě v této době je naprosto klíčové. Kongres přinesl spoustu aktuálních případových studií a prezentací, které náklady do velké míry řeší,“ říká Tatiana Koššová, country manager společnosti ATOZ Group pro Slovensko, s tím, že se podařilo vytvořit kongres, který je vlajkovou lodí logistických informací.
Potřebujeme motivaci k úspěchu
V současnosti prožívají těžké časy všechny firmy. Přesto má smysl usilovat o úspěch. Stačí jen objevit motivaci kjeho dosažení. Jakým způsobem se to dá, i když už chceme se vzdát, ukázala hostům kongresu ve své úvodní řeči olympijská vítězka v biatlonu Anastasia Kuzmina. Přiblížila nejen to, kde hledala ona samotná motivaci k jedinečným výkonům a úspěchům, ale popsala také různé druhy motivace, které jí pomáhaly během její vrcholové sportovní kariéry. Před publikem zároveň zdůraznila, že důležité jsou mít vytyčené cíle a hledat cesty k jejich dosažení. Kromě toho známá sportovkyně mluvila i o time managementu, který považuje za jeden z hlavních klíčů k úspěchu.
Inflace není až takový strašák
Současná inflace je širým faktem. Je však opravdu postrachem i pro samotnou logistiku? Michal Horváth, hlavní ekonom Národní banky Slovenska a ředitel odboru ekonomických a měnových analýz, si myslí, že ne. V naplněném sále se věnoval různým typům vlivu inflace na chování lidí i firem. Zároveň pojmenoval faktory, které zvyšování cen v posledním období pohánějí. Prezentace experta na ekonomiku poskytla účastníkům kongresu i aktuální pohled na nálady i očekávaný vývoj na Slovensku a ve světě.
Inspirativní diskuse manažerů logistiky
Na kongresu SLOVLOG nechyběl pestrý doprovodný program včetně inspirativních panelových diskusí. První z nich se věnovala také příčinám, které roztáčejí inflační spirálu. Do diskuse se zapojili Alexander Czako (Tauris Group), Péter Vörös (HOPI SK), Vladimír Vlha (108 Agency), Svetozár Rohoň (Contera) a Martin Urban (Jungheinrich Slovensko). Moderátorem panelu byl Jeffrey Osterroth, jednatel společnosti ATOZ Group. Všichni uznali, že velké množství peněz jen povzbuzuje růst cen. A tím pádem i vyšší náklady. Řečnickou otázkou však je, proč je tomu tak i v oborech, u produktů a služeb, kde by to již nutné nebylo? Diskutující uznali, že jen „řezat“ náklady nepůjde, je třeba hledat i jiné možnosti. Jedním z nich je již často zmiňovaná automatizace a optimalizace všech procesů. Logističtí profesionálové zároveň představili i vlastní „recepty“, jak se vyrovnali s výzvami současné doby.
Velký zájem o setkání v rámci BizLOGu
Během oběda čekala na účastníky logistického kongresu již klasická a oblíbená desetiminutová „speed-datingová“ setkání BizLOG. Tento inspirativní způsob setkání zákazníků a dodavatelů na neutrální půdě využilo mnoho desítek zájemců. Proč? Benefitem těchto setkání je, že obě strany rychle zjistí, zda má smysl rozvinout jednání i do konkrétnější podoby. Poprvé si přitom mohli účastníci vybrat schůzky přes online formulář.
„Je to na základě zpětné vazby od účastníků kongresu, kteří hledají nové dodavatele. Všichni se totiž shodli na tom, že právě kongres jako SLOVLOG je ideální příležitostí, kde je potkat. Dříve mohli vybírat jen partneři, s kým se mají zájem setkat. Teď už budou moci i účastníci – rezervační systém je spojen s profily partnerů, kde se můžete seznámit blíže s jejich službami,“ vysvětluje Terézia Radková, project manager společnosti ATOZ Group.
Aktuální novinky ze světa automatizace
Automatizace patří k nejdůležitějšímu pojmu v současnosti. Dokáže nejen urychlit procesy, ale přináší také efektivitu a v neposlední řadě značné finanční úspory. Účastníky kongresu SLOVLOG proto v rámci odpoledního programu čekal ve skutku bohatý program, v jehož rámci se seznámili s nejnovějšími inovacemi v oblasti automatizace. Štefan Buček ze společnosti IKEA Components a Marián Jančík ze společnosti Jungheinrich se podělili o dlouhodobé zkušenosti s používáním automatických vozíků AGV v praxi. V exkluzivní případové studii provedli hosty od záměru, důvodů, přes implementaci a nasazení až po benefity z víceleté praxe.
Významný výrobce automobilů Hyundai Motor Manufacturing Czech denně odbaví stovky nákladních vozů přivážejících komponenty na stavbu osobních vozů. Pro zrychlení odbavení dodavatelů si ve společnosti zabezpečili nástroj pro řízení dopravy a nastavili tak pevná pravidla procesu vykládky. Díky aplikaci Time Slot Control už lépe plánují práci na vykládkových místech. Detaily představil Jakub Seidler z Hyundai Motor Manufacturing Czech. Další případovou studii o výrobních linkách bez lidské pracovní síly v automotive prezentovali Mária Budzelová z Yanfeng Automotive Interiors a Pavel Mikuška z Bito-skladovacia technika. Účelem implementace 87 AGV vozíků ve výrobním závodě Yanfeng, zaměřeném na výrobu interiérů pro automobilový průmysl, bylo získání nových skladových kapacit.
Nezanedbatelná pomoc robotů ve skladování
V rámci odpolední panelové diskuse vystoupili Vladislav Krasický (Nay), Miroslav Krupa (Sluno), Albert Kyzek (Systech Group), Marián Šarišský (Dedoles), Ivan Pastier (CTP) a Jakub Pelikán (Mountpark). Mimo jiné se dotkly významu automatizace součelem zefektivnění skladování. Vedle toho vyzdvihly stále větší vliv robotizace, která dokáže urychlovat skladovací procesy. Diskutující zároveň potvrdili, že jak covidové, tak postcovidové dění tento trend jen výrazně prohloubilo. Kromě toho podotkli, že automatizace logistických provozů zasahuje do mnoha aspektů logistického života. Začíná to stavební připraveností budov, pokračuje výběrem vhodného skladového modelu, pořízením a instalací potřebné skladové technologie, jejím zprovozněním a uvedením na maximální výkon. Dále zabezpečením efektivních pickovacích technologií, získáním kvalifikovaného personálu a v neposlední řadě končí důkladnou datovou logistikou a analytikou.
Exkluzivní prezentace o nových projektech
Po odpolední kávové přestávce přišla řada na další inspirativní přednášky. V rámci první Sébastian Mauriange z Groupe SEB a Adrián Galbavý z DHL Supply Chain Slovakia představili, jak přestěhovali celý skladový provoz za pouhé dva týdny. Začalo to v roce 2021, kdy se na základě obchodní projekce skupiny Groupe SEB zjistilo, že současné skladové prostory jsou poddimenzované. Zdeněk Sehnal z MP Krásno a Tomáš Pajonk ze společnosti Solvertech zase představili zajímavý příběh poslední míle. Přesněji ukázaly zkušenosti ze zavádění a provozování dispečerské aplikace Tasha na plánování tras, který jim výrazně pomáhá ušetřit čas dispečerů i náklady.
DSV Solutions Slovakia každý den poskytuje a spravuje řešení dodavatelského řetězce pro tisíce firem. Pro svůj kontinuální růst potřebuje partnera v oblasti logistických nemovitostí. Takovým partnerem se stala firma Prologis. Více oprojektu, který se realizoval v Prologis Park Bratislava, prozradili Anton Keleši z DSV Solutions Slovakia a Jakub Randa z firmy Prologis. Společnost HOPI SK začátkem roku 2021 spustila projekt chlazené a mražené kartonové distribuce pro retail. Přímo od zástupců HOPI SK (Michal Hajkovský) a obchodního partnera Minit Slovakia (Ľubomíra Holešová) se hosté dozvěděli detaily společné implementaci služby do nitra firmy.
Na závěr si účastníci kongresu SLOVLOG vyslechli exkluzivní prezentaci od Davida Udala, supply chain directora Plzeňského Prazdroje v Česku a na Slovensku. Ten seznámil přítomné s projekty automatizace dodavatelského řetězce, které společnost v posledních letech realizovala. Patří mezi ně také Control Tower a mobilní řešení Direct Store Delivery (mDSD) či automatizované míchání zboží na paletách. Nechyběly ani informace o nasazení autonomních vozíků v pivovaru Radegast a o plně automatickém skladu v plzeňském provozu.
Večerní networking
Po skončení tradičního kongresového programu čekal na hosty Logistický Business Mixer, mimořádně oblíbený vrchol kongresového dne. Je to totiž ideální místo nejen k relaxaci, ale také k navázání nových obchodních kontaktů či posílení již těch stávajících. Na profesionály ze světa logistiky čekala pivní degustaci od Plzeňského Prazdroje, ale i míchané drinky od společnosti Karloff (Tatra Tea). Dobrou náladu umocnila skvělá živá hudba.
Tři zajímavé exkurze – logistika v praxi
Druhý kongresový den se opět uskutečnily exkurze v rámci programu SEELOG, jehož cílem je představit „logistiku v praxi“ a zprostředkovat informace o zajímavých projektech na Slovensku. Tentokrát Štefan Buček z IKEA Components převedl účastníky kongresu závodem a skladem společnosti v Malackách. IKEA Components se zabývá vývojem, nákupem, shromažďováním, balením a distribucí nábytkových komponent, vybavení do obchodních domů, materiálů pro dodavatele skupiny IKEA a poprodejním servisem. Komponenty, které společnost nakupuje od výrobců z celého světa, balí do sad a dodává je svým zákazníkům – výrobcům nábytku pro obchodní domy IKEA.
V Seredi hosty v rámci návštěvy přivítali Anton Jasenovec a Julien Laland z FM Logistic. Společnost FM Logistic poskytuje komplexní logistické služby a na Slovensku působí od roku 1999. V Seredi disponuje platformou o rozloze 55.000 metrů čtverečních a kapacitou 88.000 paletových míst. Zde dokáže přeskladnit zboží ve standardním ambient režimu a v chlazené sekci zajistit skladování do 12 °C. Roční produkce výrobků copackingového centra je přes 113 milionů kusů. Výrobní linky, kterých je více než 40, jsou v provozu 5 dní v týdnu ve dvousměnném, resp. třísměnném režimu.
Na účastníky čekal i nový sklad společnosti Action v Ivance u Dunaje. Action je rychle rostoucí mezinárodní prodejce nepotravinového zboží, který provozuje více než 2000 obchodů v Nizozemsku, Belgii, Francii, Německu, Lucembursku, Rakousku, Polsku, České republice, Itálii a Španělsku. V červnu 2021 bylo otevřeno nové distribuční centrum v logistickém areálu na okraji Bratislavy – v Ivance u Dunaje, které umožní společnosti Action zvýšit počet svých obchodů, zkrátit dodací lhůty a snížit distribuční náklady.
Prostor pro diskusi a hledání odpovědí
Kongres se setkává v posledních letech se stále větším zájmem ze strany partnerů, kterých je mnoho desítek, a také účastníků. „Stále držíme prst na pulsu slovenské logistiky, vytváříme prostor pro diskusi i otázky a hledáme odpovědi. V době, která je zmítaná turbulentními a neustálými změnami, představuje SLOVLOG tu správnou a pozitivní energii,“ říká Tatiana Koššová. Jako každoročně byl vstup na celý kongres pro uživatele logistických služeb zdarma.
Kdo náhodou letošní kongres SLOVLOG nestihl, nemusí být smutný, neboť už brzy bude příležitost se seznámit s nejnovějšími trendy a inovacemi ze světa logistiky na příštím kongresu EASTLOG v Praze, který se bude konat 25.–26. května 2023, nebo na dalším kongresu SLOVLOG v Bratislavě ve dnech 23.–24. listopadu 2023.