Jubilejní SLOVLOG detailně prozkoumá vliv vyšších nákladů v logistice
Jubilejní 15. ročník mezinárodního logistického kongresu SLOVLOG bude výjimečný. Výjimečný v tom, že prozkoumá nejen vlivy minulosti, ale pokusí se ukázat i budoucnost. Jakým způsobem zamíchala karty v logistice pandemie koronaviru a extrémně vysoká inflace? Co přinesly vyšší ceny energií a pohonných hmot? Co se stalo s plánovanými investicemi a inovacemi? I o tom všem bude řeč v rámci 15. ročníku logistického kongresu SLOVLOG, který probíhá v tradičním čase, a to 24. a 25. listopadu 2022 v prostorách hotelu DoubleTree by Hilton v Bratislavě.
Aktuálně vám přinášíme podrobný přehled programu kongresu a také jména klíčových řečníků, kteří vystoupí na logistické události roku. Organizátorem největší logistické akce podzimu na Slovensku je společnost ATOZ Group, časopis Systémy Logistiky je tradičním mediálním partnerem kongresu.
Pohled na náklady v logistice
Do éry pandemie platilo, že náklady dokázaly firmy snižovat v mnoha oblastech. Od roku 2021 však enormním způsobem rostou ceny energie a materiálových vstupů, přepravy, mzdy či výdaje na opravy a strategické investice. Co dělat? Jaké mají možnosti společnosti? Jde totiž nejen o jejich přežití, ale i o zajištění toku zboží po celém Slovensku. Dokáže pomoci automatizace, robotizace a digitalizace snížit náklady? Kongres SLOVLOG si posvítí i na tyto otázky.
„Asi není překvapením, že jsme si pro letošní ročník SLOVLOGu vybrali téma nákladů. Žijeme totiž v době, která výrazným způsobem změnila a mění všechny vstupní náklady, ať už se jedná o logistiku nebo výrobu. Inflace a stoupající ceny energií diktují postpandemickou náladu. Minulý rok došlo ke zvýšenému tlaku na logistiku následkem zpoždění dodávek a hromadění kontejnerů. Kde hledat efektivní, levnější, ale přitom kvalitní řešení, jsou právě témata, kterými se SLOVLOG zabývá letos již podruhé,“ připomíná Tatiana Koššová, country manager společnosti ATOZ Group pro Slovensko. Podle ní jsou jmenovaná témata tak palčivá, že i proto se rozhodli uskutečnit SLOVLOG po sedmi měsících opět.
„Rekordní počet účastníků na posledním kongresu ukázal enormní zájem a obrovskou chuť setkávat se. Reflektujeme potřebu lidí z oblasti logistiky dozvědět se nové trendy a vize spojené s náklady. Jednoduše, potřebujeme si posvítit na náklady právě teď a tady,“ dodává Tatiana Koššová s tím, že stále lze lépe nastavit procesy v logistice a supply chainu tak, aby se našly rezervy a vyloučila se neefektivnost.
Kde hledat motivaci k úspěchu
V současnosti prožíváme snad všichni těžké časy. Nejen firmy, ale také zaměstnanci. Dá se krizi nějakým způsobem překonat? Jak dosáhnout i v tomto období úspěchu akde hledat motivaci kjeho dosažení? I na tyto otázky se zaměří ve své úvodní řeči Anastasia Kuzmina, která přiblíží nejen to, kde hledala ona samotná motivaci k jejím jedinečným výkonům a úspěchům, ale popíše i různé druhy motivace, kterými prošla během její vrcholové sportovní kariéry. Před publikem zároveň zdůrazní i to, v čem se skrývá důležitost vytyčených cílů a cesty k jejich dosažení. Kromě toho známá sportovkyně bude mluvit io časovém managementu, který považuje za jeden z hlavních klíčů k úspěchu.
Jak překonat strach z inflace
Současná inflace je nepopiratelná. Je opravdu postrachem i pro logistiku? Jaká jsou vlastně inflační očekávání? I na tyto otázky přinese odpovědi Michal Horváth, hlavní ekonom Národní banky Slovenska a ředitel odboru ekonomických a měnových analýz. Před hosty se bude věnovat ve své přednášce také vlivu inflace na chování lidí a firem. Prezentace experta na ekonomiku poskytne navíc naprosto aktuální pohled na nálady a očekávaný vývoj na Slovensku i ve světě. Odborník na ekonomické záležitosti Michal Horváth přezkoumá navíc i detaily inflačního vývoje a rozebere faktory, které inflaci v posledním období pohánějí.
Inspirativní diskuse manažerů logistiky
Na kongresu SLOVLOG nebude chybět pestrý doprovodný program včetně inspirativních panelových diskusí. První z nich se bude věnovat aktuálním faktorům, které roztáčejí inflační spirálu i na Slovensku. Do diskuse se zapojí Svetozár Rohoň (Contera), Vladimír Vlha (108 Agency), Peter Vörös (HOPI SK), Alexander Czako (Tauris Group) či Martin Urban (Jungheinrich SK). Moderátorkou panelu bude Lenka Buchláková (TA3). Všichni uznávají, že velké množství peněz dále povzbuzuje růst cen, respektive nákladů. Otázkou však je, proč je tomu tak i v oborech, při produktech a službách, kde by to již nutné nebylo?
Co lze v této situaci dělat? Jen „řezat“ náklady nepůjde. Je však možné přistoupit k „mitigačním opatřením“, tedy zmírňovat jejich rychlé zvyšování? I na tyto otázky budou hledat odpovědi v rámci inspirativní diskuse profesionálové ze světa logistiky, kteří zároveň představí i vlastní postupy, jak se vyrovnaly s výzvami současné doby.
BizLOG pro jednodušší plánování setkání
Během oběda čekají na účastníky logistického kongresu již klasická a oblíbená desetiminutová „speed-datingová“ setkání BizLOG. Jedná se o ideální způsob setkání zákazníků a dodavatelů na neutrální půdě, kde obě strany rychle zjistí, zda má smysl rozvinout jednání do konkrétnější podoby. Mimochodem, poprvé si budou účastníci moci vybrat schůzky přes online formulář.
„Je to na základě zpětné vazby od účastníků kongresu, kteří hledají nové dodavatele. Všichni se totiž shodli na tom, že právě kongres jako SLOVLOG je ideální příležitostí, kde je potkat. Dříve mohli vybírat jen partneři, s kým se mají zájem setkat. Teď už budou moci i účastníci – rezervační systém je spojen s profily partnerů, kde se můžete seznámit blíže s jejich službami,“ dodává Terézia Radková, project manager společnosti ATOZ Group.
Čerstvé novinky ze světa logistiky
Automatizace patří k nejdůležitějšímu pojmu v současnosti jak v logistice, tak ve výrobní sféře. Dokáže totiž nejen urychlit procesy, ale přinášet i efektivitu a v neposlední řadě i značné finanční úspory. Účastníky kongresu SLOVLOG proto v rámci odpoledního programu čeká bohatý program, v jehož rámci se mohou seznámit s nejnovějšími inovacemi v oblasti automatizace.
Štefan Buček ze společnosti IKEA Components a Marián Jančík ze společnosti Jungheinrich se podělí o dlouhodobé zkušenosti s používáním automatických vozíků AGV v praxi. Převedou hosty od záměru, důvodů, přes implementaci a nasazení až po benefity z víceleté praxe. Kdy začít zvažovat nasazení AGV? Jakou přípravu očekávat na obou stranách? Odpovědi se dozvíte již brzy díky exkluzivní případové studii.
Významný výrobce automobilů Hyundai Motor Manufacturing Czech denně odbaví stovky nákladních vozů přivážejících komponenty na stavbu osobních vozů. Pro zrychlení odbavení dodavatelů si zabezpečili nástroj pro řízení dopravy a nastavili tak pevná pravidla procesu vykládky. Díky aplikaci Time Slot Control lépe plánují práci na výkladkových místech. Další detaily představí Jakub Seidler z Hyundai Motor Manufacturing Czech.
Další případovou studii o výrobních linkách bez lidské pracovní síly v automotivu představí Mária Budzelová z Yanfeng Automotive Interiors a Pavel Mikuška z Bito-skladovací technika. Účelem implementace 87 AGV vozíků ve výrobním závodě Yanfeng, zaměřeném na výrobu interiérů pro automobilový průmysl, bylo získání nových skladových kapacit.
Jak pomáhá robotizace ve skladování
V rámci další panelové diskuse budou Miroslav Krupa (Sluno), Vladislav Krasický (Nay), Marek Maťovčík (Systech Group), Marián Šarišský (Dedoles), Jakub Pelikán (Mountpark) a Ivan Pastýř (CTP) hovořit o významu automatizace s účelem zefektivnění skladování. Zeptáte-li se totiž logistů, jaká jsou hlavní témata v jejich oboru, zřejmě „jedenáct z deseti“ odpoví, že mezi prvořadé patří automatizace a robotizace. Covidové a post-covidové dění tento trend výrazně prohloubilo.
Automatizace a robotizace logistických provozů jsou velmi komplexní problémy, které zasahují mnoho aspektů logistického života. Začíná to stavební připraveností budov, pokračuje výběrem vhodného skladového modelu, pořízením a instalací potřebné skladové technologie, jejím zprovozněním a uvedením na maximální výkon. Dále zajištěním efektivních pickovacích technologií, získáním kvalifikovaného personálu a v neposlední řadě končí důkladnou datovou logistikou a analytikou. Jaká je dnes situace, na to odpovědi přinesou experti.
Exkluzivní prezentace o nových projektech
Po odpolední kávové přestávce přijdou na řadu další zajímavé přednášky. V rámci první Sébastian Mauriange z Groupe SEB a Adriana Galbava z DHL Supply Chain Slovakia představí, jak úspěšně přestěhovat celý skladový provoz za pouhé dva týdny. Začalo to v roce 2021, kdy se na základě obchodní projekce skupiny Groupe SEB zjistilo, že současné skladové prostory jsou poddimenzované. Do projektu byl zapojen právě tým DHL.
Zdeněk Sehnal z MP Krásno a Tomáš Pajonk ze společnosti Solvertech zase představí zajímavý příběh poslední míle. Přesněji ukáží zkušenosti ze zavádění a provozování dispečerské aplikace Tasha na plánování tras, který jim výrazně pomáhá ušetřit čas dispečerů i náklady.
DSV Solutions Slovakia každý den poskytuje a spravuje řešení dodavatelského řetězce pro tisíce firem. Pro svůj kontinuální růst potřebuje partnera v oblasti logistických nemovitostí. Takovým partnerem se stala firma Prologis. Více o projektu, který se realizoval v Prologis Park Bratislava, už prozradí Anton Keleši z DSV Solutions Slovakia a Jakub Randa z Prologisu.
Společnost HOPI SK začátkem roku 2021 spustila projekt chlazené a mražené kartonové distribuce pro retail. Přímo od zástupců HOPI SK (Michal Hajkovský) a obchodního partnera Minit Slovakia (Ľubomíra Holešová) se dozvíme více o počátečních obavách z nové spolupráce, o společné implementaci služby do nitra firem, a také důvody i pozitiva logistického spojení výrobců působících v různých oblastech.
Na závěr si účastníci kongresu SLOVLOG mohou poslechnout exkluzivní prezentaci od Davida Udala, supply chain directora Plzeňského Prazdroje v ČR i na Slovensku. Ten seznámí všechny s několika projekty automatizace dodavatelského řetězce, které společnost v posledních letech zrealizovala. Patří mezi ně také Control Tower a mobilní řešení Direct Store Delivery (mDSD) či automatizované míchání zboží na paletách.
Chybět nebudou také informace o realizaci automaticky řízených vozidel v pivovaru Radegast ao plně automatickém skladu v plzeňském provozu. Na závěr vyslechneme jedinečný pohled bývalého finančního ředitele, který má momentálně na starosti dodavatelský řetězec, na rovnováhu mezi investicemi a úsporami v době rostoucích nákladů a stagnace prodeje.
Možnosti pro nové kontakty
Po skončení tradičního kongresového programu vás čeká Logistický Business Mixer, mimořádně oblíbený vrchol kongresového dne. Je to totiž ideální místo nejen k relaxaci, ale také k navázání nových obchodních kontaktů či posílení již těch stávajících. Můžete se těšit na pivní degustaci od Plzeňského Prazdroje, ale také na míchané drinky od společnosti Karloff (Tatra Tea), skvělou živou hudbu a mnoho dalšího.
Tři zajímavé exkurze – logistika v praxi
Druhý kongresový den se opět uskuteční exkurze v rámci programu SEELOG, jehož cílem je představit „logistiku v praxi“ a zprostředkovat informace o zajímavých projektech na Slovensku. Tentokrát Štefan Buček z IKEA Components provede účastníky kongresu závodem a skladem společnosti v Malackách. IKEA Components se zabývá vývojem, nákupem, shromažďováním, balením a distribucí nábytkových komponent, vybavení do obchodních domů, materiálů pro dodavatele skupiny IKEA a poprodejním servisem. Komponenty, které společnost nakupuje od výrobců z celého světa, balí do sad a dodává je svým zákazníkům – výrobcům nábytku pro obchodní domy IKEA.
V Seredi nás v rámci návštěvy přivítají Anton Jasenovec a Julian Laland z FM Logistic. Společnost FM Logistic poskytuje komplexní logistické služby a na Slovensku působí od roku 1999. V Seredi disponuje platformou o rozloze 55.000 metrů čtverečních a kapacitou 88.000 paletových míst. Zde dokáže přeskladnit zboží ve standardním ambient režimu a v chlazené sekci zajistit skladování do 12 °C. Roční produkce výrobků copackingového centra je více než 113 milionů kusů. Výrobní linky, kterých je více než 40, jsou v provozu 5 dní v týdnu ve dvousměnném, resp. třísměnném režimu.
Účastníci se mohou těšit i na nový sklad společnosti Action v Ivanke pri Dunaji. Action je rychle rostoucí, mezinárodní prodejce nepotravinového zboží, který provozuje více než 2000 obchodů v Nizozemsku, Belgii, Francii, Německu, Lucembursku, Rakousku, Polsku, České republice, Itálii a Španělsku. V červnu 2021 bylo otevřeno nové distribuční centrum v logistickém areálu na okraji Bratislavy – v Ivanke pri Dunaji, které umožní společnosti Action zvýšit počet svých obchodů, zkrátit dodací lhůty a snížit distribuční náklady.
Kongres se potýká s velkým zájmem ze strany partnerů, kterých je několik desítek, i účastníků, kteří se ještě neustále registrují na www.slovlog.sk/registrace . Samozřejmě, registrace je stále možná. Pro bližší informace o registraci či o aktuálním vývoji programu sledujte webovou stránku www.slovlog.sk a registrujte se i k odběru newsletteru SLOVLOGu. Jako každoročně, je vstup na celý kongres pro uživatele logistických služeb zdarma.
Podrobný program, aktuality a registrace na kongres: www.slovlog.sk