Monitoring dopravní techniky pomáhá optimalizovat provoz flotily
Požadavky na detailní sledování průběhu přepravy zboží neustále rostou. Monitoring zásilek i nákladních vozidel se rozvíjí a zpřesňuje mimo jiné v souvislosti s rozmachem 5G sítí a internetu věcí.
V posledních letech se enormně zvýšil tlak na přesnost dodávek a kvalitu poskytovaných dat. „My ani naši zákazníci už si dnes nedokážeme představit, že bychom neměli o vozidle s nákladem přehled, kde se v reálném čase nachází. Hlavním cílem monitoringu vozidel přes GPS už dávno není jen bezpečnost nákladu, ale pro nás představuje nástroj pro sledování a zlepšování kvality našich služeb,“ sděluje Petr Kozel, CEO a předseda představenstva společnosti VCHD Cargo. Do tabletů, které jsou součástí každého vozidla, firma posílá celou řadu informací a stejně tak jich celou řadu získává. Na pravidelných trasách porovnává například předpokládaný čas příjezdů na „kontrolní, nakládkové a vykládkové“ body s reálným pohybem vozidla.
„Z dopravní techniky získáváme celou řadu dat, která vyhodnocujeme s ohledem na bezpečnou a úspornou jízdu každého řidiče. Je to například doba překročení otáček motoru, volnoběh, brzdění či spotřeba při jízdě na tempomat,“ vysvětluje Petr Kozel a dodává, že řidiči ve VCHD Cargo jsou za úspornou jízdu pravidelně odměňování.
„Pro sledování kamionů a přeprav FTL/LTL (Full Truck Load/Less Than Truckload) využíváme platformu, která umožňuje monitoring všech vozidel na mapovém prostředí přes napojení na jejich GPS,“ konkretizuje Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu společnosti Gebrüder Weiss. V blízké budoucnosti bude firma přecházet na nový koncernový systém GW NIC-Place, jehož hlavním přínosem je zobrazení všech vozidel napříč všemi pobočkami v síti Gebrüder Weiss, a to i v zahraničí.
Návaznost na další systémy
Výrazným trendem je nepřetržité sledování jednotlivých zásilek a také různých ukazatelů, jako je teplota, vlhkost, vystavení nárazům či otřesům a podobně. Na trhu už jsou vytvořeny vhodné podmínky a detailní monitoring přeprav se stává běžným standardem.
„Zásadní pro využití dat v rámci monitoringu dopravní techniky je jejich navázání na další systémy v rámci logistiky,“ podotýká Jan Adam, manažer oddělení logistických systémů ve společnosti T-Mobile Czech Republic. Jde v první řadě o systémy pro řízení dopravy (transport management system neboli TMS), ale i systémy z oblasti plánování výroby nebo řízení skladů.
Stále důležitější roli pak hrají kvalitní data. „Například v případě monitoringu zásilek sběrné služby je naprosto klíčová kvalita dat, jako je adresa a správný geo-coding pro přesné výpočty ETA – tedy předpokládané doby doručení,“ zdůrazňuje Jan Kodada.
Přepravy pod drobnohledem
Jakými funkcemi se pokročilý systém monitoringu nákladních vozidel vyznačuje? Základem je online sledování pozice vozidla, včetně zobrazení veškerých provozních parametrů v systému. Důležité je i zobrazení a archivace historie jízd či vykonané práce nad různými mapovými podklady (včetně fotomapy). Firma, resp. uživatel může sledovat časy příjezdů, odjezdů a prostojů v definovaných oblastech.
Systém umožňuje automatickou identifikaci řidiče, čtení dat z tachografu a tím i dodržování AETR (tj. Evropské dohody o práci osádek vozidel v mezinárodní silniční dopravě) v souladu s platnou legislativou. „Díky následné predikci AETR má také dispečer přehled o tom, jak dlouho ještě může řidič řídit a kam je schopen aktuálně dojet. K úspoře času přispívá možnost vzdáleného vyčtení karty řidiče. Díky těmto informacím máte vždy také k dispozici automatický a přesný výpočet diet,“ uvádí společnost GX Solutions Bohemia, která právě komplexní monitoring vozidel poskytuje.
Za řidiče je automaticky vedena podrobná elektronická kniha jízd, respektive elektronická stazka. Konkrétním vozům je možné přiřadit servisní intervaly, plán prohlídek a nastavit automatická upozornění. Systém také sleduje jízdní styl řidiče a ekonomiku jízd na základě různých parametrů jako například překračování povolených rychlostí, detekce prudkých rozjezdů a brzdění, otáčky motoru, běh přídavného topení, běh motoru na prázdno a podobně. Podstatné je i sledování přesné spotřeby pohonných hmot a stavu paliva v nádržích.
Uvedený systém umožňuje rovněž identifikaci a správu návěsů, včetně časového razítka (odpojení, připojení). Dále pak sleduje fungování různých přídavných zařízení a nástaveb, může se jednat kupříkladu o cisterny, chladící agregáty nebo čerpadla. Bezpečnost nákladu zajistí detekce otevření a zavření dveří nebo technologických zařízení, včetně možnosti zasílání notifikace (alarmu) formou SMS nebo e-mailu.