
Zásilkovna má nové depo v Rudné, budou v něm pracovat i roboti
Společnost Zásilkovna otevírá v Prologis Parku Prague-Rudná své dosud největší depo. Jeho součástí je i nové robotické depo s tzv. PackMany, tedy roboty pro třídění zásilek.
Zásilkovna tak nyní disponuje celkově téměř 400 roboty – v předvánoční sezoně bude každá druhá zásilka roztříděna robotickou třídičkou. V současné době má celá skupina Packeta, do které Zásilkovna patří, dohromady 53 dep a investice do jejich modernizace a rozšiřování v letošním roce dosáhly 100 milionů korun.
V letošním roce firma také výrazně navýšila počet automatických výdejních boxů v České republice i na Slovensku. Vzrostl rovněž počet zaměstnanců, aktuálně jich má celá skupina zhruba 2500. „Věříme, že na předvánoční sezonu jsme připraveni. Je zřejmé, že z důvodu řady externích faktorů nebudou letošní růsty tak dynamické jako v minulých dvou letech. Nicméně věříme, že celý segment e-commerce v letošním roce mírně poroste,“ říká Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO skupiny Packeta, s tím, že předpokládaný růst skupiny by se měl pohybovat kolem 30 procent a dosáhnout obratu přes šest miliard korun.
Depo v Rudné má rozlohu 12.600 metrů čtverečních, nachází se v areálu developerské společnosti Prologis: „Velice nás těší, že mezi zákazníky Prologis Park Prague-Rudná můžeme přivítat právě společnost Zásilkovna, a vážíme si důvěry, kterou nám skupina Packeta projevila rozhodnutím situovat svoje největší depo právě do našeho parku,“ říká Martin Baláž, viceprezident a country manager společnosti Prologis pro Českou republiku a Slovensko. Prostory stávající budovy 15 byly pro Zásilkovnu upraveny na míru. Proměnily se jak její skladové, tak kancelářské plochy. Zásadní byla instalace 30 speciálních malých vrat do fasády, jež zaručí plynulost nakládky a vykládky, dále kompletní výměna osvětlení za úsporné LED, inovace systému vytápění v celé hale nebo změna dispozic kanceláří tak, aby mohly sloužit i jako výdejna zásilek.
Nové robotické depo má dvě klíčová vylepšení: disponuje většími čtverci 75 x 75 cm a je osazeno tzv. kontinuálními skluzy. Větší čtverce umožňují roztřídit na robotické třídičce o přibližně třetinu větší zásilky. Eliminují se tak případy, kdy by zásilky, které nejsou nadrozměrné, musely být z důvodu velikosti tříděny ručně. Druhé vylepšení jsou kontinuální skluzy, které fakticky zdvojnásobují počet skluzů na molu. „Během jedné směny dokážeme třídit jednokrokově na přibližně 600 jedinečných výdejních míst, tzn. při zavedení noční a ranní směny máme více než 1200 unikátních skluzů pro třídění na výdejní místa,“ vysvětluje Tomáš Dort, ředitel projektu robotizace dep – PackMan. „Cílem je posunout se k co nejefektivnějšímu využívání každého čtverečního metru na depu. Praktickým dopadem je zásadní změna layoutu depa a zásadní snížení počtu regálů používaných k třídění na výdejní místa. Většina prostoru regálů bude totiž zabrána automatizační technologií,“ doplňuje Tomáš Dort.
Celoroční průměr depa bude kolem 110.000 zásilek denně, maximální pak 200.000 zásilek za den v sezoně. V budově je možné rozšiřovat robotické molo, a tím i počet zásilek, které bude možné třídit. V následujících letech se plánuje zvýšení kapacity depa na úroveň až 300.000 zásilek denně.
PackMani jsou AGV vozíky, které uvezou zásilky s hmotností až 15 kilogramů. Můžou jezdit a třídit zásilky na jedno nabití dvě hodiny (nabíjí se 10 minut). Oproti systému, kdy zásilky třídí lidé, dokážou roboti za hodinu odbavit a roztřídit až dvojnásobek, tj. více než 10.000 zásilek. Ke svému provozu potřebují asistenci lidí, jelikož zaměstnanec musí načíst zásilku do elektronické čtečky, aby robot poznal, kam má zásilku zavézt. Následně pracovník zásilku na robota naloží a PackMan ji doveze do příslušného shozu.