Ondřej Kubesa: Roste zájem o menší a flexibilnější řešení s rychlou implementací
Optimalizace skladových procesů, digitalizace skladů včetně vytváření digitálních dvojčat a také automatizace příjmu a expedice. To jsou některé z určujících trendů v oblasti IT pro logistiku. Hovořili jsme o nich s Ondřejem Kubesou, který od letošního roku zastává pozici business & marketing director ve společnosti Sluno.
Jaké jsou z vašeho pohledu klíčové trendy dnešní doby v oblasti informačních systémů pro logistiku, například pokud jde o skladové hospodářství, logistické zajištění výroby nebo řízení přeprav?
Když se zrovna nebavíme přímo o robotizaci, tak klíčovým trendem dnešní doby je optimalizace skladových procesů, lepší rozmístění produktů a celkové zvýšení výkonu a obrátkovosti skladu. Postpandemická doba všechny nutí hledat stále větší a větší úspory.
Jako další silný trend se nabízí celková digitalizace skladových prostor = digitální dvojčata skladů a procesní simulace v nich. Opět vše směřuje k optimalizací. Tímto způsobem je možné simulovat nové procesy, plánovat změny uspořádání nebo workforce pro peaky.
V neposlední řadě jsou trendem digitalizace a automatizace příjmu a expedice, webové portály pro dodavatele a dopravce a organizace dvorku. Často řešíme aplikace pro řidiče i pro operativu, které usnadňují příjem, expedici a celkovou obsluhu přepravy.
Očekáváte, že do budoucna půjde převážně o specializované systémy, například pro řízení skladu, výroby či dopravy, nebo budou hrát prim spíše integrované systémy komplexně pokrývající logistiku firem?
Osobně si myslím, že monstrózním řešením pomalu dochází čas. Od doby revoluce v podobě mobilních aplikací, kdy máte pro každý „proces“ v mobilu jinou appku, se tento trend čím dál více promítá i do dalších úrovní včetně řízení skladů. Rozhodně vnímáme větší zájem o menší a flexibilnější řešení s rychlou implementací a co nejrychlejším čerpáním prvních business benefitů.
Mohou v rámci IT systémů a aplikací pro logistiku získat v blízké budoucnosti na důležitosti i některé „nové“ trendy, o nichž se zatím příliš neví?
Mohou, ale bude to série malých změn, které nakonec povedou k velkému součtu – RFID jsou již všeobecně známé a čím dál více využívané. Stále se hledají řešení, jak rozpoznat zboží s co největší mírou automatizace všech procesů a za co nejmenší náklady. Naši zákazníci nalézají oblibu např. v prediktorech pro velikost balení (cubing) a umělé inteligenci pro optimalizaci zásob. Dále řešíme využívání brýlí, které doplňují dnes už standardní hlasové vychystávání a dodávají uživateli další nezbytné informace pro přesnější práci ve skladu.
Můžete stručně popsat nějaký zajímavý a inovativní projekt, který jste v poslední době u zákazníků v logistice realizovali?
Napadají mě tři projekty, tak je ve stručnosti zmíním. Jeden velmi zajímavý spočíval v systémové optimalizaci a dovývoji nových aplikací pro automatizovaný příjem u vybraných dodavatelů – rozhodně jich nebyl malý počet a celkové úspory se následně týkaly právě nutné lidské činnosti. Podobné projekty mám obzvláště rád, protože nám dovolí směřovat pak lidi na činnosti, kde je lidská mysl skutečně důležitá.
Druhý projekt se týká spíše datových toků a integrace dat z různých zdrojů – nové portálové řešení umožnilo zákazníkovi snadno integrovat data z globální sítě GDSN i z dalších zdrojů. Komunikace s dodavateli je pak mnohem jednodušší a dá se automatizovat, je to takové naše příslovečné „dejme sbohem nekonečným excelovským tabulkám“.
Třetí projekt, který mě napadá, se týká optimalizace skladových procesů pomocí simulace, bez nutnosti ostrého testu na produkci.
Je možné zobecnit, jaké jsou hlavní předpoklady či zásady pro to, aby projekt dopadl úspěšně a klientovi přinesl očekávané benefity?
Na první místo bych dal otevřenost a spolupráci na straně klientů, to je základ. Na druhém místě je naše „řemeslná“ práce v průběhu přípravných workshopů a analytické fáze projektů – bohužel si stále někteří zákazníci myslí, že analytická část projektu je drahá a nepotřebná. Ale opak je pravdou, kvalitně provedená analýza vede k dobrým odhadům jak nákladů, tak očekávaných benefitů, a to ani nemluvím o bezproblémové realizaci. A třetí podmínkou je opravdu silný projektový a realizační tým – po našich projekťácích vyžadujeme opravdu silnou baterii od certifikovaných projektových dovedností, přes komunikační schopnosti až po flexibilitu, práci s riziky a troubleshooting. Naši architekti prostě patří ke špičce, nic menšího od nich nečekáme. My můžeme něco prodat, ale základem je silný a zkušený tým.
Připravil: David Čapek