Pavel Motan: Digitalizace logistických procesů je pro řadu firem prioritou, úroveň jednotlivých řešení je ale různorodá
Jaké výhody vlastně firmám přináší důraz na inovace a digitalizaci v logistice? Jak a v čem naopak „pokulhávají“ ty firmy, které se digitalizaci logistických procesů dosud brání? I o tom jsme hovořili s Pavlem Motanem, jednatelem společnosti K2 atmitec.
Na květnovém logistickém kongresu Eastlog zaujala účastníky vaše společná přednáška s firmou Dexis Slovakia, nazvaná „Od prvobytně pospolné společnosti do 21. století: Digitalizace logistických procesů“. Máte pocit, že „prvobytně pospolných společností“ bez digitalizované logistiky je stále ještě dost? Nebo se situace v poslední době zlepšila?
Myslím, že na digitalizaci logistických procesů, zvláště v poslední době, kladou firmy daleko větší prioritu. I v menších skladech, nejen ve velkých logistických centrech, hledají řešení přiměřená možnostem (nejen finančním, ale i personálním a investičním) odpovídající době. Stále se najdou sklady s obratem výdeje mnoha stovek milionů korun ročně, kde je automatizace postavena na špičkově vyladěném papírovém procesu, dokonalé znalosti lidí s uložením sortimentu a řízení prověřeným, ale již desítky let zastaralým řešením. Z původních autorů systému se však mnohdy sotva najde jeden aktivní vývojář, na kterém to celé leží a bez jeho zásahu nejsou žádné změny, či vůbec provoz, možné. Těžko tam pak shánějí brigádníky, zástup nebo jakoukoliv atraktivitu pro nové zaměstnance. Je to protipól novostaveb a moderně střižených logistických projektů, zpravidla vznikajících na zelené louce.
Je tedy z vašeho pohledu míra rozšíření pokročilých informačních technologií v současných logistických provozech, například pro řízení skladů, na dostatečné úrovni, nebo není? (Liší se výrazně situace v ČR a v nejvyspělejších zemích Evropy či světa?)
Pro porovnání s Evropou a světem se necítím být expertem, ale myslím si, že to bude podobné. I u nás v ČR budou jak špičková automatizovaná řešení, tak provozy běžící na MS DOSu. Neházel bych všechno do jedné definice. Rovněž úroveň jednotlivých řešení bude velmi různorodá, od nasazení mobilních terminálů až po využívání umělé inteligence pro dílčí úlohy.
Setkáváte se s nějakými „zajímavými“ argumenty firem, které se zavedení těchto technologií dosud brání? (Jak na ně reagujete? Co byste jim případně vzkázal?)
Mezi nejméně zmiňovaný, ale možná nejčastěji platný argument bych zařadil „růžové brýle“ a neochotu nebo nepředstavivost, co všechno by se procesně muselo změnit (právě na straně zákazníka), aby to celé mohlo fungovat nově a jinak. Slovně nejčastěji padá argumentace finanční, personální a procesní. Na druhou stranu v posledních dvou letech bylo zavedení řízených skladů nebo digitalizace logistických procesů nejčastějším důvodem pro změnu a investici do nového řešení.
A naopak jakými vlastnostmi či kompetencemi se vyznačují ty firmy, které kladou důraz na inovace a využití pokročilých technologií v logistice? (Je takových firem na trhu dostatek, nebo spíše naopak? Ve kterých odvětvích především působí?)
Pokud vycházím z námi obdržených poptávek, situace je pozitivní. Oslovují nás společnosti, které se samy rozhodly jít vpřed. Celá diskuse, proč by měly inovovat, odpadá, protože ony samy chtějí být lídry a zajistit si budoucnost. V reálu se tak hledá optimální řešení a způsob provedení, přiměřenost velikosti a rychlosti změny. Jak z pohledu procesů, tak neomezení jejich předmětu podnikání a zachování dostatečné otevřenosti pro budoucí rozvoj, růst a modifikaci, kdyby museli cokoliv dělat úplně jinak.
Jaké jsou hlavní benefity důrazu na inovace a digitalizaci logistiky ve firmách? Ve výše zmíněné prezentaci na kongresu Eastlog mě zaujalo, že ve společnosti Dexis Slovakia došlo v návaznosti na digitalizaci logistických procesů ke dvojnásobnému nárůstu obratu. Je takový progres spíše vzácností, nebo nejde o výjimečný případ?
Myslím, že to není ojedinělý případ, ale je potřeba vidět to i v kontextu ostatních faktorů. Za naši společnost dodáváme pouze řešení, určitý nástroj, ale důležitým faktorem je i citlivost nebo předvídavost klienta na skladbu sortimentu, způsob prodeje a vytváření přidané hodnoty z pohledu zákazníka. Když management využívá přednosti a možnosti řešení, které má, tak je to výhra. Podle mě je to důležitější než hledání jiných řešení, které bude mít zase jinou skladbu silných a slabých stránek. V Dexisu Slovakia došlo k tomu, že klíčoví pracovníci za jednotlivé úseky již sami přicházejí s nápady, jak ještě více využít možnosti, které jim ucelený systém K2 ERP nabízí.
Můžete na závěr shrnout, co je klíčové pro to, aby nasazení digitálních technologií v logistice bylo úspěšné a dané firmě reálně pomohlo?
Myslím, že to bylo i shrnutím a závěrem našeho vystoupení. Klíčové jsou tři faktory. Vhodný nástroj, který řeší potřeby, uzpůsobení postupů a procesů tak, aby se vytěžily konkrétní možnosti. Maximální možná míra automatizace prodeje a v neposlední řadě také získání lidí (uživatelů), prodání myšlenky, že jejich aktivním zapojením si mohou práci zjednodušit, urychlit a zefektivnit. Pak se takový motor roztáčí sám.
Připravil: David Čapek