Petra Třešková: „Věřím, že v Becherovce moje nákupní stopa zůstane“
V loňském roce oslavila malé pracovní jubileum. Už deset let působí ve společnosti Jan Becher – Karlovarská Becherovka na pozici manažerky nákupu. K logistice se však Petra Třešková dostala mnohem dříve, a jak už to tak většinou bývá, její kariéru odstartovala náhoda.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 197. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je pro uživatele logistických služeb zdarma.
„Po škole jsem hledala práci, kde bych se zdokonalila v angličtině, a proto jsem nastoupila na asistentskou pozici ke kanadskému šéfovi ve společnosti Pepsi Cola. Jeho nástupce mi pak nabídl pozici v nákupním týmu, kde se uvolnila pozice,“ vzpomíná dnes Petra Třešková na období v polovině 90. let. První zkušenosti z logistiky, konkrétně nákupu, získala ve výrobním závodě Pepsi v Praze 9. Dnes je to Mattoni. Tam také zatím ve své profesní dráze působila nejdéle. „Zkušenosti z asistentské pozice se mi hodily. Znala jsem díky nim všechny kolegy, administrativní procesy, fungování výroby, obalové materiály i suroviny. V nákupním oddělení jsem se učila zejména obchodní jazyk, a to jak v češtině, tak v angličtině, principy a taktiky vyjednávání a poznávala jsem lidské charaktery. S některými dodavateli z té doby jsem stále v kontaktu, i když již ne obchodně, ale zůstali jsme přáteli,“ říká Petra Třešková. Již v Pepsi vedla tým několika pracovníků, kteří měli na starosti objednávky obalů a surovin do výroby. A na této pozici ji také zastihlo sloučení se společností Toma, což s sebou přineslo další cenné zkušenosti.
Škola života v Coca-Cole
Nápojovému průmyslu i logistice zůstala věrná i ve svém dalším působišti. Ačkoli práce v Coca-Cole byla teprve jejím druhým zaměstnáním, považuje ji za školu života. „Bylo to první srovnání firemních kultur a zavedených procesů. Stala jsem se ostražitější vůči lidskému jednání. Co mě však v té době naprosto uchvátilo, byly fungující procesy napříč celou společností a manažeři na svých místech. Po půl roce jsem byla schopna přinášet skvělé výsledky a budovat tým,“ říká.
Dnes má ve společnosti Jan Becher – Karlovarská Becherovka na starosti především tvorbu krátkodobé a dlouhodobé nákupní strategie a její uplatnění v praxi. Společně se svým týmem se stará o organizaci a zabezpečení nákupu veškerých surovin, obalů a ostatních materiálů pro výrobu. Jsou to především lahve, kartonáž, uzávěry, ale i etikety či cukr. Tým organizuje a zabezpečuje také nákup POS materiálů pro potřeby oddělení marketingu a trade marketingu. Součástí její práce je i organizace výběrových řízení materiálů a služeb. Na základě požadavků oddělení marketingu, trade marketingu a oddělení exportu musí její tým zajistit veškeré materiály pro výrobu hotových výrobků pro promoční akce. Vyjednává a uzavírá dlouhodobé smlouvy pro dodávky zboží a služeb a vyřizuje veškerou nezbytnou administrativu spojenou s nákupem. Namátkou jmenujme například kontrolu vedení reklamačních řízení nebo systémovou evidenci materiálů a dodavatelů. Do její kompetence ovšem patří i vedení projektů value engineeringu pro všechny obaly a suroviny, řízení hodnocení dodavatelů a jejich společenské zodpovědnosti či organizace auditů druhou stranou.
Tým funguje jako propracovaný stroj
„V týmu jsme celkem tři, vedu dva nákupčí. Kolegyně v Karlových Varech úzce spolupracuje s výrobním oddělením a zásobuje výrobu obaly a surovinami podle plánů. Kolega v Praze má na starosti výběr dodavatelů a nákup materiálů pro podporu prodeje a výběr dodavatelů pro některé služby,“ upřesňuje Petra Třešková a velice svůj tým oceňuje: „Díky tomu, že pracujeme ve stabilním týmu, dlouhodobě a plynule tvoříme, zlepšujeme a samozřejmě šetříme. Žádné procesy a znalosti se neztrácejí, vidíme si navzájem pod ruce. Díky tomu, že jsme malý tým, známe nákupní procesy a můžeme se zastoupit. Jsem moc ráda, že se mohu na oba kolegy spolehnout, jsou loajální, inteligentní a kooperativní.“
Petra Třešková tráví nejvíce pracovního času komunikací. Jednání s kolegy z výroby v Karlových Varech, dodavateli i s ostatními kolegy z jiných týmů, kterým ten její poskytuje nákupní služby, jsou téměř na denním pořádku. Jedná také s kolegy z centrálního nákupu Pernod Ricard v Paříži, v tomto případě hlavně prostřednictvím e-mailu nebo telefonicky. Příprava reportů a prezentací sice má v pracovním čase Petry Třeškové své nezastupitelné místo, ovšem této činnosti se nevěnuje příliš často, což také s povděkem oceňuje. To však neznamená, že by se administrativě úplně vyhnula. Nezbytná je vedle zpracování přehledů nákladů a úspor i příprava smluv s dodavateli či jejich hodnocení.
„Na své práci mám nejraději zajímavá jednání s dodavateli, řešení nestandardních situací nebo nastavování procesů spolupráce. Ráda také navštěvuji výrobní závody našich dodavatelů, kde vidím vznik obalů, surovin či propagačních materiálů z primárních komodit. Sleduji a seznamuji se s novými výrobky a technikami na trhu vůbec, protože nikdy nevím, kdy a s jakým požadavkem nás interní zákazníci osloví. Novinky pak často souvisejí i s vývojem nového produktu a nákupní tým v Becherovce má v takových případech na starosti kompletní vývoj obalu,“ dodává.
Výzvou je lepší fungování nákupních aplikací
Pokud se mezi manažery stočí hovor k úspěchům, bývají většinou spojeny s dosažením určité pozice. Z tohoto úhlu pohledu je podle slov Petry Třeškové jejím pracovním úspěchem už samotný fakt, že se stala manažerkou nákupu v Becherovce. Osobně ovšem získává pocit dobře vykonané práce až v případě, že nastavené nákupní postupy fungují deset nebo dvacet let poté, co ze společnosti manažer, který je zaváděl, odejde. Případně pokud vybraný dodavatel stejnou dobu se společností stále spolupracuje. „Myslím, že obojí se mi podařilo, a věřím, že i v Becherovce moje nákupní stopa zůstane,“ říká. Určitě tomu tak bude, i když ona sama ambice získat v Becherovce jinou pozici nemá. Na stávajícím postu by pro Petru Třeškovou bylo zajímavé vést větší tým spolupracovníků a možná i jinak nastavit logistické kompetence, které úzce souvisejí s nákupem. Výzvou pak pro ni zůstává také lepší fungování některých nových nákupních aplikací či změny výrobních, logistických či kvalitativních procesů dodavatelů na základě výsledků auditů.
S vášní pro pohyb, audioknihy i kočky
Vedoucí nákupu v Becherovce je manažerka, která ráda odpočívá pohybem. Ten je totiž opakem její sedavé práce u počítače. „Bydlím na vesnici za Prahou a každý den ujdu několik kilometrů v přírodě. Baví mě pěstovat pokojové rostliny, které rozdávám. Ráda fotografuji a pro svoji rodinu a přátele vytvářím fotoknihy,“ vyjmenovává své záliby a zmiňuje i další. Při cestování autem do práce poslouchá audio krimi knihy, které jsou její velkou vášní. Aby také ne, v její audioknihovně bychom napočítali skoro stovku titulů. „Kromě toho mám tři kočky, které mě pobaví mnohem víc než jakýkoliv televizní pořad,“ doplňuje s úsměvem.
Změny se nebojí
Pro někoho může být představa změny pracovní pozice po deseti letech doslova noční můrou. Petra Třešková to ale vnímá jinak. Změn se nebojí a je vděčná za to, že ve své kariéře měla možnost pracovat pro více společností. První změna práce po více než deseti letech sice podle ní obtížná byla, ale teď už ví, že pokud bude třeba nebo bude chtít, dokáže změnit práci bez větších obav. „Z každé práce mi zůstali celoživotní přátelé, a to jak ze strany kolegů, tak ze strany dodavatelů. A toho si velice vážím. Navíc díky srovnání dokážu rozpoznat a ocenit například férového šéfa, vstřícné kolegy či pracovitý tým,“ uzavírá Petra Třešková.
„Petra Třešková v datech“
1995 V únoru nastoupila do společnosti PepsiCo CZ (Mattoni 1873), kde pracovala až do listopadu 2006.
2006 Zahájila svou kariéru u společnosti Coca-Cola HBC Česko a Slovensko.
2010 Ukončila studium na Provozně ekonomické fakultě České zemědělské univerzity. Vystudovala obor provoz a ekonomika.
2011 Od tohoto roku pracuje ve společnosti Jan Becher – Karlovarská Becherovka.
Text: Martina Vampulová
Foto: Maria Makarenko
Článek vyšel v časopise Systémy Logistiky 197 (leden–únor 2022)