logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Zásilkovna, doručovací společnost ze skupiny Packeta Group, rozšiřuje spolupráci s online...
  • Ceny silniční nákladní dopravy v Evropě v posledních měsících pozvolna, ale vytrvale rostou....
  • Sdružení šesti českých realitních kanceláří Boutique Real Estate Group (BREG) oznámilo, že...
  • Emirates Group dosáhla ve finančním roce 2024–2025 rekordního zisku ve výši 6,2 miliardy dolarů,...

Robert Sgariboldi: V dostupnosti volných skladů jsou a nadále budou značné regionální rozdíly

21. března 2022
Rozhovory 0
2127
Robert Sgariboldi: V dostupnosti volných skladů jsou a nadále budou značné regionální rozdíly

Robert Sgariboldi: V dostupnosti volných skladů jsou a nadále budou značné regionální rozdíly

Hledání vhodných skladových prostor je především v exponovaných regionech, jako jsou Praha, Brno nebo Plzeň, v současnosti velmi komplikované. „Trh bude zřejmě potřebovat ještě delší dobu na to, aby se stabilizoval a obecně došlo k vyrovnání nabídky a poptávky. Na značné regionální rozdíly si ale již podle všeho budeme muset zvyknout, a to jak u nové, tak u stávající výstavby,“ říká Robert Sgariboldi, vedoucí oddělení pronájmu průmyslových a logistických nemovitostí ve společnosti 108 Agency.

Můžete zformulovat určitá doporučení či rady, jak by měla firma postupovat, když hledá skladové prostory? Například když je potřebuje v horizontu několika týdnů, v řádu měsíců až půl roku nebo třeba do roka i déle?

Najít nové skladové prostory v řádu týdnů je spíše teoretická představa, obzvláště jedná-li se o sklady kategorie „A“. I v případě, že je taková hala prázdná a ihned k dispozici, musí zájemci počítat s dalšími zhruba dvěma měsíci, které jsou potřeba k dojednání a podpisu smlouvy, přípravě prostor atd. Pokud jsou v hale potřeba nějaké stavební úpravy (např. úprava zázemí pro personál), je nutné počítat se zhruba čtyřmi měsíci. Spokojí-li se zájemce s tzv. „béčkovým“ standardem budovy, mohou být jednání rychlejší. V tomto případě se ale jedná o pronajmutí prostor ve stavu, v jakém jsou, bez dalších úprav.

Aktuálně je však nabídka volných prostor, ať už v jedné či druhé kategorii, značně omezená a poptávka po skladových prostorách v Česku vysoce převyšuje nabídku. Míra jejich neobsazenosti poklesla koncem loňského roku až na úroveň 1,63 %, což je historické minimum. V nejexponovanějších lokalitách v okolí Prahy, Brna či Plzně se jejich nabídka rovná prakticky nule.

Zvažuje-li klient pronájem nového skladu postaveného na míru, je nutné uvažovat více faktorů – především pak stav povolovacích procesů (platné územní rozhodnutí, stavební povolení aj.) a stavební připravenost projektu. I v těch nejrychlejších scénářích je v dnešní době developery nejčastěji indikováno dodání budovy do osmi měsíců od podpisu nájemní smlouvy (v případě platného stavebního povolení), přičemž na jednání o smlouvě samotné jsou nejčastěji potřeba dva až tři měsíce. Pokud má projekt pouze územní rozhodnutí, je na dodání budovy potřeba až 12 měsíců od podpisu smlouvy.

V každém případě by měla firma potřebu nových skladových prostor řešit s daleko větším předstihem, než tomu bylo v době „předcovidové“. Poptávka je aktuálně vysoká, dostupných prostor je málo, státní správa ještě nefunguje na 100 %, chybí stavební materiály i pracovní síla. Včasná a profesionální příprava nového skladu je tedy dnes daleko důležitější, než tomu bylo dříve.

Za jakých okolností je tedy vhodnější využít již hotové skladové prostory, například s úpravami dle potřeb dané firmy, a kdy se vyplatí spíše nechat si postavit nový sklad?

Pominu-li časový faktor, jsou to především požadavky na uspořádání a technické možnosti daného prostoru. V případě standardní regálové logistiky nebo překládkového depa pro přepravu zboží, jsou haly mimo výšky a počtů vstupů do budovy více méně identické. Stávající „hotové“ haly lze tak velmi dobře využít s minimálními dodatečnými náklady.

Pokud nájemce pro svůj provoz potřebuje technologicky náročnější úpravy (ať už pro své technologie, provoz nebo povahu skladovaného zboží), bývá vhodnější nová výstavba na míru, protože přestavba skladu pro potřeby nového uživatele může být velmi technicky, časově i nákladově mnohdy velmi náročná. Současně může dojít k různým kompromisům a ústupkům od ideálního řešení – např. výška budovy, zásadní změny jejího uspořádání nebo výměna podlahy ve skladu (třeba z důvodu nosnosti nebo rovinatosti). To jsou všechno velmi technicky i cenově nákladné projekty, které se reálně vyskytují jen ve výjimečných případech.

Předpokládáte, že problém s výrazným nedostatkem volných skladových prostor v ČR bude nadále pokračovat, nebo očekáváte zlepšení situace? 

V současné době pozorujeme zvýšenou aktivitu developerů jak v akvizičních činnostech rozvojových pozemků pro nové lokality, tak i v oblasti spekulativní výstavby. Na sklonku loňského roku bylo rozestavěno rekordních 800 tisíc metrů čtverečních průmyslových ploch, přičemž už v prvním čtvrtletí 2022 očekáváme dokončení zhruba 180 tisíc z nich.

Nadále jsou však patrné velké rozdíly mezi jednotlivými regiony a zlepšení situace (z pohledu dostupných prostor a poklesu nájemného) kupříkladu v Praze a okolí aktuálně nedokážeme predikovat. V Brně je situace obdobná. Naopak v Ostravě nebo v okolí dálnice D5 či v Karlovarském kraji je stále dostatečné množství dostupných projektů a nájemci si mohou vybírat z více srovnatelných alternativ a dosáhnout tedy výhodnějších nájemních podmínek.

Obecný růst cen se ale ještě nezastavil a dle našeho názoru bude v tomto roce nadále pokračovat. Růst nájmů je patrný i u stávajících budov – na trhu jsou momentálně k dispozici např. skladové jednotky ve stávajících areálech v okolí Prahy za 8 eur za metr čtvereční, což je cena, kterou jsme na trhu již léta neviděli, a i tak je o tyto prostory mezi nájemci zájem.

Trh bude zřejmě potřebovat ještě delší dobu na to, aby se stabilizoval a obecně došlo k vyrovnání nabídky a poptávky. Na značné regionální rozdíly si ale již podle všeho budeme muset zvyknout, a to jak u nové, tak u stávající výstavby.

Připravil: David Čapek

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Tepelné tvarování jako klíč k úspěchu v automatizaci procesů

Tepelné tvarování se rychle stává vyhledávaným řešením při výrobě odolných obalů, tvarovaných proložek (trayů) a plastových zásobníků pro taková odvětví jakými jsou automotive, potravinářství, farmaceutický průmysl, elektronika nebo široký segment intralogistických procesů. Proč? Takto vyrobené obaly nabízí ideální kombinaci trvanlivosti a výkonu. Jejich uživatelé mohou využívat moderní identifikační technologie pro případné sledování v rámci dodavatelského […]

„Čelní vozík z Číny? Tak to určitě… Jenže tahle značka dávno neznamená nespolehlivé“

Když se řekne čínská technika, většina lidí si vybaví kompromisy. Ale co když vám řekneme, že značka EP Equipment, která spolupracuje s evropskou jedničkou Kion Group, vyrábí vozíky pro celý svět – a Simple Lift je přináší i malým firmám v Česku a na Slovensku? Už 30 let víme, co ve skladu funguje. A taky […]

Welcomo nyní pracuje i s e-doklady

Digitalizace státní správy je už několik let velkým tématem, které přineslo řadu inovací a modernizací nejen ve veřejném sektoru. Jednou z nich jsou e-doklady, moderní a bezpečný způsob ověřování identity bez nutnosti nosit s sebou fyzický doklad totožnosti. Zatímco dříve byly možnosti jejich využití omezené, dnes je lze uplatnit i v soukromé sféře. M2C Innovis […]

Tomáš Novotný: Mošnovský park dál roste. A připravujeme také projekt na Vysočině

Tomáš Novotný nastoupil v lednu roku 2024 do čela české developerské společnosti Concens Investments s ambiciózní strategií firemní expanze. Zahájením výstavby II. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku u Letiště Leoše Janáčka v Mošnově byl loňský cíl splněn a firma pokračuje i letos v realizaci své podnikatelské strategie. Tomáš Novotný představuje, co se dosud povedlo a co Concens Investments chystá. […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required