Skladníci už nejsou „hvězdáři“. Řízený sklad pomohl efektivitě
Zvýšení rychlosti expedice, omezení počtu chyb nebo snížení nákladů na vychystávání. Tyto i další přínosy mělo nasazení řešení řízeného skladu ve skupině UBC, které realizovala společnost K2 atmitec.
Přinášíme vám článek z časopisu Systémy Logistiky 193. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném časopisu. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Zasílaní je zdarma pro uživatele logistických služeb.
Ryze česká skupina UBC, jež je známa například značkou Sapho, působí v oboru vybavení koupelen a kuchyní od roku 1991. V současnosti tato výrobní a distribuční skupina zaměstnává přes 160 lidí a disponuje vlastními výrobními a skladovými areály o ploše více než 21 000 metrů čtverečních. Výrobky společnosti využívají zákazníci jak v České republice, tak i na Slovensku, v Maďarsku, Polsku, Německu a dalších evropských zemích.
Spolupráce skupiny UBC s firmou K2 atmitec probíhá od roku 2018. Příslušná zakázka se netýkala „jen“ zavedení řízeného skladu, ale jednalo se výměnu, resp. nasazení celého informačního (ERP) systému. Do ostrého provozu byl systém uveden v „aprílové“ datum 1. dubna 2019. Celková investice do hardwaru a softwaru činila řádově tři miliony korun.
S pohledem vzhůru
„Naši skladníci byli ‚hvězdáři‘. Říkalo se jim tak, protože se zakloněnými hlavami ve skladu neustále něco hledali,“ přibližuje dřívější situaci Martin Tomášik, business intelligence manager společnosti UBC. Chodili po skladu s papíry a odpolední směna se jim protáhla třeba až do jedné v noci. Dlouhé přesčasy pro ně pochopitelně znamenaly komplikace a nepohodu.
V současnosti, tedy po implementaci řízeného skladu a nasazení mobilních terminálů, stihnou vše vychystat nejpozději do 22 hodin. Díky tomu jsou skladníci v klidu a nezažívají zbytečný pracovní stres.
Zvýšené nároky, rozšířený sortiment
Jaký je tedy nynější stav? Řešení je ve stávajících prostorách skladu, přičemž prostor a plocha jsou určitým omezením, nikoli však neřešitelným. Trvale se zvyšují nároky i počet dokladů a rozšiřuje se i sortiment (nyní až 24 000 karet zboží), který je velmi různorodý jak co do velikosti/objemu, tak i tvaru či hmotnosti. Zavedeny byly nejen pokročilé technologie, ale i nová organizace práce a z „hvězdářů“ se stali skladníci.
„V rámci implementace jsme nasadili mobilní terminály, pustili čtečky a ve skladu zavládla naprostá spokojenost,“ poznamenává s úsměvem Pavel Motan, jednatel a obchodní ředitel společnosti K2 atmitec. Zjistilo se, že terminály jsou připojeny k internetu, což skladníci vřele uvítali – než byla zjednána náprava a internetové připojení na terminálech bylo zrušeno.
Podstatnější ovšem je, že na příjmu se zavedl tzv. inteligentní čárový kód: „Je jedno, co skladník prostřednictvím čtečky čárového kódu přečte, jestli jde o číslo objednávky nebo číslo položky či číslo dodavatele. Systém dohledává v této trojkombinaci, co všechno od dané firmy nebo daného zboží či na dané objednávce má být,“ vysvětluje dále Pavel Motan. V celém skladu se používají manipulační jednotky.
Specifický požadavek se týkal vyšší hustoty zaskladnění pro menší zboží (půlpalety a pět políček v jedné výškové sekci). Byly vytvořeny logistické uličky na drobné zboží, které jsou průchozí napříč skladem. Přínosem je zkrácení vychystávací trasy pro skladníky i větší hustota uskladněného zboží.
Využívá se také šikmý tisk čárových kódů. Důvodem je usnadnění procesu čtení – skladníci nemusejí snímat kód z bezprostřední blízkosti a snímací paprsek nezasahuje do sousedních štítků. Pro odlišení jednotlivých pater se používají různé barvy štítků, navíc se šipkou nahoru nebo dolů podle toho, kde se dané zboží nachází.
Pro kontinuální expedici
Jaká jsou hlavní specifika tohoto řízeného skladu? Počet vychystávacích pozic je zhruba 5000, zatímco počet karet zboží až 24 000. Ze zásobovacích pozic je nutné připravovat zboží do vychystávacích pozic tak, aby firma kontinuálně expedovala. O tom, co přemístit do vychystávacích pozic, rozhoduje algoritmus založený na pokrytí objednávek a predikci prodeje.
Pro efektivní skládání zboží je stanovena vychystávací trasa, sestavená podle jednotlivých karet zboží. Podstatou je, aby se skladník při jednom průchodu nemusel vracet a vyzvedl všechno, co má, a to ve správném pořadí (nemůže dát na paletu např. nejdříve baterii, pak madlo k vaně a na ně pak samotnou vanu).
K zásadním přínosům takového skladu patří vyřešení prostorového omezení pro celý sortiment, efektivnější práce skladníků, vytváření pořadí logistických operací podle organizace práce a řízení průchodu skladem dle mobilního terminálu.
Řízený sklad v cloudu
Řešení je provozováno v moderním datovém centru K2. Datové centrum má vysoký stupeň certifikace, konkrétně Tier 3+. Mobilní terminály (čtečky), pro které firma K2 atmitec vytvořila uživatelské rozhraní, fungují jako webový klient, všechny jsou připojeny přes API K2 a mají 30 uživatelů na jednom vláknu.
A jaké jsou hlavní přínos pro klienta, tedy skupinu UBC? Došlo k nárůstu obratu o 20 %, urychlení příjmu o 80 % a reklamace dodávek klesly ze zhruba 30 % na méně než 1 %. Odpadly přesčasy a skladníci jsou mnohem spokojenější. Radikálně se změnily inventury – nyní jsou prováděny rychleji a s menšími rozdíly. A v neposlední řadě stojí za zmínku průběžné aktualizace a ladění výkonu celého systému, který se vylepšuje zhruba každých šest měsíců.
„Kompletní správa objednávek“
Martin Tomášik, business intelligence manager, UBC
„Disponujeme rozsáhlým B2B systémem, který zajišťuje efektivní řízení vztahu s klienty. Automatizace pomáhá zvyšovat uživatelský komfort. V našich systémech klienti mohou nejen provádět platby, ale mají zde pod kontrolou kompletní správu svých objednávek. To vše zabezpečujeme pro klienty online a pomáhá nám s tím právě informační systém K2.“
Článek připravil: David Čapek