SLBOOK – Petra Sůvová: „Zásadní není výběr databanky, ale spíše kvalita přepravních společností“
Každá databanka, respektive burza nákladů a volných vozů, nabízí jako základ totéž. Spojuje dopravce se spedicemi a obchodně výrobními firmami, kde si zúčastněné subjekty navzájem pomáhají v logistice a nalezení potřebných nákladů a vozidel. Avšak s příchodem nových technologií a evolucí těchto produktů se jednotlivé burzy snaží odlišit konkurenčními výhodami. Na následující dotazy, v němž se právě databankám věnujeme, nám odpověděla Petra Sůvová, manažerka přeprav společnosti DB Schenker.
V dnešní době již nejsou spediční databanky nebo také tzv. burzy nákladů a volných vozů jen pouhými databázemi, kde uživatelé naleznou aktuální nabídku jednorázových volných přepravních kapacit či přeprav. Co vše dnes databanky nabízejí? Kterou databanku (či které) využíváte vy a proč? Co je pro vás při výběru nejzásadnější?
Důležitou rolí těchto databank je kromě flexibilního střetu nabídky a poptávky přeprav zejména poskytnutí reference a hodnocení spedičních společností, se kterými je možné případně spolupracovat. Vybíráme proto pouze spolehlivé přepravce, kteří jsou prověřeni trhem. Primárně využíváme naší interní databanku Drive4Schenker, kde sdílíme kapacity s kolegy z evropské sítě DB Schenker. V naší aplikaci je registrováno více než 40 tisíc partnerů. Kromě standardních informací o přepravcích v ní jde dohledat také informace o tom, kolik zakázek nebo jaký obrat pro DB Schenker daná firma realizovala, což může být důležitější ukazatel než nabízená cena. Platforma je zároveň napojena na veřejné burzy nákladů jako je Raaltrans nebo Timocom, takže nejsme omezeni „firemní“ databází, máme přehled o celém trhu přeprav. Zásadní není výběr databanky jako takové, ale spíše kvalita přepravních společností, které v ní nabízejí své služby. Bohužel ve veřejných databankách stále nabízejí své služby i neseriózní přepravci.
Jaký vývoj v poslední době podle vás databanky zaznamenaly, jaké trendy reflektují? Jaké jsou vaše zkušenosti s praktickým využíváním? Co byste navíc uvítali v rámci jejich rozvoje?
Databanky jednoznačně reflektují dlouhodobý celospolečenský trend digitalizace. Na jednom místě tak najdete mimo jiné také všechny potřebné přepravní dokumenty, můžete svou zásilku kdykoliv a kdekoliv zkontrolovat přes aplikaci ve vašem telefonu nebo se s řidičem spojit napřímo přes chat. Přepravní společnosti i jejich klienti si na tyto výhody rychle zvykli a v praxi je rádi využívají.
A budoucnost? Jak se podle vás v oblasti databank v budoucnu projeví případný nástup umělé inteligence? A co to bude znamenat pro „obě strany“?
Role umělé inteligence v přepravních databankách bude podobná, jako v řadě jiných odvětví – eliminuje z celého procesu lidský faktor a jeho potenciální chybovost. Systém k poptávce přiřadí skutečně optimální přepravu, zatímco člověk má spíše tendence vybírat nejlevnější nebo nejrychlejší možnost. AI tak zrychlí a zkvalitní práci s databankou jak na straně klienta, tak na straně přepravce.
Dodejme, že vaše dodavatele pro logistiku můžete najít na webu SLBOOK.