Na kafe s… Janem Kličkou, ředitelem logistiky e-shopu Bonami.cz
K redakčnímu mikrofonu jsme tentokrát pozvali Jana Kličku, ředitele logistiky e-shopu Bonami,cz. Segment e-commerce i v souvislosti s aktuální koronavirovou situací výrazně posiluje. E-shop Bonami.cz se na to, stejně jako na vánoční špičku, včas připravil. Podle Jana Kličky se výrazně mění nákupní chování zákazníků, zvykají si více nakupovat přes internet, přičemž tento zvyk mnohým přetrvá i po pandemii. To má vliv i na logistiku.
Jak se e-shop Bonami.cz připravuje na blížící se vánoční špičku?
Řekl bych, že jsme už připraveni. Dokonce máme za sebou zatěžkávací zkoušku v podobě plošné týdenní slevy s jedním z dámských časopisů. Znamenalo to pro nás posílit skladovou technologii, personál i dopravu směrem k zákazníkům, to znamená zajistit kapacity odvozů ze skladů, aby vše probíhalo v potřebných termínech. Čili z pohledu logistiky máme na vánoční sezonu vše připraveno. V rámci přípravy jsme výrazně navýšili počet kmenových zaměstnanců, rozrostli jsme se. Už tedy nepotřebujeme tolik brigádníků. Na špičku samozřejmě brigádníky budeme využívat dál, ale už ne v takové míře. Zjistili jsme, že se nám zkrátka vyplatí navýšit stav kmenových zaměstnanců.
A jakým způsobem se ve vašem provozu projevila aktuální situace související s koronavirem? Zaznamenáváte více vyexpedovaných produktů?
Přestože nabízíme částečně zbytný sortiment, tak jsme zaznamenali výrazný růst objednávek, což souvisí s uzavřením kamenných nákupních domů. Počítali jsme s tím, že druhá vlna přijde, čili jsme věděli, co to pro nás z hlediska logistiky bude znamenat. Na situaci jsme samozřejmě ve skladu reagovali i zavedením bezpečnostních hygienických opatření, dezinfikujeme si pravidelně ruce, nosíme respirátory a dodržujeme rozestupy.
Očekáváte, že po uvolnění opatření zájem o nákupy na internetu opadne, nebo se lidé naučí ještě více nakupovat přes internet? Jaké jsou v tomto směru vaše zkušenosti?
Myslím si, že si lidé zvyknou více nakupovat přes internet. Že tento trend neustoupí. V našem případě se to projevilo už při první vlně epidemie. Zákazníci se k nám začali vracet. Jsem tedy přesvědčený, že se nákupní chování zákazníků mění. A to napříč trhy, kde působíme, tedy nejen v České republice, ale i na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a Polsku.
Prozradíte, jaký je váš recept na úspěšné zvládnutí logistiky v době pandemie?
Úspěch tkví v důkladné včasné přípravě. Vše se musí včas plánovat, máme zkušenosti z první vlny. Musíte hlavně vědět, jak to v rámci podstatně navýšeného počtu objednávek bude vypadat s vytěžováním kapacit skladu, lidských zdrojů a sledovat situaci u našich dodavatelů.