Marco Prüglmeier byl hlavním řečníkem na únorové konferenci TAL 2020 v Plzni, kterou pořádá společnost Aimtec. Jako projektový manažer zodpovědný za vývoj inovací a Průmysl 4.0 v logistice společnosti BMW Group má dnes hodně co říci o současné i budoucí podobě automatizace, robotizace a dodavatelském řetězci.
Pokud mluvíme o AGV nebo ASRS, proč investujete do těchto typů robotizace? Je důvodem efektivita, nedostatek zaměstnanců nebo cíl štíhlé výroby?
V zásadě existují tři důvody. Technologie je tady a my ji chceme používat. Druhým důvodem je efektivita, protože máme poměrně vysokou návratnost investic. Třetím důvodem je to, co jste zmínil – nedostatek lidí. Obzvláště v amerických závodech, kde nyní máme nedostatek řidičů nákladních vozidel. Je to problém fluktuace kvůli věku. Tato fluktuace je natolik vysoká, že v tomto odvětví bychom za 5–10 let pravděpodobně neudrželi krok s trendem zaměstnanosti.
Proč jste začali vyvíjet vlastní AGV?
Vozidlo, které jsme vyvinuli, se jmenuje Smart Transport Robot (STR). Začali jsme sami, protože jsme chtěli používat naše technologie z automobilů. Měli jsme také některé požadavky, jež nebyly splněny, resp. stále nejsou splněny kýmkoli, kdo tato vozidla prodává.
Které požadavky to byly?
Výška vozidla nesmí být nad 22 centimetrů, aby se vešla pod náš válečkový vozík. To v té době nebylo k dispozici. V současné době přicházejí některá vozidla, která odpovídají výškou, ale ještě nejsou plně industrializována. Nám tato industrializace trvala poslední čtyři roky. Z technického hlediska máme celkovou účinnost zařízení 97 procent. A také jsme to velmi silně testovali v našich závodech, protože vozíky používáme pro zásobování vlastních výrobních linek. Dokážete si představit, že z toho důvodu jsme chtěli výhradně robustní technologii. Kromě toho jsme vždy chtěli mít vozidlo, jež dokáže manévrovat bez infrastruktury. Bez laserových značek, bez magnetů a linií na podlaze atd.
Jak je tedy vozítko řízeno?
Pomocí algoritmu zvaného SLAM. Používáme laserový skener před vozidlem, které je zároveň bezpečnostním skenerem. A to, co získáme z bezpečnostního skeneru, využíváme k výpočtu polohy vozidla.
Takže pokud změníte rozvržení výrobní haly nebo skladu, není to problém…
Ano. A i kdyby některá vozidla narazila na změnu uspořádání, první vozidlo, které tak učiní, by to jen rozpoznalo. Druhé říká OK, protože má změnu rozvržení z prvního vozidla. A následující vozítka by již získala aktualizovanou mapu provozu. V podstatě se seznámí s informací, že cesta je blokována a musí se vydat jinudy.
Jde o umělou inteligenci (AI) řízení?
Ne, je to druh učení, nikoliv AI. Kde používáme AI, je rozpoznání modrých vozíků, které provozujeme v našich továrnách. Ve všech závodech máme označení na podlaze. Lidé tam musí nějakým způsobem dát válečkový vozík. Vozidlo ví, že je to bod zájmu, kam jít a hledat válečkový vozík. Ale někdy není umístěn se stoprocentní přesností. A zde používáme AI k rozpoznání správné polohy. Nebo vozítko může sdělit, že došlo k určitému selhání, ale to je také informace, kterou chceme vědět.
Celý rozhovor najdete v SL 186/2020.
Text i foto: Stanislav D. Břeň