Firma Greiner PURtec CZ má dlouhou tradici. Závod v Nýrsku v letošním roce slaví 20 let a 15. června uplynulo 150 let od založení holdingu Greiner. Výrobní náplní české pobočky v Nýrsku jsou izolační vrstvy zásobníků na teplou užitkovou vodu, tedy izolační vrstvy pro takzvané bojlery. Greiner PURtec CZ jako subdodavatel vyrábí tyto izolační vrstvy pro téměř všechny evropské dodavatele těchto zařízení. V tom firmě v rámci výrobních a skladových procesů významně pomáhá i nová manipulační technika značky Jungheinrich.
Ve firmě Greiner PURtec CZ bylo dříve využíváno pět univerzálních čelních vysokozdvižných vozíků s elektrickým pohonem. Byly pořízeny na dlouhodobý pronájem, na pět let. Nájemní smlouva končila a společnost se proto rozhodla vypsat nové výběrové řízení na dodavatele manipulační techniky. Došlo však ke změně v požadavcích na typ vozíků. Proč? „Za dvacet let našeho působení v Nýrsku se vyprofilovalo několik specializovaných pracovišť. Změnil se i vstupní materiál. Dříve jím byly bloky polyuretanové pěny, které se dále nařezaly a opracovaly. V tuto chvíli je náš výrobní program mnohem širší, pracujeme především s bloky polystyrenu. Materiál potřeboval jiný způsob manipulace i v průběhu zpracování, čili jsme se rozhodli pro změnu,“ vysvětlila Michaela Poléfková, vedoucí logistiky a nákupu společnosti Greiner PURtec CZ. Výběrové řízení na dodavatele manipulační techniky bylo vypsáno koncem léta roku 2017. Firma chtěla využít elektricky vedenou ruční manipulační techniku, současně měla možnost otestovat několik různých typů techniky, což se projevilo na konečném zadání. „Měli jsme daný rozpočet, do kterého jsme se museli vejít. V testovacím provozu jsme si vyzkoušeli techniku různých typů a značek. Na základě získaných zkušeností jsme definovali podmínky výběrového řízení. Konzultovali jsme i několik detailů v technickém zadání výběrového řízení, abychom nikoho nepoškodili,“ popsala Michaela Poléfková. Proč padla volba právě na Jungheinrich? „Musím říct, že firma Jungheinrich neměla nejlevnější nabídku, nicméně nadchly nás technické parametry a zejména i nabízený servis, který byl bezkonkurenční. Od nahlášení poruchy k nám je servisní technik schopen přijet do čtyřiadvaceti hodin, což žádná jiná společnost nenabídla. Hodně nás zaujaly i výhody lithium-iontových baterií, s nimiž byla řada vozíků dodána,“ uvedla Michaela Poléfková.
Počáteční obavy se rozplynuly
Výběrové řízení bylo uzavřeno v říjnu loňského roku. Následovalo objednání. Manipulační technika byla dodána z největší části už v lednu. Společnost Jungheinrich do firmy Greiner PURtec CZ dodala 2 nízkozdvižné elektrické vozíky EJE 118, které na expedici nahradily ruční paletové vozíky. Mají nosnost 1800 kg a nestandardně mají dlouhé vidle kvůli specifickým paletám. Jsou vybaveny lithium-iontovou baterií, stejně jako 2 další vysokozdvižné ručně vedené vozíky EJC 112 s nosností 1200 kg, které nahradily čelní elektrické vozíky. Díky tomu tak nově do výrobní haly nejezdí velké vozíky. Součástí dodávky byly 3 čelní elektrické vozíky EFG 216, EFG 220 a EFG 550. Kvůli optimalizaci flotily se zvolily různé nosnosti: 1600, 2000, 5000 kg. U vozíků je garance 2 směny na jedno nabití. Dodán byl rovněž retrak ETV C16 se superrelastickými koly pro provoz uvnitř i venku. Zmiňme ještě univerzálnost dodaného retraku. „Snažili jsme se najít řešení, které bude vhodné nejen pro obsluhu skladu, ale i pro příležitostné manipulace mimo halu. Vybrán byl retrak se superrealistickým obutím. V podstatě jde o terénní, takovou SUV, variantu retraku,“ dodal Jiří Šperl, odborný poradce společnosti Jungheinrich.
„Naši pracovníci se obávali změny. Zachovali jsme proto páčkové ovládání vozíků, tak, jak byli zvyklí. Diskutovali jsme s nimi navíc jednotlivé výhody nového řešení logistiky. Například čelní vysokozdvižné vozíky jsou tříkolové, což umožňuje mnohem lehčí manipulaci v užších prostorách. Po třech měsících provozu počáteční strach naprosto odpadl. Obrovskou pochvalu jsme dostali už po čtrnácti dnech provozu například od zaměstnanců obsluhujících ručně vedené vozíky. Jsou naprosto nadšeni. Při manipulacích jim odpadlo obrovské množství námahy. Obavy byly i z retraku, ve kterém se sedí bokem. Dnes je obsluha velmi spokojena. Je důležité se zaměstnanci komunikovat. Technický zástupce společnosti Jungheinrich byl u nás třikrát, jednal přímo se zaměstnanci, detailně je proškolil, což hodně pomohlo,“ vzpomíná Michaela Poléfková.
Kvitovány výhody lithium-iontových baterií
Firma oceňuje i výhody lithium-iontových baterií. „Tyto baterie zapadají do naší koncepce. Lidé už během prvního dne provozu zjistili, že se vůbec nemusí obávat nabíjení. Například s ručně vedenými vozíky opatřenými těmito bateriemi manipulují převážně ženy. Obsluha velmi rychle ztratila obavu z toho, že vozík nabíjením poškodí. Výhodou je, že pracovníci nemusejí přemýšlet, kdy mají vozík dobíjet. Když odcházejí na oběd, kabel automaticky strčí do zásuvky. Ta je přímo na standardním parkovacím místě,“ řekla Michaela Poléfková. Odpadly i starosti s tím, kde udělat dobíjecí místo. Ve firmě Greiner PURtec CZ není potřeba klasická nabíjárna, což ušetřilo plochu. Odpadly i starosti o to, jestli jsou baterie správně dolévány, zda jsou dobře nabíjeny atd. Díky využití lithium-iontových baterií nebylo nutné k vozíkům pořizovat náhradní baterie. Firma je spokojena i s garancí nabití na dvě směny. „Nepotřebujeme prostor pro skladování náhradní baterie, odpadl i čas spojený s výměnou baterií. Pracovníci jsou díky tomu tedy efektivnější. Pracujeme na dvě směny, poté se vozíky dobíjejí. Dodaný typ baterií je pro nás tedy ideální,“ konstatovala Michaela Poléfková.
Šumavou pojede vláček značky Jungheinrich
Součástí dodávky byl vysokozdvižný vozík uzpůsobený pro provoz na venkovních komunikacích. Má i SPZ. „Plánujeme pomocí tohoto vozíku obsluhovat i naše externí sklady, které jsou od naší haly vzdáleny zhruba 200 metrů vzdušnou čarou. V tuto chvíli do nich vozíme zboží nákladním vozem, který musí jet cca kilometr přes město. To je neefektivní. Proto chceme využít vysokozdvižný vozík, který by po propojení areálů coby tažný vozík jel po místní komunikaci. Teď plánujeme objednávku přívěsných vozíků, díky kterým po dodání vytvoříme logistický vláček,“ prozradila Michaela Poléfková.