Automobilový průmysl bude již v blízké budoucnosti čelit dramatickým změnám. Ty můžou přinést jak nové příležitosti, tak i závažná rizika. Vzhledem k jednoznačné orientaci české ekonomiky na výrobu vozidel a související subdodávky pro automobilky není radno tuto záležitost podceňovat.
Například německý koncern Continental, výrobce pneumatik a různých komponent pro automobily, minulý týden informoval o svých plánech na rozsáhlé propouštění. Společnost, která má několik výrobních závodů i v ČR, hodlá výrazně přebudovat své zaměření a zruší až 20 tisíc pracovních míst. Propouštět chce především zaměstnance z oddělení pro motorové součástky.
V kontextu předpokládaného rozšíření elektromobility jde nepochybně o logický krok. Vždyť pohon na spalovací motor obsahuje zhruba 1400 součástek, zatímco elektrický pohon jich má jen nějakých 200. Výroba vozu na spalovací motor trvá třeba ve Volkswagenu 26 až 32 hodin, na výrobu elektrického auta potřebuje táž automobilka pouze 16 hodin, přičemž jako cíl uvádí dobu 10 hodin.
Pesimistické scénáře hovoří v Evropě o ohrožení až 600 tisíc pracovních pozic. Tedy v případě, že vlády a firmy nedokážou včas zareagovat na možný rychlý přechod k elektromobilitě a autonomním vozidlům, jak upozorňuje nedávno vydaná studie společnosti Aimtec.
Názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com