
Členové vlády, diplomaté i vysoce postavení státní úředníci dostali od premiéra Babiše nové zadání. V zahraničí mají při všech myslitelných příležitostech mluvit o tom, že Česká republika je země zaslíbená inovacím.
Přitom kampaň, jejímž prostřednictvím se ČR prezentuje v cizině, byla dosud založena na ústředním heslu „Česko země příběhů“. Podle předsedy vlády to ale nestačí: naše země se musí navenek prezentovat jako „inovační tygr“. Odpovídá to současné realitě?
Ne že by důraz na inovace byl špatný. Naopak, v nejbližších letech máme možná poslední šanci přeorientovat se z ekonomiky levné práce na hospodářství vytvářející produkty a služby s vyšší přidanou hodnotou. A je dobře, že vláda nedávno přijala inovační strategii země do roku 2030 (i když podobných strategických materiálů měla ČR už celou řadu, do praxe však nebyly uvedeny).
V současnosti totiž Česko příliš inovační zemí není. Bez pochyby máme velmi šikovné lidi i firmy, zaměřené třeba na IT, nanotechnologie nebo podnikající v oborech souvisejících s rozvojem sdílené ekonomiky. Některé dosáhly i globálního úspěchu, zmiňme alespoň známý příklad antivirové firmy Avast. Zároveň mnohé pokročilé technologie se do tuzemského průmyslu dostávají díky zahraničním matkám, nezřídka koncernům z Německa. A třeba situace tuzemské státní správy, které se stále nedaří opravdu vstoupit do 21. století a efektivně se digitalizovat, je výmluvná. V oblasti e-governmentu patříme v rámci Evropské unie mezi nejhorší.
To, abychom se stali skutečně inovativní zemí, si teprve musíme odpracovat. Stát by měl uvedené směřování vhodnými nástroji podporovat. Tvrzení, že inovativní zemí už nyní jsme, se nezakládá na reálné situaci. Spíše je jen dalším „příběhem“.
Názory, komentáře či připomínky uvítáme na facebookovém profilu SL.
Text: David Čapek
Ilustrační foto: Pixabay.com