Prázdninové měsíce jsou proslulé zvýšeným počtem dopravních nehod – v letošním roce zemřelo v České republice na jejich následky zatím 112 osob. Samostatnou kapitolou jsou mladí lidé od 18 do 24 let, kteří v Evropě představují 8 % populace, mezi oběťmi dopravních nehod je však jejich podíl 15 % a v létě až 21 %.
Dopravní policie ČR vidí důvody těchto neradostných statistik v hustějším silničním provozu způsobeným cestováním na dovolené, v unavujícím teplém počasí i jakési letní euforii spojené se sníženou soustředěností řidičů a také vyšší tendencí k požívání alkoholu. Běžný řidič by do seznamu jistě zařadil i nepřehlednost dopravní situace kvůli množství uzavírek v souvislosti s opravami silnic.
Podle průzkumu jedné z automobilek, kterého se účastnilo 6500 mladých Evropanů, 54 % respondentů skutečně přiznalo, že v létě má k řízení poněkud uvolněnější přístup a nechá se rozptylovat, např. atraktivními chodci, resp. chodkyněmi – kromě toho 57 % dotázaných má zkušenost s překročením povolené rychlosti, 43 % používá za jízdy mobil atd.
Dá se s letní nehodovostí zapříčiněnou mladými řidiči něco dělat, nebo se jedná o těžko ovlivnitelná fakta? Přínos zavedení bodového systému nebo spuštění drastických, byť u veřejnosti docela oblíbených kampaní typu „Nemyslíš, zaplatíš!“, nelze jednoznačně prokázat. Příští desetiletí bude ve znamení automatizace automobilů. Možná k větší bezpečnosti na silnicích přispěje zahájení hromadné výroby autonomně řízených vozidel.