Článek připravila ADRIANA WEBEROVÁ
Distributor léčiv, zdravotnických prostředků a kosmetiky, společnost NEOMED, má v České republice a na Slovensku 1500 zákazníků z řad veřejných, krajských nebo privátních zdravotnických zařízení. Logistický koncept společnosti tvoří tři modely. Přímý prodej zdravotnických prostředků a kosmetiky z centrálního skladu, dodávky prsních implantátů a nitroočních čoček do konsignačních skladů a dodávky léčiv a kosmetiky velkodistributorům léčiv. Distributor operuje celkem s 5000 SKU (stock keepeing unit), pro většinu platí metoda řízení FEFO, kdy jsou expedovány jako první výrobky s dřívějším datem spotřeby.
Zrychlení skladových operací
Dodávky do 160 konsignačních skladů tvoří 2500 SKU. Každé balení má jedinečné sériové číslo. Vzhledem k citlivosti materiálů, které tvoří prsní implantáty a nitrooční čočky, musí být zajištěna nulová chybovost, která zajistí 100% bezpečnost pro příjemce. Ročně jde v této skupině o 100 000 skladových pohybů. V konsignačních skladech nalezneme přibližně 60 % zásob prsních implantátů a 44 % zásob nitroočních čoček. Průměrná zásoba prsních implantátů je 50 kusů, čoček 44. V konsignačních skladech se nezřídka nedodržuje princip FEFO.
> 2500 SKU
> Každé balení je unikátní
> 100% bezpečnost
> 160 konsignačních skladů
> 100 000 skladových pohybů
Identifikace prsních implantátů a očních čoček s rozdílnými standardy označování zboží probíhala metodou snímání čárových kódů. Každé balení bylo nutné načíst jednotlivě, což způsobovalo časové prodlevy při vyskladňování. Spotřebované zboží muselo být vizuálně odečítáno. Původní identifikace prodlužovala skladové inventury. Pracovníci skladu měli díky svaru na ochranné fólii problémy se čtením čárových kódů.
Při hledání nové metody identifikace se vycházelo z následujících požadavků: Cílem bylo sjednocení identifikace zboží, zrychlení skladových operací, zabezpečení nulové chybovosti, zjednodušení řízení konsignačních skladů, zrychlení inventur a v neposlední řadě automatizace výměny informací se zákazníkem. Jako ideální řešení se ukázala technologie RFID od společnosti CODEWARE. „Společnost CODEWARE jsme si vybrali z důvodu předchozí dobré spolupráce na projektu identifikace pomocí čárových kódů,“ říká Jan Slezák, logistics manager společnosti NEOMED, a dodává: „Dodavatel disponuje znalostí specifických procesů. Svou roli také hrála rychlost dodání řešení. Do projektu byla zapojena i společnost GS1.“
Při výběru nového řešení bylo nutné zjistit efektivní čtení UHF tagů na produktech a ověřit, zda lze při čtení produktu na regálu přečíst najednou více tagů. Dále bylo nutné zvolit optimální umístění tagu z hlediska spolehlivosti čtení. U prsních implantátů bylo po testování vyhodnoceno jako ideální umístění v horní vodorovné části krabice kolmo ke čtení. Ideální umístění tagu na produktech nitroočních čoček je zepředu vertikálně a kolmo k ose čtení.
Klíčová je přesnost
Ve skladových procesech společnosti NEOMED je klíčová přesnost na příjmu. Identifikace pomocí čárových kódů obsahuje typ produktu, sériové číslo a datum exspirace. Zápis všech informací do tagu probíhá v čase do jedné sekundy. K příjmu zboží – zapsání kódů – slouží mobilní čtečka (zapisovačka) UHF čipů Cipherlab a softwarový nástroj Mobil Store.
> Téměř nulová chybovost
> Zjednodušení řízení skladů
> Zápis informací do jedné sekundy
> Hromadné načítání tagů
> Paměť čipu: 512 bitů
Systém RFID umožňuje hromadné načítání tagů a aplikace principů FEFO. Výdej zboží probíhá prostřednictvím Mobil Store Simulator a přes stacionární zařízení Motorola, kde dochází ke kontrole typu zboží, S/N a exspirace. Inventarizace probíhá pomocí čteček UHF tagů, mobilního Cipherlab 1861 a přenosného datového terminálu. Technologie RFID díky hromadnému načítání tagů urychluje inventuru skladu.
Nové řešení používá standard UHF EPC a tagy EPC class I generace II. Do paměti čipu lze zapsat 512 bitů. V současné době uživatel využívá 60 % paměti pro zápis cca 40 znaků, které přesně kopírují identifikaci zapsanou v čárovém kódu. Řešení umožňuje díky standardům nasazení různých značek hardware, například značky Cipherlab nebo Motorola.
Testovací část projektu trvala měsíc. Vyzkoušeno bylo přibližně deset typů UHF čipů. Vybrán byl nakonec typ UHF smart label, který vyhovoval rozměry. Nasazení technologie na příjem a výdej zboží probíhalo současně a trvalo dva měsíce. V přípravné fázi byl testován hardware na jednom pracovišti (po dobu testování bylo spojeno pracoviště příjmu i výdeje). Výsledkem byla optimalizace nastavení softwaru a hardwaru na oddělení příjmu a potom na odděleném pracovišti výdeje. Po jednoměsíčním zkušebním období byl zahájen ostrý provoz.
Přínosy RFID
Hlavními přínosy technologie RFID jsou sjednocení identifikace zboží a zabezpečení nulové chybovosti. Tag obsahuje všechny informace o zboží a poskytuje jednotnou strukturu informace. Z hlediska požadavku zabezpečení nulové chybovosti bylo dosaženo 99,4% přesnosti pickingu. Přesnost dodávek dosahuje 99,9 % (míní se přesnost vychystávání objednávek).
> Sjednocení identifikace zboží
> Přesnost pickingu je 99,4 %
> Přesnost dodávek je 99,9 %
> Zrychlení skladových operací
> Zrychlení inventur
K dalším přínosům patří zrychlení skladových operaci a zrychlení inventur. Skladové operace s nitroočními čočkami probíhají v průměru čtyřikrát rychleji než metodou odečítání čárových kódů. Skladové operace týkající se prsních implantátů jsou dokonce v průměru pětkrát rychlejší než při použití čárových kódů. Inventury metodou RFID probíhají v centrálním skladu jednou měsíčně a trvají osm hodin. Inventury v konsignačních skladech se dělají dvakrát ročně a trvají 36 hodin. Celková úspora zavedením RFID technologie činí 200 hodin ročně. „Ojedinělost celého projektu vidím v ochotě společnosti NEOMED jít do nového řešení,“ podotýká Soňa Zvelebilová, obchodní ředitelka společnosti CODEWARE, a pokračuje: „Ojedinělé je také logistické využití RFID v oblasti skladů a inventarizace.“ V budoucnu by RFID projekt mohl být rozšířen o automatizaci výměny dat. RFID terminály pro jednotlivé kliniky by poskytovaly on-line výměnu dat.
Další možností rozšíření projektu je zavedení konceptu VMI, které by umožnilo převzetí kompletního vyřízení dodávek bez zásahu personálu na klinikách. Technologii RFID by bylo možné rozšířit i na další sortiment.
Článek původně vyšel v Systémech Logistiky č. 130/3 2014.