Článek připravil PAVEL LIBORA
S rozvojem datových sítí mobilních operátorů se prostor pro použití mobilních terminálů rozšířil za brány jednotlivých podniků, kde byla doménou lokální bezdrátová síť wi-fi. Zásadní rozvoj proto zaznamenalo nasazení mobilních terminálů pro terénní pracovníky, ať už pro rozvozy nebo sběr dat v terénu. Okamžitý přístup do informačního systému z jakéhokoliv místa na trase výrazným způsobem rozšířil možnost nasazení tohoto typu techniky.
Miniaturizace technologií výrazným způsobem zasáhla do možností mobilních terminálů, v oblasti mobilních telefonů probíhal paralelní vývoj. Pro konstruktéry dnes není problém do prostoru několika kubických centimetrů vměstnat kompletní portfolio myslitelných i nemyslitelných funkcí, známých i neznámých zkratek, techniku od GPS modulu až po televizní přijímač s HD rozlišením. Mobilní terminály tak dnes nabízejí celou škálu možností, které byly dříve nemyslitelné. V kombinaci s poskytovanými servisními podmínkami výrobců, které jasně fixují náklady na pořízení i provoz, je možné zcela jasně vyhodnotit ekonomický přínos nasazení mobilních terminálů i mimo vnitropodnikovou logistiku, která tvořila až donedávna hlavní část jejich využití.
Mezi hlavní výhody používání mobilních terminálů v terénu patří vyšší účinnost a produktivita, rychlejší doba a vyšší úroveň uspokojení zákazníků. Mobilní terminály poskytují okamžitý přístup k objednávkám, servisním záznamům či servisní historii výrobku, jakož i k technickým údajům. Je možné plánovat schůzky nebo úkoly bez nutnosti zpětného potvrzování. Využívání mobilních terminálů je i marketingová záležitost, která ukazuje na sílu firmu a její přístup k zákazníkům. Spokojenost zákazníka a potenciál dalších obchodů se zvyšuje pomocí přesnějšího parametru ETA (Estimated Time of Arrival / Odhadovaný čas příjezdu) a možnosti automatických hlášení směrem k zákazníkovi, pokud hrozí zpoždění nebo naopak dřívější příjezd. Právě tuto službu zákazníci velmi oceňují.
Využití mobilních terminálů je všestranné
Výrazným přínosem pro firmy poskytující rozvozové služby je možnost skutečného podpisu na displej terminálu nebo jeho fotografie pořízené vestavěným fotoaparátem. Díky okamžitému přenosu údajů do informačního systému se zkracuje doba vystavení faktur za poskytnuté služby a procento reklamací, což přispívá ke zlepšenému cash-flow poskytovatelů služeb. Mobilní terminál rovněž umožňuje provést hotovostní nebo karetní platbu přímo v terénu. Interní fotoaparát umožní pořízení vizuální dokumentace předmětu či objektu, která může zefektivnit následné služby. Toho je možné využít při inventarizaci majetku nebo odečítání stavu spotřeby na různých měřidlech. Okamžité zaslání fotografie či videa umožní rovněž zapojit do procesu pracovníky na jiných místech a vyřešit tím servisní zásah bez nutnosti další návštěvy.
Současné využití GPS modulu umožňuje poskytovatelům služeb identifikovat aktuální polohu terénního pracovníka a tuto skutečnost zohlednit při plánování další schůzky nebo servisního zásahu. Tímto způsobem lze přirozeně zvyšovat efektivitu a optimalizovat „hluchá“ místa. Vedlejším přínosem je úspora paliv a lepší přístup k ochraně životního prostředí. Využití všech funkcí mobilního terminálu je výhoda nejen pro zákazníky, ale i pro samotné pracovníky a jejich bezpečnost – ať už z hlediska sledování polohy pomocí modulu GPS a případných reakcí na vybočení z plánované trasy nebo využití interního fotoaparátu pro zdokumentování incidentů či hlasového spojení přímo z mobilního terminálu.
Mohou mobilní telefony na tomto trhu prorazit?
Právě rozmach používání mobilních zařízení v terénu s sebou přináší zásadní otázku do budoucna. Konstrukce a vlastnosti tohoto typu mobilních terminálů se stále více sbližují s mobilními telefony. Používané operační systémy jsou po ústupu systému Windows CE u obou kategorií zařízení téměř identické. Hlavním identifikačním znakem mobilního terminálu byla a zatím stále je integrovaná čtečka čárových kódů. Vlastnosti integrovaných CCD kamer zatím schopností laserových čtecích modulů nedosahují, ale potřebuje řidič rozvozového vozu číst čárový kód na dva metry? Při pohledu na špičkové modely hlavních výrobců vyvstává otázka, zda se jedná o poněkud robustnější telefon nebo o odlehčený mobilní terminál.
Zda se podaří výrobcům mobilních terminálů pro tento segment udržet pozice, je stěžejní otázka. Pokud ne, vrátí se počty prodávaných mobilních terminálů zpět na předchozí úroveň, kdy mobilní terminál se používal především ve vnitropodnikové logistice. Kdy terminál je hlavní pracovní pomůcka nebo nástroje a neslouží pouze k příležitostnému pořízení nebo odeslání dat. Pro externí používání pak řidiči zbude jeden přístroj, který zkombinuje vlastnosti obou zařízení. Používání terminálů jako nedílné součásti pracovního postupu dává vyniknout jejich požadovaným vlastnostem. Sladit robustnost a výdrž baterie s požadovanou ergonomií je to, co dělá mobilní terminál jedinečným. I přes nástup technologií s rozpoznávání hlasu nebo RFID je zatím dominantní technologií automatické identifikace čárový kód. Díky snímání čárového kódu se přenášejí data z konkrétních výrobků do podnikových informačních systémů a díky čárovému kódu je tak řízen celý logistický proces.
Nejvíce energie spotřebuje OS
Čtečky čárových kódů používané v mobilních terminálech byly až do současné doby rozdělovány zejména podle schopnosti číst 2D kódy a požadované délky čtení. V oblasti čtení klasických čárových kódů dominovaly laserové moduly stejně jako pro čtení na dlouhou vzdálenost. Pro čtení 2D kódů byly používány CCD moduly. Ale právě v posledním roce uvedli největší výrobci nové CCD čtecí moduly, které se svými vlastnostmi přiblížily laserovému paprsku, aniž by ztratily schopnost číst 2D kódy či pořizovat snímky. Mobilní terminály pro výrobní či logistické operace nejsou na rozdíl od těch pro terénní použití nijak náročné na výpočetní výkon. Velmi často je osazován procesor PXA270 na frekvenci 520 MHz, letošní modely terminálů již pracují na frekvenci blízké 1 GHz. Rovněž paměť se zvýšila až na dnešní úroveň 256 MB RAM a 1 GB paměti pro energeticky nezávislou FLASH. Protože většina podnikových systémů včetně dominantního SAP R/3 upřednostňuje komunikaci s mobilními terminály přes HTML prohlížeč, zdá se z tohoto pohledu nabídka výkonu a paměti používaných procesorů až příliš vysoká a zbytečná. Značnou část ale spotřebuje k provozu sám operační systém Windows, který dnes tvoří téměř 100 % nabídky.
Současným standardním operačním systémem, nejčastěji používaným v mobilních terminálech, je Windows Mobile 6.5. Na ústupu je platforma Windows CE, na nové mobilní Windows se ještě čeká. Někteří výrobci (např. TOYOTA DENSO) používají své vlastní operační systémy a stále více výrobců včetně těch největších uvažuje o použití platformy Android i pro mobilní terminály a chystají v nejbližší době uvést na trh první takovéto modely. Zobrazovací jednotku terminálu tvoří většinou barevný dotykový displej o velikosti 3–4” s rozlišením ¼ VGA nebo plného VGA (480 x 640). Existují však terminály s menším i větším displejem, který je určujícím prvkem jejich konstrukčního provedení. To rovněž závisí na použité klávesnici, kde je možné v nabídce nalézt provedení s více než 50 klávesami a na druhé straně terminály s několika málo klávesami, které je možné používat i v rukavicích.
Pohled dodavatele
„Mobil jako mobilní terminál“
„Mobilní terminály stojí bezesporu na rozcestí svého dalšího vývoje. Rozdíl mezi požadavky na práci s mobilním terminálem ve vnitropodnikové logistice a ostatních činnostech, především v terénu, se stále zvyšuje. Mobilní terminály stále více připomínají chytré SMARTPHONY a bude zajímavé sledovat, kdo vyjde vítězně z tohoto střetu výrobců, ke kterému nepochybně v nejbližší obě dojde, pokud nezačal už dnes. Na straně výrobců mobilních terminálů je obrovskou výhodou variabilita provedení, která by měla být určujícím kritériem při výběru nejvhodnějšího terminálu pro konkrétní použití. V mnoha firmách je ale často možné vidět křehké dámy, kterak tisíckrát denně zvedají mobilní terminál s hmotností 800 gramů jen proto, aby byly všechny terminály ve firmě stejné, i když jen na zlomek z nich jsou kladeny maximální požadavky. To je ale problém rozhodovacích pracovníků, za ten výrobci nemůžou. Osobně jsem rovněž zvědav na budoucnost alternativního operačního systému Android, protože mobilní Windows v jakékoliv podobě jsou bezesporu brzdou a zátěží pro širší využívání mobilních terminálů.“
Jakub Unucko, výkonný ředitel. GABEN.
Článek byl původně publikován v Systémech Logistiky č. 112/5 2012