Gebrüder Weiss pokračuje v testování vodíkového pohonu
Logistická společnost Gebrüder Weiss loni představila svou vizi udržitelné mobility, ve které vedle nákladních elektromobilů hraje významnou roli bezemisní vodíkový pohon. Nákladní auto poháněné vodíkem přivezl Gebrüder Weiss v uplynulých dnech už podruhé do Prahy, kde aktuálně testuje další možnosti využití tohoto pohonu. Děje se tak i v souvislosti s otevřením první veřejné vodíkové plnicí stanice na pražském Barrandově.
„Gebrüder Weiss dlouhodobě sleduje trendy a testuje inovativní technologie v bezemisní dopravě. Těší nás, že se nám v České republice daří ukazovat směr, kterým se může udržitelná mobilita ubírat, a přispívat tak do diskuse o alternativních pohonech,“ říká Jan Kodada, ředitel obchodu a marketingu Gebrüder Weiss ČR.
V nákladním voze s vodíkovým pohonem se svezl i ministr dopravy Martin Kupka. „Bedlivě sledujeme, co vše se odehrává na technologickém poli a zajímají nás nové možnosti. Nejen v elektromobilitě, ale i ve vodíkové mobilitě jsme nepochybně teprve na začátku. Nechci rozpoutat debatu o tom, jestli je lepší bateriový nákladní automobil, anebo vodíkový. Pokládám však za důležité se s praktickým využitím všech nových technologií seznámit a zabývat se všemi výrobními a provozními vlastnostmi,“ komentuje Martin Kupka a dodává, že jeho resort na infrastrukturu pro dobíjení elektromobilů nachystal pět miliard korun a pro vodíkovou infrastrukturu jednu miliardu korun.
Nákladní vůz na vodík provozuje Gebrüder Weiss už více než dva roky na běžných trasách ve Švýcarsku pro distribuční logistiku, a protože se podle firmy plně osvědčil, plánuje svou flotilu rozšířit o dalších pět vozů, konkrétně v Německu. Vodíkový pohon se ukazuje jako alternativa pro bezemisní a nehlučnou dopravu vedle klasických elektromobilů, oproti nimž nabízí několik výhod, například značně rychlejší doplnění pohonu, delší dojezdovou vzdálenost či bezproblémový provoz i při nízkých či naopak vysokých venkovních teplotách.
„Měl jsem možnost se také nákladním autem na vodík krátce svézt jako spolujezdec. Na první poslech je to odlišný zážitek než jízda s běžným náklaďákem. Tichý chod není překvapením. Velmi dobře při zrychlení působí dostatečná výkonová rezerva. Nepochybně bude zajímavé sledovat tuto linii technologického vývoje. Samozřejmě se neobejdeme bez dostatečné infrastruktury a zlevnění sériově vyráběných vozidel i masovější produkce čistého vodíku,“ hodnotí svou první jízdu ve vodíkovém nákladním autě ministr dopravy Martin Kupka.
Podle vyjádření pro Systémy Logistiky otestuje společnost Gebrüder Weiss příští týden i další vodíkovou plnicí stanici v Mstěticích nedaleko Prahy. Rozsáhlejší využití tohoto pohonu v Česku pak závisí především na dalším rozvoji potřebné infrastruktury.