logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Ve čtvrtém červnovém týdnu vychází další číslo časopisu Systémy Logistiky. Která témata a články...
  • Městská logistika balancuje mezi snem o bezemisním doručováním drony a tvrdou realitou...
  • Spediční a logistická společnost LogEx Logistics plánuje otevření nové pobočky v Plzni. Jde o ...
  • Yusen Logistics využije ve svém distribučním centru britském Northamptonu o rozloze téměř 111...

Vodní cesty pomohou s ochlazováním atmosféry i ukládáním uhlíku do půdy

21. února 2023
Komentáře 0
1477
Vodní cesty pomohou s ochlazováním atmosféry i ukládáním uhlíku do půdy

Vodní cesty pomohou s ochlazováním atmosféry i ukládáním uhlíku do půdy

Jaké jsou možnosti pro nákladní přepravu v českých podmínkách, a to hlavně na směru do Německa, kam se nejvíce exportuje? Nejen tím se ve svém příspěvku zabývá Petr Vít, předseda Spolku Aquarius-Vodnář, jenž se dlouhodobě věnuje problematice „fungování“ vody v české krajině a který mj. pořádá každoroční Děčínský dialog o vodě.

Vlivem dosavadní nepodpory (do)splavnění Labe pod Ústím nad Labem je dálniční a železniční doprava zejména ve směru na Německo zbytečně a nebezpečně přetěžována, a to následujícími komoditami a zbožím, které by mohlo jinak putovat po vodě.

1) Hromadné zboží – od produkcí zemědělských (krmiva, sojové šroty) přes stavební materiály, kovové šroty, technickou sůl pro města, jiné chemikálie (Lovochemie, Spolana) po dřevěnou kulatinu/klády (Mondi Štětí). K tomu se vloni přidala zemědělská produkce z Ukrajiny a v blízké budoucnosti může přibýt i metalurgické uhlí;

2) Kusové přepravy především těžkých a nadrozměrných výrobků (Ferox DC), příležitostně z přístavů v Mělníku nebo v Lovosicích (také tam mají překladní polohy, zpevněné pro supertěžké kusy), dále tvarové oceli, pruty, dráty, svitky plechů a jiné hutní výrobky, bedny se strojním materiálem i jednotlivé kusy – části příštích továren a zařízení;

3) Speciální „kusovkou“ je kontejnerizace, kde se provedla vstřícná opatření na hořínském kanále (propojka na Vltavu) pro možnost stohování do dvou vrstev. I kontejnery byly dříve po Labi expedovány (České přístavy);

4) Tekuté zboží – potravinářský průmysl (jedlé oleje) nebo strategické suroviny, často v druzích látek nebezpečných (zvláštní přepravy), pro jejichž „úklid“ mimo silnice/dálnice/železnice je vodní cesta ideální pomocí (opět chemičky podél Labsko-vltavské vodní cesty (LVVC), Paramo Pardubice, Kolín nevyjímaje, suroviny i obráceně konečná produkce);

5) Ro-Ro – přepravy zvláštního typu – ve světě a v Evropě velice časté, zboží je naloďováno po vlastní ose – kolová a kolejová technika (zemědělské, stavební, vojenské stroje, nová produkce hotových aut, na řeku může přejít i část automobilové produkce ze společností Škoda Auto, Tatra Trucks apod.);

6) Jen po vodní cestě, bez náhrady jiného druhu infrastruktury, se dá splavovat česká výroba casco staveb nových vnitrozemských anebo říčně-námořních lodí. V případě vodohospodářského přispění (další revitalizace a s nimi potřebné vodní stavby) lze i v této oblasti národohospodářsky uvažovat – rozšířit produkci na plně vybavená, a tudíž i násobně ziskovější plavidla a plovoucí zařízení. Nedokonalost infrastruktury nedovoluje stavět víc než málo zanořené holé stavby. To negeneruje vyšší hodnoty.

7) Ve vhodných případech slouží lodní prostor také funkcí skladovací.

Málo dobře vybavených přístavů

V této souvislosti zdůrazním informaci od Svazu spedice a logistiky, že v ČR je málo dobře vybavených říčních přístavů, a zásadním problémem je pochopitelně nedokončená spolehlivost Labské vodní cesty. Politika transevropské dopravní sítě (TEN-T) uvádí kapacitu proplavení v případě modernizovaného napojení stávající kanalizované LVVC v ČR na síť vodních cest Evropy mezi 9,5–10 mil. tun ročně.

Nutno vidět také potřebu v rámci vnitrostátní vodní dopravy, kde právě oblasti mezi Pardubickem a Hradeckem a Ústeckým krajem mohou doznat odlehčení (zde už se k dálničním tahům přidá i více silničních). A to od stovek tisíc až po jednotky milionů tun zboží (stavby, zemědělství, příp. jiné potřeby). To představuje další potenciál, který by měl být využit pro plánování dalšího rozvoje – postupná renesance přístavů a nových logistických center podél LVVC s případnými novými vodními „rukávy“, tedy odbočkami k produkčním (továrny), nebo sběrným (sklady, zemědělství) místům.

Ochlazování atmosféry z druhé strany

Když je česká i evropská společnost směrována k mírnění tvorby skleníkových plynů s cílem snížit teplotu atmosféry, je nutné podporovat vhodné povrchy. Posuzujme, kolik škodlivin vyprodukují jednotlivé dopravní prostředky (záležitost „nových“ energií i toho, že po vodě stačí vždy méně energie pro přepravu jednotky nákladu), ale zároveň sledujme, co způsobují jednotlivé dopravní povrchy. Dostaneme se totiž k ochlazování atmosféry z druhé strany:

Vodní cesty jsou ve spolupráci s okolní vegetací nejlepšími ochlazovači a podporují vznik dešťů (dálnice a železnice naopak pomáhá tepelným ostrovům, a tím odhánění vodních srážek). Vodní „silnice“ představují nejpřirozenější pomoc revitalizacím krajiny. Dálnice, železnice už z principu umělého útvaru vyžadují kompenzace pro životní prostředí, zatímco vodní stavba má v bilanci také hydrologická, a tedy environmentální pozitiva. A díky propojení s úrovní podzemní vody v okolí pak vodní cesty pomáhají do vlhčí půdy ukládat uhlík.

Je správné, že také přepravně-logistický obor se věnuje trvalé udržitelnosti

I zde jde o multifunkčnost projektů – šetření anebo využití alternativních energií, obnovitelných zdrojů nebo přísnost sledování emisí. A když se v rámci dopravních liniových staveb zamyslíme nad působením jednotlivých infrastruktur, dojdeme k jedinečnosti vodních cest – vodních útvarů, které multifunkcemi přímo oplývají. A pro životní prostředí představují kompenzace za potřeby pevných dopravních tahů i jiných developerských staveb, vedle toho je lze využívat vodohospodářsky i k posílení revitalizací krajin. U plavebních stupňů, zajišťujících všude po světě spolehlivost lodních provozů, jsou důsledně integrovány vodní elektrárny – nejspolehlivější zdroj obnovitelné energie.


Autor: Petr Vít, předseda, Spolek Aquarius-Vodnář, SAV

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Aimtec získal prestižní titul Czechia Best Managed Company 

Společnost Aimtec se stala držitelem ocenění pro nejlépe řízené firmy v Česku v rámci šestého ročníku Czechia Best Managed Companies, který každoročně pořádá společnost Deloitte. Program oceňuje české soukromě vlastněné firmy, které vynikají v oblasti řízení, strategie, inovací a firemní kultury. Odborná porota složená z podnikatelů, novinářů, zástupců akademické sféry či odborníků na rodinné firmy a právo […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required