logo

  • Zprávy
    • Doprava
    • Sklad
    • IT
    • Reality
    • Ekonomika
    • Management
  • Analýzy
    • Logistika pod lupou
    • Komentáře
    • Glosy
    • Benchmarking
    • Případové studie
    • Žena v logistice
    • Oborová logistika
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí konference
    • Zahraniční konference
  • SL NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru SL News
  • SL BOOK
  • SK zprávy
  • SL Book
  • Oborový katalog logistických firem
  • SLBOOK
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru e-letteru
    • Tematické přílohy
    • Jak se spojit
  • Společnost Kion Group, dodavatel intralogistického vybavení, pokračuje v expanzi v Panattoni...
  • V loňském roce se na moři ztratilo 576 kontejnerů. Jedná se o nárůst oproti 221 kontejnerům v...
  • Od července se novým generálním ředitelem společnosti Kienbaum pro Česko a Slovensko stal Jan...
  • Firma PST CLC Mitsui-Soko odstartovala projekt zaměřený na rozšíření řízení a sledování...

EDI pomáhá k efektivnímu zpracování velkého množství dokladů

7. prosince 2022
Logistika pod lupou 0
2208
EDI pomáhá k efektivnímu zpracování velkého množství dokladů

EDI pomáhá k efektivnímu zpracování velkého množství dokladů

Objednávky, dodací listy nebo faktury. Právě tyto doklady ve strukturované elektronické formě si prostřednictvím EDI komunikace nejčastěji vyměňují odběratelé, například e-shopy nebo retailové řetězce, se svými dodavateli. Nasazení EDI je vhodné zejména u společností, které zpracovávají velké množství dokladů. A zároveň platí, že při zapojení co nejvíce firem do této standardizované elektronické výměny dat se benefity EDI komunikace maximalizují.

O nasazení EDI komunikace mohou v zásadě uvažovat všechny firmy, které vnímají, že proces zpracování dokladů u nich má rezervy, například z hlediska chybovosti, pomalosti a nepružnosti či přemíry „manuální“ práce s doklady. Celý tento proces je díky EDI možné zpřesnit, zrychlit a zpřehlednit. V dnešní době kybernetických hrozeb je významnou devízou i skutečnost, že EDI představuje bezpečné prostředí pro přenos citlivých dat obchodního charakteru.

Provázané obchodní a logistické procesy

„EDI komunikace je výhodná všude tam, kde existuje pravidelný obchodní vztah a s ním související výměna dokladů mezi odběrateli a jejich dodavateli. Úmyslně uvádím množné číslo, neboť čím je v daném prostředí podobných odběratelů více a čím více mají dodavatelů, tím je EDI komunikace smysluplnější,“ vysvětluje David Reichel, solution architect ve společnosti Grit. Z hlediska procesů jdou spolu ruku v ruce obchod (nákup, prodej, fakturace) a logistika (avizování dodávek, rychlejší a přesnější příjem zboží).

EDI je vhodné především pro firmy, které mají hodně dokladů a standardizované výrobky či zboží. Firma, která vystavuje doklady vždy za různé služby (plnění je vždy unikátní), EDI nevyužije. Podobně pak EDI nedocení firmy, které měsíčně zpracují jednotky či desítky dokladů. Jakmile jde ale měsíční počet zpracovaných dokladů do stovek, jsou úvahy o EDI na místě.

Správný formát, přenos a správa včetně archivace

Každé EDI řešení by mělo zajišťovat tři hlavní oblasti. První z nich je překlad zasílaných zpráv do formátu, který umí podnikový systém zpracovat. Dále je to samotný přenos EDI zpráv a konečně s tím související správa a archivace transakcí, dokladů a událostí.

Co je zapotřebí při implementaci EDI? Zde záleží na úrovni využívaných služeb, ovšem poskytovatelé služeb v oblasti elektronické výměny dokladů (EDI provideři) nezřídka poskytují cloudové služby, které prakticky žádné hardwarové ani softwarové nároky nemají. tedy s výjimkou internetového prohlížeče. „Procesní změny se ale často promítají do ERP, které je třeba upravit. Řešení Orion EDI pro elektronickou výměnu dokladů se poté s pomocí jednoduché aplikace na toto předpřipravené ERP napojí,“ popisuje David Reichel. V České republice a na Slovensku je podle něj na dodavatelskou stranu EDI již většina ERP připravena a nejde o nic komplikovaného. V případě nejjednodušší úrovně EDI řešení v podobě webového EDI tak uživatel potřebuje pouze běžné kancelářské PC vybavení, přístup k internetu a webový prohlížeč.

Nicméně aby řešení plnilo svůj účel, musí ho zavést odběratelé i dodavatelé. Čím více dodavatelů na EDI přejde, tím je EDI pro odběratele efektivnější. Proto společnost Grit u svého řešení Orion EDI nabízí odběratelům službu Roll-out. „Funguje to tak, že klientovy dodavatele řízeně oslovíme a přechod na EDI jim usnadníme. Tato služba má jasně stanovené KPI včetně harmonogramu. Odběratel nemusí využívat vlastní kapacity a zapojování dodavatelů za něj odřídí profesionálové,“ poznamenává David Reichel. Zmíněné zapojování dodavatelů urychlí návratnost (ROI) celého projektu nasazení EDI komunikace.

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Komerční sdělení

Systém Dematic Pouch: větší efektivita, méně námahy

Krátké dodací lhůty, rostoucí objem vráceného zboží a integrace online a offline kanálů, to jsou zásadní výzvy, kterým čelí moderní maloobchodní společnosti. Systém závěsných tašek Dematic Pouch jim nabízí efektivní řešení: díky vysoké flexibilitě, ergonomickým pracovištím a inteligentním procesům zajišťuje udržitelné plnění objednávek. Dematic Pouch je efektivní, flexibilní a všestranný Moderní maloobchod je dynamičtější než […]

7R nabízí v klíčových lokalitách České republiky novou generaci logistických prostor

7R, přední developer moderních skladových a průmyslových nemovitostí v Polsku a v České republice, posiluje své působení na českém realitním trhu dvěma projekty: 7R Park Lavičky, u dálnice D1 jen 30 minut od Brna, a EQT Park Prague North, na kterém 7R spolupracuje se společností EQT Real Estate, globálním investorem do realit.   Oba parky, […]

Pod taktovkou společnosti Gridarch roste v Mošnově logistické centrum BMW Group

V rámci III. fáze Ostrava Airport Multimodal Parku (OAMP) vyrůstá v Mošnově logistické centrum automobilky BMW Group o celkové ploše více než 123 000 metrů čtverečních. Jeho pilotní provoz by měl být zahájen v polovině roku 2026. BMW Group bude z Mošnova své výrobní komponenty do zámoří – především do Asie a do Ameriky. „Díky […]

Efektivní logistika a udržitelná budoucnost s CHEP

CHEP úzce spolupracuje se svými partnery na budování chytřejších a udržitelnějších dodavatelských řetězců. Partnerství s TAMDA Foods je ukázkou toho, jak může dobře nastavená spolupráce přinášet měřitelné výsledky v oblasti udržitelnosti. Díky využívání poolingového modelu CHEP, který je založený na sdílení a opakovaném použití kvalitních palet, se společnosti Tamda podařilo zefektivnit logistiku a zároveň snížit […]

Archiv komerčních sdělení

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SL NEWS

Čtěte nejnovější newsletter.
Registrujte se k odběru newsletteru.

Vydává
Skupina ATOZ Logistics
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Web editor
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Předplatné
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Systémy logistiky, který každou středu přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění v logistice.



Naše další projekty:

  • www.eastlog.cz
  • www.systemylogistiky.sk/
  • www.slovlog.sk
  • www.log-in.cz
  • www.log-in.sk
© 2022. All Rights Reserved.
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required