Komentář: Problémy v lodní kontejnerové přepravě trvají
V současné době se situace na trhu se všemi komoditami pomalu zklidňuje a dramatická doba, které jsme byli nuceni čelit v druhé polovině roku 2021 a prvním pololetí roku 2022 je, pevně věřím, za námi. Jeden problém ale z „doby covidové“ přece jen stále přetrvává a tím je transportní čas lodní kontejnerové přepravy. Ať už je na vině nepřipravenost rejdařů s ohledem na IMO 2020, problémy v Suezském průplavu či nedostatek kontejnerů, problém je zde a týká se prakticky každého z nás.
Ačkoliv Kiekert Czech Republic spolupracuje s přepravní společností přímo napojenou na jednoho z největších rejdařů, přesto dochází ke zpoždění dodávek, a to hlavně z Asie, v řádu mnoha týdnů. Tytam jsou doby, kdy jsme obdrželi zboží kontejnerovou přepravou ze Šanghaje do našeho závodu v Přelouči za osm týdnů (Door-to-Door). Dnes se dostáváme až dvojnásobek, což s sebou nese jasně negativní dopad na hodnotu materiálu na cestě a tím vázané cash-flow.
Řešení se nabízí hned několik: změna dodavatele komodity, což je možné a přípustné pouze v některých oborech podnikání (s ohledem na nutnosti certifikací a proceduru uvolnění finálního výrobku u koncového zákazníka – není možné v automotive, medicine apod.), navýšení skladových zásob, což má opět negativní dopad na cash-flow, zvolení jiného druhu přepravy, který je zpravidla rychlejší, ale neporovnatelně dražší, anebo lze docílit náhrady kombinací těchto dvou složek a paralelně hledat druhý zdroj poptávané komodity blíže svému výrobnímu závodu. Nalezení optimálního průsečíku mezi poměrem přínos versus náklady zde hraje klíčovou roli.
Autorka komentáře: Lucie Brklová, manažerka strategického řízení logistických procesů, Kiekert-CS