Tomáš Kouřil: Při výběru vrat je třeba znát každodenní funkčnost
Rychloběžná vrata jsou velmi výkonná zařízení s rychlostí otevření až 2,5 metru za sekundu u řešení s pevným křídlem. „Obecně můžeme říct, že motory dosahují životnosti až 500 tisíc cyklů, u pružin je to pak přibližně 200 tisíc cyklů,“ říká Tomáš Kouřil, projektový manažer společnosti Hörmann.
V čem se zpravidla chybuje při výběru vnějších rychloběžných vrat?
Nejčastější chyba je už v projektu, který nepočítá s plnou potřebou zákazníka. Je nutné v první řadě znát každodenní funkčnost a projít si se zákazníkem, nejlépe s vedoucím úseku, celý proces krok po kroku. Pokud se jedná o nevytápěné prostory, je možné zde využít foliová fasádní vrata, která jsou proto upravena tak, aby odolávala povětrnostním vlivům. V případě, že prostory jsou vytápěné, je možné využít vrata složená z pevných lamel. Tato vrata se mohou dodávat v několika možných provedení kování, a to vertikální vedení, zvýšené kování pro vysoké stropy nebo oblíbený typ, který se navíjí do spirály. Všechna rychloběžná vrata Hörmann také obsahují základní bezpečnostní prvky jako například světelná mříž integrovaná do zárubně vrat.
Jaký počet cyklů za rok lze považovat za minimální hranici pro spolehlivou funkčnost vnějších rychloběžných vrat?
Minimální použití pro spolehlivou funkčnost není nijak omezeno. Pokud budou vrata používána například desetkrát za den, tak tento nízký počet cyklů nijak neohrozí funkčnost vrat. Pouze se jedná o zbytečnou počáteční investici. Pro takový požadavek je možné použít klasická sekční vrata, která dnes již dokáží dosahovat rychlosti otevření až metr za sekundu.
A kolik jsou potom maximální počty cyklů?
Obecně můžeme říct, že motory dosahují životnosti až 500 tisíc cyklů, u pružin je to pak přibližně 200 tisíc cyklů. To vše je podmíněno záruční lhůtou dva roky. Je nutné, aby si uživatel tyto informace vyžádal pro každý typ vrat jednotlivě.
Doporučujete instalaci vnějších rychloběžných vrat v kombinaci s jinými typy vratových systémů?
V tomto případě se často jedná o variantu pro nakládací místa nebo pro vjezdová vrata, která nejsou využívána v takové permanenci, aby bylo nutné využít vrata s pevným křídlem. Jedná se tedy o fasádní flexibilní rychloběžná vrata, před kterými jsou vrata sekční a například pouze v zimním období jsou využívání vrata rychloběžná, která při vykládce pomáhají zabránit únikům tepla, a snížit tak náklady na energii.
Další možnosti je případ, kdy se vrata rychloběžná montují na dělící příčku haly – například z výroby do skladu. Protože se však jedná o rozdělený požární úsek, je nutné vrata kombinovat s požárním uzávěrem. Společnost Hörmann v těchto případech nejčastěji instaluje textilní požární uzávěre Flexfire. Z jedné strany jsou pak rychloběžná vrata a ze strany druhé je požární uzávěr, který je permanentně v otevřené poloze a prostor uzavírá v případě požáru.
Nakolik se dnes v Česku při přípravě hal pracuje v režimu BIM? Poptávají od vás developeři nebo architekti datové záznamy vrat?
Stále více se s tímto požadavkem ze strany projektantů setkáváme. Proto také již několik podkladů dodáváme v tomto režimu. Pro architekty a projektanty je dispozici bezplatně a volně přístupným program pro architekty, který najdou na našem webu.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Vratovým systémům se věnuje také logistická kniha SLBOOK.