
SLBOOK – Martin Koudelka: „Není nic dražšího než technika, která stojí“
Martin Koudelka, vedoucí marketingu společnosti Jungheinrich (ČR), odpověděl redakci Systémů Logistiky na několik otázek týkajících se péče o manipulační techniku, konkrétně například servisu, údržby nebo mytí vozíků.
Můžete shrnout hlavní zásady ohledně servisu manipulační techniky, ať už jde o celkovou údržbu, péči o baterie apod.?
Zásadní je dodržovat pokyny výrobce k jednotlivým typům kontrol u konkrétní techniky. Pravidelně servisovaný vozík, u kterého je vše pod dohledem, znamená vyšší jistotu pro uživatele a tím i nižší provozní náklady. Není nic dražšího než technika, která stojí, protože na ní nebyla pravidelně prováděna předepsaná údržba. To samé platí o předprovozní kontrole a o pravidelné péči o baterii. Jedná se o činnosti, které by měl provádět uživatel techniky pravidelně, v podstatě každý den. Může se to zdát jako zbytečná byrokracie, ale těmito postupy dokážete odhalit mnoho závad v samotném zárodku a zamezit tak dalším škodám.
Proto například v systému správy flotil Jungheinrich Fleet Management System nabízíme modul „Předprovozní kontrola“, který spolu s řidičem projde základní kroky denní kontroly, a vozík je mu aktivován až po splnění všech kontrol.
Jaká základní doporučení byste dali pro mytí vozíků? Jak často je provádět a podle jakých pravidel?
Toto není snadné říci obecně, protože každý provoz je z hlediska špinění vozíků velmi odlišný. Vozíky v nové hale, kde se skladují jen zabalené palety se mohou jednou za čas otřít, aby byl pohodlný pro obsluhu. Pokud ale jde třeba o čelní vozík, který jezdí v nějaké prašné výrobě, je nutné ho čistit pravidelně i tlakovou vodou, aby byla zajištěna bezpečnost provozu, výhled a podobně.
Jednotlivé komponenty vozíků včetně elektroniky jsou chráněny proti vodě i prachu, takže nevyžadují speciální péči a ochranu, nicméně i zde platí, že čistota je půl zdraví a určitě není dobré mytí vozíků zanedbávat.
Objevily se v oblasti servisu/údržby manipulační techniky za poslední dobu nějaké významné novinky, např. z hlediska technologií nebo procesů? Jak se rámcově vyvíjejí ceny za údržbu a případné opravy vozíků?
Ceny za údržbu a servis vozíků dlouhodobě kopírují růst nákladů a to především těch personálních. Co se týče trendů, tak mezi ty určitě patří technologie pro sledování parametrů vozíků, jejich vyhodnocování a komunikaci se servisem. Jungheinrich instaluje do svých vozíků, tzv. Telematic Boxy, které jsou schopné vyhodnotit některé parametry výkonu a sdílet je se zákazníkem prostřednictvím Jungheinrich Fleet Management Systemu. Záleží na klientovi, co všechno chce vyhodnocovat. Pak jsme schopni efektivně řídit provoz celé flotily, sledovat výkyvy v parametrech, řešit problémy včas a do jisté míry tak předcházet nákladným opravám.
Do jaké míry jsou dnes již ve firmách (tj. u uživatelů) rozšířené fleet systémy umožňující sledování manipulační techniky na dálku?
Systémy pro sledování flotil, jako je Jungheinrich Fleet Management System, jsou velmi rozšířené především u větších flotil od zhruba 10 vozíků. Jedná se o skvělý nástroj, jak sledovat vytížení vozíků, servisní náklady, spravovat přístupová práva k vozíkům, sledovat nárazy a podobně. Náš systém dokáže pracovat nejen s vozíky Jungheinrich, ale i s další technikou, a to i mimo klasické vozíky. Zákazník tak může v jednom prostředí evidovat vedle vozíků například i čistící stroje a další techniku.
Můžete stručně popsat, jakým způsobem se takto vzdáleně posuzuje stav manipulační techniky? Na základě čeho se případně rozhodne o „fyzickém“ výjezdu technika, aby provedl opravu či servisní zásah na místě?
Řídící jednotka vozíku je schopna vyhodnotit řadu parametrů a ty odesílat vzdálené podpoře. Je to podobné jako u aut. Dnes již striktně neplatí, že by se olej měnil po určitém množství najetých kilometrů, ale servis je požadován při dosažení definovaných hodnot.
Připravil: David Čapek, Systémy Logistiky
Více informací o manipulační technice najdete na portálu SLBOOK.