
SLBOOK – Vladislav Záveský: „Zájem o automatizaci stále stoupá“
Vladislav Záveský, specialista produktové podpory společnosti Linde Material Handling Česká republika, nám odpověděl na několik otázek týkajících se manipualční techniky, konkrétně trendů v segmentu retraků.
Retraky jsou neoddělitelnou součástí skladů. Pro které manipulace jsou vhodné? Kde přinášejí největší efektivitu?
Zakládání do velkých výšek v úzkých uličkách vyžaduje použití vozíků specializované konstrukce s výbornou manévrovatelností a efektivní schopností ukládat palety do vysokých regálových úrovní. Zároveň je i důležitým kritériem co nejmenší šířka pracovní uličky mezi regály pro manipulaci takovýmto specializovaným strojem. Právě pro tyto náročné aplikace jsou určeny vozíky s výsuvným sloupem tzv. retraky. Zákazníci mají možnost výběru z celé plejády modelů retraků. Značka Linde dodává různé šířky a délky jejich podvozků v závislosti na rozměru palety, mnoho variant sloupů se zdvihem až 13,5 metru, drive-in úpravu pro obsluhu vjezdných regálů, mrazírenskou verzi pro sklady s řízenou teplotou, variantu G pro kombinovanou manipulaci uvnitř a venku a nově i provedení pro práci v potenciálně nebezpečném EX prostředí.
Dodavatelé manipulační techniky retraky neustále inovují, tato manipulační technika je vybavena např. řadou bezpečnostních asistenčních systémů. Které inovace retraků považujete za nejstěžejnější?
Retraky se standardně vyznačují vysokou úrovní ergonomie prostoru obsluhy, což významně snižuje zátěž řidiče a chrání jeho zdraví. Vibrace a otřesy jsou absorbovány vzduchově odpruženou sedačkou s automatickým nastavením výšky sedáku dle hmotnosti řidiče. Celý jeho prostor je od podvozku izolován pomocí pružných prvků. Inovativním prvkem je panoramatická stříška z tvrzeného pancéřového skla, která řidiči zajistí nerušený výhled a zároveň ho chrání před pádem částí nákladu. Volitelně je k dispozici sofistikovaný systém Linde DMC (Dynamic Mast Control), který dokáže eliminovat výchylky sloupu
a ulehčit manipulaci ve velkých výškách. Tento systém zvyšuje produktivitu manipulace s paletami ve výškách nad 8 metrů až o 20 %. Novinkou letošního roku u Linde je nový systém ochrany regálů RPS (Rack Protection Sensor), který je instalován nad podpůrných rameny podvozku v ochranném krytu a sleduje pomocí polarizovaného světelného paprsku prostor před nimi. Pokud identifikují čidla překážku, asistenční systém vozík plynule zpomalí tak, aby nedošlo k poškození regálu, případně uloženého zboží. Systém jsou aktivován při rychlosti nižších než 5 km/hod., což je obvyklá rychlost odpovídající manévrování s paletou před regálem. Výsledkem je výrazná úspora nákladů na opravy poškození regálů a snížení odpisů poškozeného uloženého zboží.
Jak je to s bateriemi retraků? Jak do segmentu retraků proniká lithium-iontové technologie? Jaký očekáváte vývoj v českých skladech v této oblasti?
K dispozici je rozsáhlý sortiment elektrolytických 48 V baterií v úzkém a vysokém provedení, aby co nejméně ovlivňovali délku vozíku retrak. Pro provozy s vysokými požadavky na čistotu jsou využívány i gelové baterie, které však mají určitá provozní omezení. Nově se však začíná stále více prosazovat technologie Li-ion, se svými nespornými provozními výhodami. Většímu rozšíření však zatím brání její vyšší pořizovací cena.
Jak do segmentu retraků proniká automatizace? Jak vnímáte aktuálně poptávku po plně automatizovaných retracích? Jaký v tomto směru očekáváte vývoj?
Linde MH vnímá tento segment jako velmi perspektivní, proto zavedlo počátkem letošního roku 2.generaci automatického retraku Linde R-MATIC, který rázem nechal za sebou všechny ostatní konkurenty, díky svým novým prvkům a vlastnostem. Jeho přední bezpečnostní senzor integrovaný do podvozku umožňuje manévrování v uličkách širokých pouhých 2,95 metru. Kromě toho je to jediný automatizovaný retrak v oboru, který nabízí výšku zdvihu až 11 metrů. Další vlastností je autokalibrace 3D kamery založená na nové generaci softwaru, která zajišťuje ještě přesnější určení polohy nákladu, což umožňuje rychlejší detekci správného objektu pro manipulaci. Tato nová schopnost ušetří 15 až 20 sekund na každou operaci nakládky nebo vykládky. Potencionální zájem zákazníků o automatizaci stále stoupá, zvláště je to patrné s rozvolňováním po pandemii covid-19, kdy skladové firmy znovu oživily své rozvojové projekty. Praktický dopad lze však očekávat až v příštích letech, vzhledem k časově náročné přípravné fázi a také vzhledem k aktuálním problémům dodavatelů s nedostatkem elektronických součástek.
Více informací o manipulační technice najdete na portálu SLBOOK.