
SLBOOK – Jan Polter: „Umělá inteligence neumí nahradit férovou lidskou dohodu“
Každá databanka, respektive burza nákladů a volných vozů, nabízí jako základ totéž. Spojuje dopravce se spedicemi a obchodně-výrobními firmami, kde si zúčastněné subjekty navzájem pomáhají v logistice a nalezení potřebných nákladů a vozidel. Avšak s příchodem nových technologií a evolucí těchto produktů se jednotlivé burzy snaží odlišit konkurenčními výhodami. Právě na otázky zaměřené na databanky a jejich budoucnost nám odpověděl Jan Polter, obchodní ředitel společnosti Dachser Czech Republic.
V dnešní době již nejsou spediční databanky nebo také tzv. burzy nákladů a volných vozů jen pouhými databázemi, kde uživatelé naleznou aktuální nabídku jednorázových volných přepravních kapacit či přeprav. Co vše dnes databanky nabízejí? Kterou databanku (či které) využíváte vy a proč?
Dachser je specialistou na sběrnou službu, která je založená na pravidelných linkách sběrné služby, na nichž jezdí řidiči stálých smluvních partnerů, a stejné je to z důvodu optimalizace i na svozových a rozvozových linkách sběrné služby. Databanky využíváme pro menší procento našich přeprav, tzv. charterové přepravy, a také u těchto přeprav spolupracujeme výhradně s prověřenými dopravci. Naše interní směrnice a nástroje neumožňují, abychom využili dopravce, který není v našem systému zavedený, nepoužíváme ani přepravce s registrací mimo území České republiky. V případě využití nového přepravce musí tento subjekt projít náročným systémem schvalování, ostatně jako každý nový dodavatel. Pro přepravu zboží vysoké hodnoty (tzv. high value goods) pak databanku nevyužíváme vůbec, ale spolupracujeme jen s úzkou skupinu dlouhodobých prověřených partnerských přepravců.
Co je pro vás při výběru nejzásadnější?
Na databankách obecně oceňujeme rozšířené služby především v otázkách bezpečnosti a prověřování dopravců, dbáme také na bezpečnost dat a přívětivý uživatelský komfort pro naše dispečery. Zajímavé další přidané služby, které databanky přinášejí, jsou sdílené zkušenosti zákazníků s dopravci, jejich evaluace a možnost přímého chatu.
Jaký vývoj v poslední době podle vás databanky zaznamenaly, jaké trendy reflektují?
Databanky se snaží předcházet vzniku takzvaných fantomových přeprav a posilují bezpečnostní procesy, a to jak při vstupu na burzu přeprav a nákladů, tak i v oblasti ochrany dat.
Co byste navíc uvítali v rámci jejich rozvoje?
Uvítali bychom, aby se optický archiv s pojistnými smlouvami, koncesními listinami a licencemi každého přepravce stal u databank běžným standardem.
A budoucnost? Jak se podle vás v oblasti databank v budoucnu projeví případný nástup umělé inteligence? A co to bude znamenat pro „obě strany“?
Předpokládám, že pozornost umělé inteligence bude v případě databank zaměřena na další zvýšení bezpečnosti, a to nejen z pohledu bezpečného doručení ale také z pohledu dodržování kvality. Například se dá očekávat forma autonomního vyhodnocování rizik na poptávané trase, které by mohly kolidovat s dodržením požadovaných lead timů a podobně. V každém případě ale v dohledné době nezanikne přímá komunikace dispečera se zákazníkem, téměř u každé přepravy jsou nějaká jiná specifika, v jejichž řešení je podle mě lidský faktor nezastupitelný. Umělá inteligence neumí nahradit férovou lidskou dohodu, snahu a společnou energii k vyřešení nenadálých situací. To vše se utváří a vzniká jen v osobní komunikaci mezi lidmi.
Podívejte se také na další zajímavosti ze SPEDICE.