
SLBOOK – Josef Hájek o tom, jak na bezpečnou, efektivní a energeticky nenáročnou nakládku
Jak ve firmě zajistit bezpečnou, efektivní a energeticky nenáročnou nakládku z pohledu správné volby vrat (př. vratových systémů) a doplňků (př. semaforů)? Právě na tyto otázky nám odpověděl Josef Hájek, vedoucí technického oddělení společnosti Tyros Loading Systems CZ.
Co je nejdůležitější při zajištění bezpečné a efektivní nakládky z pohledu volby vrat a jejich doplňků?
Na to není zcela jednoznačná odpověď. Vždy je potřeba zohlednit několik faktorů. Především záleží, zda se jedná o nakládku u nakládacího místa, kdy je odlišná výška podlahy venkovní komunikace a podlahy haly, anebo zda jsou ve stejné úrovni a jedná se o nakládku, v rámci níž se projíždí skrze vratový otvor. Obecně platí, že je potřeba zajistit, aby byl vratový otvor otevřen pouze po nezbytnou dobu, kdy je prováděna manipulace skrze vratový otvor a zamezila se tak cirkulace vzduchu a prachu z interiéru do exteriéru a naopak.
Zaměříme-li se na nakládku u nakládacího místa kde je potřeba snížit tepelné ztráty či prašnost, co doporučujete?
Doporučujeme využívat nafukovací límce, které lépe zatěsní prostor mezi nákladním autem a budovou. Zároveň je velmi důležité využít izolované provedení nakládacího místa. Toto provedení spočívá v tom, že sekční vrata předjíždí před vyrovnávací můstek a to tak, že pod můstkem zůstane prostor pro zasunutí sklopného čela nákladního vozidla anebo až na venkovní komunikaci. Díky tomuto provedení nedochází k tepelným ztrátám skrz ocelovou konstrukci vyrovnávacího můstku. Pro zvýšení bezpečnosti a efektivnosti pak doporučuje nakládací místo vybavit zakládacím klínem, venkovním a vnitřním semaforem. Všechny zmiňované produkty je pak možné nastavit v rámci posloupného ovládání a vzájemné provázanosti.
Čili ovládání musí být posloupné?
Ano, protože zařízení je pak možné ovládat pouze v jasném a logickém pořadí s nutností založení klínu pod kola pro možné zahájení cyklu nakládky. Systém pak přepne venkovní semafor ze zelené na červenou a uvolní ovládat sekční vrata a následně vyrovnávacího můstku. Po uložení dosedacího plechu vyrovnávacího můstku na ložnou plochu nákladního auta dojde k přepnutí vnitřního semaforu na zelenou a je možné zahájit samotnou nakládku. Po skončení nakládky je možné kombinovanou řídící jednotku nastavit tak, aby byl proveden automatický návrat všech zařízení do základní polohy a to v pořadí: vyrovnávací můstek do základní polohy, uzavření sekčních vrat a vyfouknutí měchů nafukovacího límce. Zároveň dochází i ke změnám stavů na semaforech. Díky tomuto provedení je zajištěna jak bezpečnost, tak efektivita a zároveň zajištění nižší energetické náročnosti.
A co když se projíždí z budovy přes vratový otvor? Co je v tomto případě nejzásadnější?
Pokud bychom se zaměřili na nakládku, kde se projíždí z budovy skrz vratový otvor, je velmi přínosné využít kombinaci sekčních a rychloběžných vrat v opláštění a druhých rychloběžných vrat. Tato vrata jsou umístěna na konci průjezdné místnosti a s rychloběžnými vraty v opláštění budovy tvoří kaskádové provedení. Vždy je pak možné pouze otevřít jen jedny ze dvojice těchto vrat a je tak zamezeno velkému proudění vzduchu (průvanu).
Vratovým systémům se věnujeme také na stránkách logistické knihy SLBOOK. Klikněte ZDE.